Springen naar inhoud

Atp

• Log in om te kunnen reageren

Stephkee

Stephkee

• >100 berichten
  • 148 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 09:19

Bij deze vraag vroeg ik me af, tijdens de celademnahling wordt er toch juist ATP gevormd en niet verbruikt? Is bet dan niet dat de tweede juist is en de eerste fout, het wordt toch opgeslagen om indien later te gebruiken? De laatste 2 zie ik wel dat ze kloppen , heb eerder moeite met de eerste 2.C276B6E3-BFF5-4DE8-87A1-39E383AC09B1.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 10:22

De eerste 2 zijn dan ook fout; ADP wordt omgezet naar ATP en ATP gaat vanuit het mitochondrion naar de rest van de cel waar energie nodig is.

Stephkee

Stephkee

• >100 berichten
  • 148 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 16:16

De eerste 2 zijn dan ook fout; ADP wordt omgezet naar ATP en ATP gaat vanuit het mitochondrion naar de rest van de cel waar energie nodig is.

A wordt als juist beschouwd...

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 959 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:00

Als ze A als goed beschouwen, dan vermoed ik dat ze een typfout hebben gemaakt. Eén van de belangrijkste functies van mitochondria is namelijk het omzetten van ADP naar ATP, niet andersom. Overigens is antwoord 4 mijns inziens ook goed. Mitochondria faciliteren de cellulaire respiratie, hetgeen een synoniem is van celademhaling. Antwoord 2 is fout. En antwoord 3 durf ik niet te zeggen: in cellen waar de energievraag hoog is (bijv. cardiomyocyten) zijn veel mitochondria aanwezig, maar of dat verband ook daadwerkelijk evenredig is weet ik niet.

Veranderd door Beresteyn, 24 april 2019 - 17:06

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."
Henri A. Termeer (1946-2017)

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:05

A wordt als juist beschouwd...

Ik weet het want deze vraag komt voor in  “Voorbereiding toelatingsexamen arts en tandarts” en idd wordt A als juist gezien.

Hetgeen ik toch wel dubbel vind want alhoewel ATP uiteindelijk ADP wordt bij het leveren van E wordt er IN het mitochondrion ATP gevormd uit ADP.

Dat het mitochondrion voor celademhaling zorgt is ook maar gedeeltelijk waar want niet alle stappen van celademhaling vinden plaats in het mitochondrion. Ik vind het een tricky vraagje.

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 959 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:12

Dat het mitochondrion voor celademhaling zorgt is ook maar gedeeltelijk waar want niet alle stappen van celademhaling vinden plaats in het mitochondrion.

'Ademhaling' slaat op de delen waar zuurstof verbruikt wordt voor de reacties. In de glycolyse gebeurt dat niet, in de krebszuurcyclus en oxidatieve fosforylering wel. Oftewel, zonder mitochondrium is er geen celademhaling.

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:18

'Ademhaling' slaat op de delen waar zuurstof verbruikt wordt voor de reacties. In de glycolyse gebeurt dat niet, in de krebszuurcyclus en oxidatieve fosforylering wel. Oftewel, zonder mitochondrium is er geen celademhaling.

Helemaal akkoord maar evengoed is er zonder mitochondrion geen ADP. Ik blijf het een zeer slordige en verwarrende vraag vinden.

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 959 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:21

Zou voor antwoord C gaan, maar dan zonder stelling 1. Zie ook hier.

Onthoud dat de belangrijkste functie van mitochondriën ATP vorming is (niet ADP), al het andere is ondergeschikt. 

Daaf

Daaf

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 17:46

Zou voor antwoord C gaan, maar dan zonder stelling 1. Zie ook hier.

Onthoud dat de belangrijkste functie van mitochondriën ATP vorming is (niet ADP), al het andere is ondergeschikt. 

Ik ga mee! Een prof doceerde ons bij celbiologie dat bij je bij verdrinking inderdaad zonder zuurstof zit maar dat dit niet de uiteindelijke doodsoorzaak is maar wel de onmogelijkheid om ATP te maken met celdood als gevolg. Dat ben ik nooit vergeten. 

Stephkee

Stephkee

• >100 berichten
  • 148 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2019 - 19:09

Dat is wat ik inderdaad ook dacht. In een mitochondria wordt er juist ATP gevormd en niet afgebroken, dan zou ik eerder de tweede stelling tot juist achten, maar ATP wordt niet opgeslagen maar verder verbruikt in cellen die energie nodig hebben

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures