Springen naar inhoud

Veldsterkte onder hoogspanningslijn

• Log in om te kunnen reageren

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 17:18

Het achtlijnige traject gaat precies over een bebouwde waterplas:

...en daarna over een heel stuk water.

Die 50 m hoogte was een ruwe schatting op basis van de mast. Bij het meetpunt kan de kabel inderdaad lager gehangen hebben

Dat maakt niet uit. Ik moest gewoon ergens mee beginnen en had geen idee van de afmetingen van die masten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 17:24

Eigenaardig gezien je hele huis er vol mee hangt ;)

En dat vertel je nu pas?  :D

Maar daar liggen de geleiders pal op elkaar, dan blijft er nauwelijks een magnetisch veld over.

Wel een elektrisch veld. Een nul-draad compenseert de fasedraad niet.

Dat zal ook voor de brom zorgen als je de ingang van een versterker aanraakt.

ukster

ukster

• >1k berichten
  • 1554 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 17:31

dipoolantenne.png

Doet me allemaal sterk denken aan het manipuleren van het (zend)stralingspatroon van antennes.

Op sommige plekken wil je juist destructieve interferentie (daar wonen geen mensen)

In het geval van straling door hoogspanningslijnen juist omdat er wel mensen wonen.

Bij antennes is dit zendpatroon te sturen door bijvoorbeeld variatie in de onderlinge afstand tussen de dipolen, de dipoollengte , antennestructuur , Eventueel arrays boven elkaar, reflectoren toepassen en eventueel faseverschillen aanbrengen in de (stuur)spanning van verschillende dipolen (phased array)

Kennelijk lukt iets dergelijks ook met de hiervoor genoemde configuratie(s) van hoogspanningsmasten en lijnstructuren

Moeders tred is uit alle andere te herkennen

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 11205 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2019 - 17:34

Geen idee hoe dat zich eigenlijk verhoudt (ik maak me er niet druk over), maar misschien is het eenvoudig om in dat model eens een paar geleiders te pluggen die 1 cm van elkaar zitten, en dan te kijken hoe groot het veld binnen een meter of 2 is bij pakweg 5 ampere?

Victory through technology

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7424 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 mei 2019 - 18:08

Stroomsterkte per fase?

Is dat piekwaarde of effectieve waarde?

Stromen (en ook spanningen) in een elektriciteitsnet worden altijd gegeven in de effectieve waarde. Dat is de waarde die interessant is voor de bepaling van het vermogen.

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 18:21

Weet ik. Maar er kan een andere waarde gebruikt zijn bij het tekenen van de contouren van het magnetisch veld.

De piekwaarde bepaalt immers de maximale sterkte van het veld.

In een eerder bericht heb ik zo'n plaatje getoond en daarvoor had ik een piekwaarde van 1000 A gebruikt. 700 A effectief, dus.

ukster

ukster

• >1k berichten
  • 1554 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 19:52

Saillant detail!

voor de dagelijkse portie zonlichtintensiteit

zonlicht.png

Je krijgt natuurlijk wel de dubbele portie als je onder zo'n hoogspanningsmast woont

Ook nog een zendmastje in de buurt en nog wat elektromagnetische vervuiling binnen- en buitens huis

Het zijn de cumulatieve effecten van het EMS spectrum die allerlei aandoeningen en ziekten gaan veroorzaken

Veranderd door ukster, 14 mei 2019 - 19:53

Moeders tred is uit alle andere te herkennen

Xilvo

Xilvo

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2019 - 20:09

Volgens mij zijn er maar twee dingen waardoor EM-straling gezondheidsschade kan veroorzaken:

1. Opwarming van weefsel. Dan moet de straling behoorlijk energierijk zijn;

2. Beschadiging van moleculen (als DNA) in het lichaam. Daartoe moeten de fotonen voldoende energierijk zijn (meerdere eV's). Met fotonen met energieën lager dan die in zichtbaar licht lukt dat niet. 

Ik twijfel dan ook ernstig aan verhalen over negatieve gezondheidseffecten door hoogspanningsmasten, wifi, antennes voor mobieltjes en dergelijke.

Ik heb ook nooit iets vernomen over een toename van specifieke kwalen sinds het massale gebruik van mobieltjes begon, ondertussen meer dan twintig jaar geleden.

Dat zijn toch zendertjes die je pal tegen het hoofd houdt.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 7424 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 mei 2019 - 21:00

Daarbij zijn er mensen die een groot deel van hun werkzame leven in hoogspanningsstations doorbrengen.

Nog nooit gehoord dat bij die groep bepaalde ziektes significant veel voorkomen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 11205 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2019 - 23:44

Dat komt denk ik doordat mensen die werken aan het electriciteitsnetwerk kennis van zaken hebben en weten dat dergelijke velden onschadelijk zijn. Ze gaan zich dus geen aandoening inbeelden of aandoening toeschrijven aan blootstelling. Dat geldt niet per se voor de gemiddelde burger die ongehinderd van kennis onder zo'n leiding woont. 

Opwarming is een realistisch gevaar dan bekend is onder mensen die werken met microgolven en andere krachtige radiofrequente apparatuur. Het voordeel hier is dat je het daadwerkelijk voelt als warmte en daardoor niet zo snel onbewust een gevaarlijke opwarming laat gebeuren. Gevaar is er vooral voor je ogen: die hebben geen doorbloeding om warmte af te kunnen voeren en zijn ook niet bijster gevoelig voor temperatuur. "Don't look down the waveguide" is een prima devies, tenzij je zeker weet dat apparatuur echt afgeschakeld is. 

Mobiele telefoons hebben (of betergezegd hadden) een maximum zendvermogen van 2 watt, waarvan bij een onmidirectionele antenne pakweg de helft door je hoofd gaat en daar mogelijk geabsorbeerd wordt. 1 watt aan extra warmte is echter niet bijster veel, zeker niet in een redelijk goed doorbloed weefsel als je hersenen. Bovendien is 2 watt het absolute maximum wat een mobiele telefoon kan uitzenden, als je redelijk bereikt hebt past het vermogen zich naar beneden aan zolang er voldoende signaal/ruisverhouding over blijft (en je accu langer mee gaat). In stedelijk gebied is het meestal niet meer dan een paar mW voor 2G/3G/4G netwerken. Wifi heeft vaak meer vermogen, maar dat gebruik je niet zoveel als je de telefoon tegen je  hoofd houdt, tenzij je belt via whatsapp/skype etc. 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures