[scheikunde] Chemisch rekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Chemisch rekenen

Ik vroeg me af of mijn oplosmethode wel klopt, want ik zie online dat er eerder gebruik werd gemaakt van de verdunningsformule. Maar als ik het zo doe kom ik er ook op uit
3EB71918-EBE4-4EA1-90F9-3AA38A297933.jpeg
3EB71918-EBE4-4EA1-90F9-3AA38A297933.jpeg (59.94 KiB) 1163 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (109.86 KiB) 1163 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Chemisch rekenen

Gegeven is dat de concentratie NH3 in dit verhaal 0.2 mol/l is, en het reactievat 1 liter volume heeft, zodat de hoeveelheden beginstoffen direct vertaald kunnen worden naar mol per liter. 
 
Je weet ook dat je een reactieverhouding hebt waarbij 2 mol NH3 equivalent is aan 2 mol N2, en 6 mol H2 (1 op 3 verhouding). 
 
Om die 0.2 mol/l NH3 te 'maken' heb je 0.1 mol N2 en 0.3 mol H2 nodig. Gezien je begon met 0.8 mol H2  lijkt het me logisch dat er dan 0.8-0.3=0.5 resteert wat abtwoord B oplevert. 
 
Let wel dat je vergelijking met zoutzuur en water hier mank gaat: Zoals de opgave omschreven is, is het een reactie die compleet in de gasfase plaatsvindt, en is er geen sprake van ionen. Gezien je alle gegevens hebt gekregen om de som rond te krijgen is antwoord D ook niet correct: je weet die constante niet (al kun je hem wel uitrekenen), maar ze geven je direct het evenwicht cadeau waardoor het simpelweg optellen en aftellen wordt. 
Victory through technology

Berichten: 250

Re: Chemisch rekenen

Afbeelding oei ik zie dat ik perongeluk de foute opgave heb vermeld, het ging over deze opgave , excuses!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Chemisch rekenen

Je uitwerking is prima, (maar) als je er goed naar kijkt zie je dat het op hetzelfde neerkomt als de "verdunningsformule". 
 
Bij die formule reken je eerst de verhouding uit tussen beide volumes (bijvoorbeeld het nieuwe volume gedeeld door de oude) en vervolgens deel je de concentratie door die verhouding. 
 
Bij die verdunningsformule wordt "stiekem" op dezelfde manier gedeeld en vermenigvuldigd met volumes als jij het doet.
 
Jij rekent eerst om naar mol en gaat dan verder rekenen. Die aanpak is veel systematischer dan zomaar wat getallen in een formule stoppen. Wat mij betreft is jouw aanpak beter, vele malen beter zelfs.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 250

Re: Chemisch rekenen

Je uitwerking is prima, (maar) als je er goed naar kijkt zie je dat het op hetzelfde neerkomt als de "verdunningsformule". 

 

Bij die formule reken je eerst de verhouding uit tussen beide volumes (bijvoorbeeld het nieuwe volume gedeeld door de oude) en vervolgens deel je de concentratie door die verhouding. 

 

Bij die verdunningsformule wordt "stiekem" op dezelfde manier gedeeld en vermenigvuldigd met volumes als jij het doet.

 

Jij rekent eerst om naar mol en gaat dan verder rekenen. Die aanpak is veel systematischer dan zomaar wat getallen in een formule stoppen. Wat mij betreft is jouw aanpak beter, vele malen beter zelfs.
dank u wel!

Berichten: 12.262

Re: Chemisch rekenen

Je aanpak is zeker beter voor toekomstige opgaven waarbij meerdere stoffen spelen en dergelijke. 
 
Ze geven hier een mooie ronde verdunningsfactor van 20 waardoor je uit je hoofd  het antwoord zo uitrekent, maar als  het 14.7 ml van 11.8 molair was dan je verdunde naar 265 ml, dan werkt de formele aanpak al prettiger (berkenen hoeveel mol je totaal hebt en dan delen op het nieuwe volume). 
 
Eigenlijk zouden ze die opgaves met minder 'mooie' getallen moeten opstellen zodat je wel moet rekenen, dat geldt ook voor dat NH3 <-> N2 en 3 H2 verhaal. 
 
Of mag je hier geen rekenmachines gebruiken?
Victory through technology

Berichten: 250

Re: Chemisch rekenen

Je aanpak is zeker beter voor toekomstige opgaven waarbij meerdere stoffen spelen en dergelijke. 

 

Ze geven hier een mooie ronde verdunningsfactor van 20 waardoor je uit je hoofd  het antwoord zo uitrekent, maar als  het 14.7 ml van 11.8 molair was dan je verdunde naar 265 ml, dan werkt de formele aanpak al prettiger (berkenen hoeveel mol je totaal hebt en dan delen op het nieuwe volume). 

 

Eigenlijk zouden ze die opgaves met minder 'mooie' getallen moeten opstellen zodat je wel moet rekenen, dat geldt ook voor dat NH3 <-> N2 en 3 H2 verhaal. 

 

Of mag je hier geen rekenmachines gebruiken?
rekenmachines zijn niet toegestaan, dus het moet nog doenbaar zijn om het zonder op te lossen

Reageer