[natuurkunde] Warmteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 250

Warmteleer

Hoe kan ik weten wat het snelst zal afkoelen? ( het is antwoord c)
BDA9D629-A896-45C5-B22C-BE45CFD45599.png
BDA9D629-A896-45C5-B22C-BE45CFD45599.png (413.06 KiB) 1122 keer bekeken
(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

die 8 getallen staan daar niet voor Jan Joker
 
getallen.PNG
getallen.PNG (165.14 KiB) 1122 keer bekeken
 
doe daar eerst eens iets mee, en denk dan eens na wat de uitkomsten van je sommetjes betekenen voor de temperatuur van elke beker met inhoud na korte tijd. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Warmteleer

Ik denk dat de topic starter erop doelt dat de warmtecapaciteit van de beker, iets zegt over de energie die de beker nodig heeft om van temperatuur te veranderen.
Maar dat zegt nog niets over de snelheid waarmee het gebeurt.
 
Correct?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

kwasie schreef:  
Correct?
Ik denk het niet.
metalen zijn goede warmtegeleiders.
een beker staat in innig contact met de vloeistof, over een groot oppervlak, en de warmte hoeft maar millimeters af te leggen om alle metaal te bereiken.
Dus iedere beker zal nagenoeg instantaan in temperatuurevenwicht komen met de vloeistof. De vraag is een beetje ongelukkig gesteld. De vraag had moeten luiden iets als:
 
In welke beker zal de koffie kort na inschenken de laagste temperatuur hebben? 
 
zo móet ze bedoeld zijn, want er zijn geen gegevens over warmtegeleidingscoëfficienten en warmte-overdrachtscoëfficiënten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Warmteleer

Zoals vaak is de vraagstelling niet bijzonder goed. 
 
"In welke beker zal de koffie bij inschenken het meest afkoelen" was beter geweest.
 
Ik ben trouwens benieuwd naar het "juiste" antwoord op de vraag eronder, over de strandganger.
Ik hóóp dat daar gezegd wordt dat er onvoldoende gegevens zijn.
 
Edit @Jan vd Velde: Je was me net voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Warmteleer

@ Jan van der Velde,
 
Dat klopt, maar de vraag is gesteld in de vorm: na het inschenken, is er een temperatuur, welke beker zal vanaf dat moment het snelst gaan afkoelen.
 
De aluminium beker, met de laagste massa, en laagste soortelijke warmte, zal het minste warmte opnemen.
En dus de hoogste temperatuur hebben. Een grotere ΔT koelt sneller af dan een kleinere, maar verschillende materialen isoleren weer anders.
 
Naar mijn inzien kan de vraag niet beantwoord worden.
Daarom zal het inderdaad waarschijnlijk geïnterpreteerd moeten worden als:
 
Jan van de Velde schreef:In welke beker zal de koffie kort na inschenken de laagste temperatuur hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

Al deze recente vragen van Stephkee komen van een of andere site waar je kunt oefenen voor het Vlaamse toelatingsexamen arts/tandarts. De èchte vragen worden nooit publiek gemaakt. Wat er op die site (en andere sites) staat is gebaseerd op wat kandidaten uit het blote hoofd mee naar buiten nemen. De redacties op die sites nemen echter niet de moeite (of zijn daar niet toe in staat) om die vragen allemaal voldoende in de oorspronkelijke staat te herstellen, of minstens zó te redigeren dat ze in zo'n toelatingsexamen niet zouden misstaan. 
 
In de echte vragen zit geen enkele ambiguïteit, die zijn super van kwaliteit. 
 
Hier op Wetenschapsforum hebben we in 2009 (toen die sites nog nauwelijks bestonden en/of al helemaal belabberde kwaliteit leverden)  verzamelingen aangelegd van vragen waar gebruikers mee afkwamen, en waar dus vaak discussies als boven over ontstonden. Het huiswerkforum werd in die tijd, in de weken voor zo'n examen, soms letterlijk overlopen met mensen die aan het oefenen waren. Met een paar mensen hebben we de hier gestelde vragen toen uit het forum verzameld en zo herschreven dat ze, hoewel onmogelijk letterlijk 100% tot de originele vraag hersteld, minstens in zo'n examen niet meer zouden hebben misstaan. Die verzamelingen met vragen vind je hier:
 
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/forum/154-toelatingsexamens/
 
 
We hebben zoveel mogelijk de herkomst van de vragen erbij vermeld, en tevens of we daar "herstellingswerkzaamheden" aan hadden verricht:
(Herkomst: onbekend, op dit forum inhoudelijk gecorrigeerd)
 
 
Omdat een paar jaar later de toelatingsexamendrukte op dit forum fors minderde (sterke opkomst van allerlei -betaalde- trainingsinstituten en -betaalde- oefensites) hebben we na 2012 die verzamelingen niet verder meer uitgebreid. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Warmteleer

Dat verklaart die vaak onduidelijke en slecht geformuleerde vragen dus. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

Yep.
 
En achter die sites zitten geen vrijwilligers zoals hier die de mensen die vastlopen in een verkeerde vraagstelling uit de brand helpen. In het algemeen: je betaalt en je mag het er verder mee doen. Dat is een heuse industrie geworden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

maar goed, dat was off-topic.
 
@Stephkee, met deze "herstelde" vraagstelling:
 
Jan van de Velde schreef:  
In welke beker zal de koffie kort na inschenken de laagste temperatuur hebben? 
 
hoe ga jij dan naar het juiste antwoord toe redeneren? 
 
Want je leest zo te zien belangstellend mee in alle discussies die je start, maar veel constructieve reacties van jouw kant zien we niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Warmteleer

maar goed, dat was off-topic.

 

@Stephkee, met deze "herstelde" vraagstelling:

 

hoe ga jij dan naar het juiste antwoord toe redeneren? 

 

Want je leest zo te zien belangstellend mee in alle discussies die je start, maar veel constructieve reacties van jouw kant zien we niet.
Excuses, ik wist niet zo goed hoe ik me moest mengen in de topic!

Hier zou ik indd beter op kunnen antwoorden, hetgeen dat de grootste soortelijke warmtecapaciteit bezit, zal ook moeilijker worden opgewarmd en zal dan ook een hogere temperatuur bezitten. Dus dan moet ik opzoek gaan naar het geen dat de kleinste soortelijke warmtecapaciteit bezit denk ik dan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

Nee, ik zou op, om koelere koffie te krijgen, op  zoek gaan naar die beker die de meeste warmte nodig heeft om op gelijke temperatuur met mijn koffie te komen. Die gaat dus meer warmte uit de koffie trekken, en dus tien tellen na inschenken samen met de koffie een lagere evenwichtstemperatuur bereiken.
 
En dan een stukje examentechniek:
 
Deze examens zijn minder bedoeld om je kennis van de fysica te testen, maar veel meer om je inzicht, en algemene vaardigheden in het aanpakken van problemen te testen, plus je algemene schattende rekenvaardigheden.
 
Daarom zijn deze vragen in het algemeen zeer elegant, en bevatten maar zelden overbodige of misleidende informatie. Laat de vraag zelf je dus meehelpen.  Er worden héél expliciet soortelijke warmtecapaciteiten en massa's gegeven, de kans dat je iets zult moeten doen met massa's en soortelijke warmtecapaciteiten is dus 99%. 
 
En als je kennis van deze materie dan wat is weggezakt, dan neem je er dat formuleblad bij dat je bij dat toelatingsexamen er bij zult krijgen, kijk of dàt je, samen met de gegeven grootheden, op ideeën brengt. Ik neem tenminste aan dat een formuleblad nog steeds erbij gegeven wordt. 
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Warmteleer

Nee, ik zou op, om koelere koffie te krijgen, op  zoek gaan naar die beker die de meeste warmte nodig heeft om op gelijke temperatuur met mijn koffie te komen. Die gaat dus meer warmte uit de koffie trekken, en dus tien tellen na inschenken samen met de koffie een lagere evenwichtstemperatuur bereiken.

 

En dan een stukje examentechniek:

 

Deze examens zijn minder bedoeld om je kennis van de fysica te testen, maar veel meer om je inzicht, en algemene vaardigheden in het aanpakken van problemen te testen, plus je algemene schattende rekenvaardigheden.

 

Daarom zijn deze vragen in het algemeen zeer elegant, en bevatten maar zelden overbodige of misleidende informatie. Laat de vraag zelf je dus meehelpen.  Er worden héél expliciet soortelijke warmtecapaciteiten en massa's gegeven, de kans dat je iets zult moeten doen met massa's en soortelijke warmtecapaciteiten is dus 99%. 

 

En als je kennis van deze materie dan wat is weggezakt, dan neem je er dat formuleblad bij dat je bij dat toelatingsexamen er bij zult krijgen, kijk of dàt je, samen met de gegeven grootheden, op ideeën brengt. Ik neem tenminste aan dat een formuleblad nog steeds erbij gegeven wordt. 

 

 


Enorm hard bedankt voor de tips, zal ik zeker kunnen toepassen! En ja we krijgen indd nog een formuleblad met formules gegeven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteleer

allemaal OK, maar hoe ga je met deze tips deze vraag dan aanpakken? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 250

Re: Warmteleer

allemaal OK, maar hoe ga je met deze tips deze vraag dan aanpakken? 

Eerstde gegevens invullen die ik heb gekregen voor elke beker, en aan de hand hier van kijk ik naar hetgeen dat de hoogste Q bezit. Dit zal meer warmte afnemen en sneller afkoelen

Reageer