Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Stelling: Als water volkomen stilstaat, de gootsteen/het vat cirkelsymmetrisch is en er geen corioliskracht werkt, dan ontstaat er geen draaikolk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Dat lijkt mij, hoewel louter theoretisch, correct.
 
Er is dan begonnen zonder enig impulsmoment, en de behoudswet schrijft voor dat dat impulsmoment dan niet kan ontstaan.
Alle waterbeweging zou dan zuiver radiaal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Michel Uphoff schreef: Dat lijkt mij, hoewel louter theoretisch, correct.
 
Er is dan begonnen zonder enig impulsmoment, en de behoudswet schrijft voor dat dat impulsmoment dan niet kan ontstaan.
Alle waterbeweging zou dan zuiver radiaal zijn.
De draaiing kan toch uit de aarde komen.
Zelfs als die aarde stilstaat, want anders is die kracht er.
 
Ik kan toch ook als de aarde stil zou zijn met een zweep een tol laten draaien?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Dan moet het uitstromende water op de wand van het vat een kracht uitoefenen tegengesteld aan z'n eigen bewegingsrichting.
 
Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Volgens mij is het toch echt zo dat het uitstromende water in een gootsteen eenmaal met een roerende vinger een klein beetje aan het draaien gebracht uit zichzelf steeds heftiger gaat kolken. Het is inderdaad een interessante vraag waar dat extra impulsmoment dan aan ontleend wordt. Mooi dat dit nieuwe topic voor dergelijke vragen geopend is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Ik denk dat het alleen heftiger kolkt omdat water naar het midden stroomt. 
 
Kleinere straal, hogere snelheid. Lijkt me niet mogelijk dat er extra impulsmoment van buiten komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Professor Puntje schreef: Volgens mij is het toch echt zo dat het uitstromende water in een gootsteen eenmaal met een roerende vinger een klein beetje aan het draaien gebracht uit zichzelf steeds heftiger gaat kolken. Het is inderdaad een interessante vraag waar dat extra impulsmoment dan aan ontleend wordt. Mooi dat dit nieuwe topic voor dergelijke vragen geopend is.
heb je die studie eens doorlopen is toch overtuigen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Welke studie is overtuigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Professor Puntje schreef: Volgens mij is het toch echt zo dat het uitstromende water in een gootsteen eenmaal met een roerende vinger een klein beetje aan het draaien gebracht uit zichzelf steeds heftiger gaat kolken. Het is inderdaad een interessante vraag waar dat extra impulsmoment dan aan ontleend wordt. Mooi dat dit nieuwe topic voor dergelijke vragen geopend is.
de oorsprong vande draaikolk is de dip die ontstaat aan het het oppervlak van het water boven de afloop en zich verder uitdiept en op een zekere hoogte onder het wateroppervlak (kritische hoogte genoemd) zich tot een draaikolk ontwikkeld.
Xilvo schreef: Welke studie is overtuigen?
die link je weet wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Rik Speybrouck schreef: die link je weet wel
 
Die link is off-topic in dit draadje. Haal alsjeblieft niet alles door elkaar.
 
Dank je.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: Stelling: Als water volkomen stilstaat, de gootsteen/het vat cirkelsymmetrisch is en er geen corioliskracht werkt, dan ontstaat er geen draaikolk.
 
Dat gaf ik in dat andere topic ook al aan. 
 
Ik vind de situatie vergelijkbaar met het laten vallen van een bal op een rechtop staande dunne staaf. Als de bal een klein beetje scheef valt, er een beetje wind waait, de bal iets draait, de staaf wat krom is, of niet helemaal recht staat, dan zal de bal in een bepaalde schuine richting terugstuiteren. Maar in de ideale theoretische weredld zou die bal weer recht omhoog moeten vliegen, want er is niks om er richting aan te geven. In die wereld gaat de bal ook recht omhoog en niet de helft van de keren naar links en de andere helft naar rechts. Idem voor de draaikolk. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

@ Marko.
 
Helemaal mee eens. Maar bij een niet exact symmetrische situatie kan de bal alle kanten op rollen. 
 
Voor een kolk moet het impulsmoment toch ergens vandaan komen. En het groeit niet vanzelf aan.
Waarschijnlijk zal de tangentiële stromingsrichting ook in het afvoerputje deels behouden blijven, dan wordt er zelfs impulsmoment afgevoerd, idem door wrijving met de wand.
 
Maar dat impulsmoment moet er om te beginnen dan al wel zijn ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

Xilvo schreef: @ Marko.
 
Helemaal mee eens. Maar bij een niet exact symmetrische situatie kan de bal alle kanten op rollen. 
 
Voor een kolk moet het impulsmoment toch ergens vandaan komen. En het groeit niet vanzelf aan.
Waarschijnlijk zal de tangentiële stromingsrichting ook in het afvoerputje deels behouden blijven, dan wordt er zelfs impulsmoment afgevoerd, idem door wrijving met de wand.
 
Maar dat impulsmoment moet er om te beginnen dan al wel zijn ;-)
Dat laatste is niet waar.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

tempelier schreef: Dat laatste is niet waar.
 
Dat zal je dan echt wat beter moeten beargumenteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe loopt een gootsteen leeg en waarom ontstaat er al of niet een draaikolk

@ Rik Speybrouck
 
Het is niet zo verhelderend om botweg te verwijzen naar een studie waarbij de lezer dan zelf maar moet uitzoeken of die studie al dan niet relevant is. Zie mijn commentaar op die studie in het andere gootsteen-topic.

Reageer