Springen naar inhoud

NSPH berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bagration

    Bagration


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2019 - 20:04

Hallo!!

 

 

Bij het berekenen van de NSPH van cavitatie gebruik ik volgende formule:

 

(101.33 kN/m2) / (9.81 kN/m3) - (absolute dampdruk medium kN/m2) / (9.81 kN/m3)

 

(101,33/9,81)-(4,3 (dampdruk van water bij 30 °C)/9,81))= 9,9 meter.

 

De NSPH is het verschil in dampdruk aan de waaier van de pomp en de absolute dampdruk. Waarom is de waarde van NSPH uitgedruk in meter en wat is de betekenis hiervan?

 

 

Alvast bedankt!!


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Pinokkio

    Pinokkio


  • >1k berichten
  • 2143 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 mei 2019 - 11:39

De NSPH is het verschil in dampdruk aan de waaier van de pomp en de absolute dampdruk.
NPSH is het verschil tussen absolute druk aan de inlaat van de pomp en de absolute dampdruk van de vloeistof, beiden uitgedrukt in meters vloeistofkolom.

 

Doordat de vloeistof aan de waaierinlaat versneld wordt daalt z'n druk (Bernoulli) dus om te vermijden dat er daardoor dampbellen ontstaan die verder in de waaier imploderen (cavitatie) moet de absolute druk aan pompinlaat voldoende hoog zijn om na die drukdaling in de waaierinlaat nog steeds een druk hoger dan de dampdruk te hebben.


#3

Bagration

    Bagration


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2019 - 13:04

Dag Pinokkio!!

De NSPH moet dus voldoende groot zijn om cavitatie te vermijden aan de inlaat en waaier. Daarmee dat men een grotere kans heeft op cavitatie aan de waaier en inlaat (door de versnelling en vernauwing aan de waaier) dan aan de perszijde, klop dit?

 

Alvast bedankt!!


#4

Pinokkio

    Pinokkio


  • >1k berichten
  • 2143 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 mei 2019 - 13:43

Het is NPSH (Net Positive Suction Head), niet NSPH.

 

De NPSH aan de pompinlaat moet voldoende groot zijn om de drukdaling t.g.v. de versnelling in het begin van de waaier minstens te compenseren.


#5

Bagration

    Bagration


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2019 - 21:51

Oké bedankt Pinokkio!!






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures