Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Hallo, 
 
Juweel van een vintage transformator gekocht. Heb hem nog niet in huis maar kan er weinig over vinden. 
 
Volgens mij een 3 fase transformator met 1 hoofd en twee hulp transformatoren. 
 
Dan zijn deze volgens mij met de gele draden aan elkaar gekoppeld. 
 
De hoofd transformator zou 1x 12 V en 1 x 24 volt kunnen doen rond de 120 Ampère. 
 
Wie heeft hier documentatie over hoe dit werkt ? Komt uit een oude NL leger acculader of voeding. 
 
Heb een generator waarvan de sinus vormer kapot is en wil deze transformator gaan gebruiken om de 3 fasen 230 V van de generator naar 24 Volt terug te brengen om hybride mee te kunnen varen. 
 
Groeten,
 
Richard. 
Bijlagen
Vintage transformator.jpg
Vintage transformator.jpg (148.88 KiB) 3112 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Het lijkt er wel op dat die gele drade in driehoek geschakeld zijn. Maar waarom de ene fase een zoveel groter transformator lijkt te hebben dan de andere is me niet duidelijk. De draden zien er ook dikker uitgevoerd uit, dus hogere stroom. Wellicht een vrij specifieke toepassing?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Het is geen standaard 3-fasen trafo. Het zijn 3 aparte trafo's op een gemeenschappelijk frame. De spoelen zijn ook haaks op elkaar geplaatst om onderlinge beïnvloeding te verminderen.
Toch hebben ze kennelijk iets met elkaar te maken want de primaire wikkelingen zijn zo te zien met elkaar doorgelust.
Ik vrees dat je zonder nadere documentatie niet veel verder zal komen. Ik zie ook nergens spanningsaanduidingen staan.

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Het is inderdaad een raar ding. Op zich kan je natuurlijk wel een 3-fase transformator samenstellen uit 3 enkelfasige, mits je geen fases van polariteit verwisselt lijkt me dat geen probleem. 
 
Wat het raar maakt is dat men hier 1 grote trafo en 2 kleinere lijkt te hebben gebruikt, maar de laag impedante windingen in een driehoekspatroon heeft aangesloten. Alle hoog impedante wikkelingen lijken geisoleerd van elkaar te zijn. 
 
Ik kan verder niet zien voor welk voltage en vermogen dit ding is gemaakt, maar mits voldoende en in de juiste verhoudingen zou je het kunnen gebruiken als 3 fase transformator tussen 230 en 24 volt, met als beperking dat je niet meer vermogen kunt betrekken dat de kleinere transformatoren aan kunnen. Dit is een kwestie van de gele wikkelingen anders op elkaar aansluiten mocht je het liever in ster dan driehoek willen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

De enige situatie waar ik een (open) driehoek ben tegengekomen was in de bewaking van de symmetrie van een net. Spanningstrafo's primair in ster en de secundairen in een driehoek met een meetinstrument in de open hoek. Zolang het net primair symmetrisch is zal de totale spanning in de driehoek nul zijn. Bij te veel asymmetrie geeft het meetinstrument alarm. Het betrof dan wel 3 identieke trafo's.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Het lijkt wel wat hierop:
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Aan de foto te zien zijn het drie gescheiden trafo's, met ieder een eigen kern.

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Dat denk ik ook - het is allemaal wel op 1 drager gemonteerd maar ziet eruit alsof ze magnetisch van elkaar gescheiden zijn, met de middelste nog gekanteld ook zodat er minder koppeling optreedt. Enige vreemde aan dit ding is dat 1 trafo veel groter is dan de andere twee. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.
 
Heb het beest inmiddels thuis en gisteren voorzichtig wat stroom op gezet.
 
De resultaten, 
 
Links en rechts doen het, als ik op de dunne zwarte draden 240 volt zet krijg is 32.5 Volt op de gele. Beide links en rechts in serie op de middelste gezet @ 65 Volt. Dan doet een van de grote wikkelingen 10.5 Volt met duizelingwekkende ampères. 
 
Helaas denk ik dat de middelste zwarte primaire wikkeling is kort gesloten, meet met een simpele multimeter 0.2 Ohm maar de stoppen blijven niet zitten bij 240 volt. Nog even in serie gezet met een van de transformatoren er naast en nauwelijks spanning verschil gemeten over de middelste. Duid volgens mij op interne kortsluiting. 
 
Overweeg om de primaire transformator open te maken. De kernen zitten met twee metalen banden op elkaar geklemd. Denk dat ik er zo bij kan als ik die los maak in de zoektocht naar de kortsluiting. 
 
Groeten
 
Richard. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Oliebaron schreef: Links en rechts doen het, als ik op de dunne zwarte draden 240 volt zet krijg is 32.5 Volt op de gele. Beide links en rechts in serie op de middelste gezet @ 65 Volt. Dan doet een van de grote wikkelingen 10.5 Volt met duizelingwekkende ampères. 
 
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier doet, maar wordt die trafo dan niet erg warm? Als de wikkeling met de zwarte draden kortgesloten is, dan is dat in die situatie een secundaire wikkeling met kortsluiting waardoor toch aardig wat stroom zal gaan lopen - in die wikkeling maar ook in de primaire..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Dat je op de primaire 0,2 ohm meet zegt nog niet dat die kortgesloten ligt. Je meet met gelijkstroom, aangesloten op wisselstroom heb je ook te maken met de inductieve reactantie van de trafo en  die is veel groter dan die 0,2 ohm.
Dat de zekering er uit vliegt verbaast me ook niks. Bij het inschakelen trekt een trafo heel even een grote stroompiek, dat noemen ze de inrush.
Ik heb zelf een 500VA trafo waarvan de weerstand van de primaire ongeveer 1 ohm is. Die laat een 16A zekeringautomaat er ook uit vliegen. Maar dat betekent niet dat de trafo defect is. Als het me lukt om hem in te schakelen zonder dat de zekering springt gedraagt hij zich zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Ah Klazon, 
 
Daar heeft u een punt denk ik. Zal eens kijken of ik hem met de generator aan de gang krijg die kan die eerste piek beter aan dan mijn automatische zekeringen. 
 
@ Xilvo, in dat geval heb ik geen stroom op de primaire 240V spoel van de middelste omdat daar de stoppen niet blijven zitten. De middelste is dan alleen gevoed met de 2e primaire koppeling spoel. Ik vermoed dat dit koppeling spoelen zijn. Links en rechts van deze koppeling spoelen doen 32 Volt en ik voed dan de middelste met deze in serie @ 65 Volt. 
 
Heet worden van zo'n lomp stuk ijzer zal even duren, ik heb er niks aan vernomen en een aantal forse spijkers met accu laad kabels doen smelten.
 
Kan nog even met een gescheiden AC stroom bron @ 12 Volt AC kijken wat de middelste primaire 240 Volt spoel aan amperes trekt om kortsluiting uit te sluiten. 
 
Groeten,
 
Sparky :-) 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Nog een idee:
 
Als je de middelste via een tweede primaire wikkeling (dat zijn die gele draden?) voedt, dan kun je kijken of je op de zwarte draden een spanning meet. Als die werkelijk is kortgesloten dan meet je weinig tot niets, afhankelijk van de plaats van die kortsluiting. 

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Xilvo schreef: Nog een idee:
 
Als je de middelste via een tweede primaire wikkeling (dat zijn die gele draden?) voedt, dan kun je kijken of je op de zwarte draden een spanning meet. Als die werkelijk is kortgesloten dan meet je weinig tot niets, afhankelijk van de plaats van die kortsluiting. 
Xilvo, 
 
Zal dat even onderzoeken, Denk dat ik dat al gemeten heb. Net nog een briljante inval. Ik kan een scheidingstrafo maken met links en rechts en dan die gescheiden 240 of wat er over blijft op de primaire zetten en kijken wat dat aan amperes trekt. Blijven de stoppen wel zitten. 
 
Groeten
 
Richard. 

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Dat kan, maar in dit soort gevallen werkt het vaak ook om een gloeilamp in serie te zetten om de boel te testen. Gewoon een lamp van 40 of 60 watt is prima, dan beperk je inschakelstroom en bij kortsluiting blijft de lamp op vol vermogen branden. Is het puur de inschakelstroom dan gaat de lamp niet zichtbaar branden of snel weer uit. Mocht dat lukken kun je gezien het formaat van deze trafo vervolgens de secundaire kortsluiten, waarna de lamp aan zou moeten gaan. 
Victory through technology

Reageer