Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Hoi ik zit hier met een klein probleempje waar jullie me waarschijnlijk wel mee kunnen helpen.

Ik heb hier 4 arctic alpine 64plus cpu coolers en die wil ik aan een telefoonlader verbinden. Om ze niet te snel te laten gaan zat ik te denken aan een 9v lader alleen zit ik nu met hoeveel ampères de lader moet hebben. Ik kan ook niet echt vinden hoeveel amp 1 zo'n cooler verbruikt maar dacht iets van 0,22?

Alvast bedankt!

Berichten: 55

Re: Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Flowrpowr schreef: Hoi ik zit hier met een klein probleempje waar jullie me waarschijnlijk wel mee kunnen helpen.

Ik heb hier 4 arctic alpine 64plus cpu coolers en die wil ik aan een telefoonlader verbinden. Om ze niet te snel te laten gaan zat ik te denken aan een 9v lader alleen zit ik nu met hoeveel ampères de lader moet hebben. Ik kan ook niet echt vinden hoeveel amp 1 zo'n cooler verbruikt maar dacht iets van 0,22?

Alvast bedankt!
Heb je niet de beschikking over een (m)A meter zodat je m.b.v. een in goede conditie verkerend 9 V batterijtje de opgenomen stroom kunt meten? Dan weet je het zeker. En dat maal vier, tenminste wanneer ze alle vier tegelijk moeten kunnen draaien. Een 10 watt lader op zich is geen abnormale waarde.

Berichten: 12.262

Re: Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Telefoonladers zijn vrijwel allemaal USB tegenwoordig, en daar komt maar 5 volt uit... tenzij je USB-C hebt dat meer kan leveren, maar dat kan alleen als het aangesloten apparaat daar expliciet om vraagt. Je heb overigens handige inline USB power metertjes/testers waarvan je op sommige die vraag voor een hogere spanning (9 of 12 volt) handmatig kunt doen. 
Victory through technology

Berichten: 55

Re: Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Flowrpowr schreef: Hoi ik zit hier met een klein probleempje waar jullie me waarschijnlijk wel mee kunnen helpen.

Ik heb hier 4 arctic alpine 64plus cpu coolers en die wil ik aan een telefoonlader verbinden. Om ze niet te snel te laten gaan zat ik te denken aan een 9v lader alleen zit ik nu met hoeveel ampères de lader moet hebben. Ik kan ook niet echt vinden hoeveel amp 1 zo'n cooler verbruikt maar dacht iets van 0,22?

Alvast bedankt!
Inmiddels heb ik gezien dat de nominale stroom inderdaad 220 mA is. Verder staat daar een spanning bij van 12 V, vermogen van 2,64 W en toerental van 2.000 omw/min.
Waarom ben je overigens bang dat ze “te snel gaan” en wil je de spanning verlagen naar 9 V?
Vereist de toepassing echter dat je perse naar 9 V moet, dan heb je in dat geval slechts 123,75 mA  nodig per koeler. En met een universele AC-DC adapter, heb je dan  legio mogelijkheden. Zelfs met instelbare uitgangsspanningen van 12-9-7,5-6-4,5 en 3 V.

Berichten: 12.262

Re: Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Ik kan me zo voorstellen dat je ze vanwege het lawaai langzamer wilt, dat opstijgend-vliegtuig geluid is niet heel aangenaam ;)
 
Adapters met een instelbare uitgangsspanning zijn vaak niet van al te beste kwaliteit (in de zin van nauwelijks gereguleerde spanning) maar voor een paar fans kan dat wellicht weinig kwaad. 
Victory through technology

Berichten: 55

Re: Welke telefoonlader voor 4 cpu coolers

Benm schreef: Ik kan me zo voorstellen dat je ze vanwege het lawaai langzamer wilt, dat opstijgend-vliegtuig geluid is niet heel aangenaam ;)
 
Adapters met een instelbare uitgangsspanning zijn vaak niet van al te beste kwaliteit (in de zin van nauwelijks gereguleerde spanning) maar voor een paar fans kan dat wellicht weinig kwaad. 
TS laat niet echt weten wat hij met deze 4 koelers van plan is. Het lijkt er niet op dat ze nog worden gebruikt voor een nauwkeurige CPU temperatuurregeling d.m.v. een elektronisch geregeld toerental. Misschien in het toilet als luchtververser............ Het blijft gissen en dan is het ook moeilijk een passend advies te geven.

Reageer