Springen naar inhoud

Chemie olympiade

• Log in om te kunnen reageren

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 16:47

Uit verveling zit ik een paar opgaven van chemie olympiade te maken.

Kan iemand eens bevestigen of ik tot nu toe (tot b) juist bezig ben? en kan iemand vraag c uitleggen?

Alvast bedankt

91L50j.jpg

57370530_454472395295057_5424119665611767808_n.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 17:33

Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 17:43

Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer

Bedankt voor uw antwoord. Ik zou dan in mijn grafiek schrijven: C=D.

Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.

Klopt dit?

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 18:25

Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.

Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 18:43

Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)

zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 19:27

zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?

Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.

Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.

Veranderd door Daaf, 21 april 2019 - 19:38

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2019 - 19:53

Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.

Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.

Oké, super bedankt.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9575 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2019 - 21:05

Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 

Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?

Wat voor conclusies zou je daar uit kunnen trekken?

Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.

Daarna kunnen we het eens gaan hebben over curve D.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 12:03

Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 

Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?

Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.

Bedankt voor uw antwoord. Bij B is er minder HCL-opl + 10 ml water. En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3209 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 april 2019 - 12:08

En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?

Dat is de concentratie van de zoutzuuroplossing, waarbij zich in 1 liter oplossing 2 mol waterstofchloride bevindt.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

JenderOpa

JenderOpa

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 17:03

Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 17:52

Hier zit ik fout; De conc. van HCl wordt niet kleiner bij B, er zijn wel meer waterdeeltjes bij hetzelfde volume dan bij A en ik denk dat dit een goede correctie is, de rest laat ik over aan Marko en anderen

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 21:37

Inmiddels weet je dat mol/L staat voor een maat voor concentratie....Wat is de verhouding in concentratie zoutzuur (HCl) tussen exp A en exp B? Daarbij, wat is de verhouding in snelheid? Want bij vraag a moet je hierover nog iets zeggen......niet enkel lijntjes trekken.

Andere belangrijke vragen....waarom beginnen jouw grafieken bij meetpunt 1??? waarom verloopt de werkelijkheid bij jouw grafieken schoksgewijs??? Juist het vloeiende en het beginstuk geven een duidelijk beeld van wat er nog bij a ontbreekt.

Helpt dit?

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9575 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2019 - 23:02

Als je aangeeft wat je allemaal opvalt aan de getallen in de tabellen en aan de grafieken, dan misschien wel.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures