[scheikunde] Profielwerkstukonderwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstukonderwerp

Op dit moment begint bij ons het proces van het beginnen aan het pws en mijn duo en ik hebben wat moeite met het zoeken van een geschikt onderwerp. We zijn op zoek naar een echt uitdagend en interdisciplinair onderwerp waarin scheikunde en natuurkunde (en evt. zelfs wiskunde) goed gecombineerd worden, maar de meeste onderwerpen en inspiratie van de aan ons aangeboden bronnen betreffen vooral één vakgebied. We staan allebei behoorlijk goed voor de genoemde vakken en hopen met een interessant en uitdagend onderwerp aan de slag te gaan, maar hebben dus heel wat moeite met het bedenken ervan.
We zouden het erg waarderen als iemand eventueel bepaalde ideeën ter inspiratie voor ons heeft.
Alvast bedankt.

Berichten: 383

Re: Profielwerkstukonderwerp

Ik volg een vak en dat noemt "process technology". Vnl. gaat het om vraagstukken en hier dient chemie, fysica en wiskunde in 1 vraagstuk gecombineerd om de oplossing te vinden.
Je moet het je voorstellen als: "Je bent een bio-technoloog en je werkt in een fabriek waar bv. sinaasappelsap gemaakt wordt - ok, jou wordt gevraagd om zoveel mogelijk sap te produceren met zo weinig mogelijk verlies van producten en energie" simpel vb. maar je gebruikt sinaaspoeder, water en stroop, die hebben een dichtheid (=fysica), structuur en reactie(tijd) (=chemie) en om het uit te werken heb je een vergelijking nodig (=wiskunde). 
Ik stel voor dat u om te beginnen eens flink googled naar "process technology", "reactor and process technology", "food - process technology", "en andere gerelateerde onderwerpen" die u op uw zoektocht zal vinden.
Hopelijk geeft dit u inspiratie en zoja, laat iets weten!

Reageer