Springen naar inhoud

Synthese HCl

• Log in om te kunnen reageren

Doortje

Doortje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 17:13

Zou iemand willen helpen met volgende vraagstuk ivm overmaat. Overmaat begrijp ik niet.

Synthese van HCl:
NaCl + H2SO4 > NaHSO4 + HCl

1) Verklaar waarom de reactie optreedt.
2) Bereken de hoeveelheid NaCl en H2SO4 die nodig zijn om 6,40 L HCl (gemeten bij 20,0 graden en 1 ATM) te bereiden. Er wordt gewerkt met een overmaat (3x) aan H2SO4 (96% dichtheid is1,84 g/mL).

Dmv van de ideale gaswet kwam ik op 0,266 mol HCl. Er is dus ook 0,266 mol NaCl en 0,266 mol H2SO4 nodig. Nu vermoed ik dat via de formule n= m/M we de hoeveel (in gram) aan NaCl kunnen bereken. Ik twijfel echter met die overmaat van H2SO4.

Alle hulp is welkom.
Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2019 - 18:37

de balans =  2NaCl + H2SO4 > NaHSO4 + 2HCl en overmaat wil enkel zeggen dat "overmaat" van H2SO4 geen invloed heeft op de reactie (je mag er dus nog een scheut H2SO4 bijgieten bij wijze van spreken) - er gaat een deel H2SO4 achterblijven maar de reactie gaat hetzelfde optreden, met of zonder overmaat aan H2SO4

Veranderd door Daaf, 22 april 2019 - 18:56

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4523 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2019 - 16:44

Opmerking moderator :

zullen we eens de juiste notatie methoden gebruiken met sub- en superscript, notatie van ladingen en fases. Vast keukenzout en natriummetabisulfiet zullen niet veel met elkaar doen

dus stel eerst eens een kloppende reactievergelijking op.

Veranderd door ArcherBarry, 25 april 2019 - 16:45

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2530 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 april 2019 - 21:11

Synthese van HCl:
NaCl + H2SO4 > NaHSO4 + HCl

Dmv van de ideale gaswet kwam ik op 0,266 mol HCl. Er is dus ook 0,266 mol NaCl en 0,266 mol H2SO4 nodig.

De reactievergelijking klopt en de berekening (van wat reageert) tot zover ook.

Maar waar loop je nu precies op vast?

Doortje

Doortje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2019 - 21:42

ik heb het kunnen oplossen:

Uit de 0.266 mol kunnen we het aantal gram NaCl halen, nl. n= m/M; m= 15.56 g NaCl nodig.

er is 3x overmaat; dit is dus 3x 0.266 mol (= 0.798 mol oorspronkelijk) hieruit kunnen we de hoeveelheid aan zwavelzuur gaan bepalen. 

de verklaring voor opgaande reactie is omdat HCl een sterker zuur is dan zwavelzuur. Principe van Le Chatelier: Hcl (-gas) slecht oplosbaar in zwavelzuur; HCl-gas zal uit de oplossing ontsnappen waardoor het evenwicht naar rechts schuift en de reactie aflopend zal zijn. Het evenwicht ligt dus rechts aan de kant van de producten (HCl en NaHSO4).

Bedankt voor de reacties

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9575 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2019 - 07:52

Als "de hoeveelheid" is gevraagd, ben je nu al klaar. Hoeveelheid is het "aantal mol".

Wat betreft de uitleg, H2SO4 is een sterker zuur dan HCl. Dat HCl ook nog vervliegt helpt mee.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures