Kansrekening : 2 broers door hetzelfde selectieproces

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kansrekening : 2 broers door hetzelfde selectieproces

Goeiemorgen,

Ik ben bezig met een rekrutering, en na door 1.301 CV's gegaan te zijn, er daar 90 van geselecteerd te hebben, vervolgens 31 personen uitgenodigd te hebben voor een interview, en er daar dan 13 van uitgenodigd te hebben voor een test, blijken er bij mijn 5 geselecteerde kandidaten 2 broers te zijn. Kan iemand me vertellen hoe ik die kans kan berekenen - ik acht ze wel ongelooflijk klein !

Re: Kansrekening : 2 broers door hetzelfde selectieproces

Misschien is die kans wel groter dan je denkt.

Broers hebben veel genen gemeen. Dat houdt in, dat als één van de broers een geschikte kandidaad is, het niet denkbeeldig is dat de andere broer dat ook is.

Je ziet dat vaak in de sport en de kunst. Hoeveel broers zijn er niet die heel goed kunnen voetballen?

Bovendien hebben broers ook vaak gemeenschappelijke interesses en zijn ongeveer van dezelfde leeftijd. Dus onder het aantal kandidaten zullen zich meer broers bevinden dan je op grond van de bevolkingsstatistieken zou verwachten.

Kortom, wiskundig valt hier niets over te zeggen. Psychologisch des te meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansrekening : 2 broers door hetzelfde selectieproces

Cedric Vandermeulen schreef:Goeiemorgen,

Ik ben bezig met een rekrutering, en na door 1.301 CV's gegaan te zijn, er daar 90 van geselecteerd te hebben, vervolgens 31 personen uitgenodigd te hebben voor een interview, en er daar dan 13 van uitgenodigd te hebben voor een test, blijken er bij mijn 5 geselecteerde kandidaten 2 broers te zijn. Kan iemand me vertellen hoe ik die kans kan berekenen - ik acht ze wel ongelooflijk klein !
De tussenliggende stappen zijn in dit geval niet relevant. Waar je in geïnteresseerd bent is de kans dat als je 5 personen uit je totale doelgroep neemt, er daarvan 2 broers zijn. Je doelgroep is in dit geval, laten we zeggen, alle mannen van 18-65 jaar, want het zijn mensen uit de arbeidsmarkt en alleen mannen kunnen broers van elkaar zijn. Hoeveel broers hebben mensen uit deze groep gemiddeld, waarbij die broers ook in de doelgroep zitten? Als je dat even b noemt, waarbij b wel tussen de 0 en 2 zal liggen (ruwe gok, ben geen demograaf) en N is de totale omvang van deze groep, een paar miljoen bijvoorbeeld, dan is de kans inderdaad érg klein: ruwweg b/N*5C2 = 10b/N.

Dit is nog een versimpeling van de situatie, want je houdt hierbij nog geen rekening met factoren als:

- Meestal zoek je voor een baan mensen binnen een bepaalde regio, en dan is de kans groter dat mensen familie van elkaar zijn dan wanneer je lukraak uit het hele land zou selecteren.

- De geschiktheid van iemand voor de baan (en dus de kans dat je hem in eerste instantie selecteert) hangt van een aantal factoren waarvan de kans dat die op elkaar lijken bij broers iets groter is dan bij vreemden van elkaar. Denk hierbij aan leeftijd, ontwikkelingsniveau, etc. Als je 3 willekeurige personen hebt en A is geschikt voor de functie, B is een broer van A en van C weet je niets, denk ik dat bij voorbaat de kans op geschiktheid voor B groter is dan C. De factor van hierboven, de regio waar iemand vandaan komt, valt hier trouwens ook onder.

Succes :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 336

Re: Kansrekening : 2 broers door hetzelfde selectieproces

Ik denk eigenlijk wel dat je hier its met wiskunde over kunt zeggen.

Je moet alleen eerst iets hebben wat je wilt checken. Er zijn twee stellingen die mij te binnen schieten:

1) Als 2 broers op dezelfde baan soliciteren hebben ze een grotere kans om geselecteerd te worden dan 2 individuen.

2) Als 2 broers op dezelfde baan soliciteren, en een van de twee wordt komt door de selectie dan is de kans dat de ander door de selectie komt groter.

Je zou hiervoor bijvoorbeeld nulhypotheses kunnen opstellen en kunnen toetsen, maar natuurlijk is je statistiek allang bevuild omdat de reden dat je die test gaat uitvoeren is omdat je iets in je dataset zag. Als je dit wil doen zul je ze moeten toesten op data van een nieuwe sollicitatie.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer