[natuurkunde] auto in bocht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[natuurkunde] auto in bocht

Weet miss iemand hier een antwoord op???

Een auto heeft een massa van kweetniemeerhoeveel kg (die valt weg bij berekening denk ik). Hij neemt een bocht en zijn snelheid verandert van 25 m/s naar 20 m/s. Bereken de arbeid uitgeoefend door de weg op de auto.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] auto in bocht

stijn1987 schreef:Weet miss iemand hier een antwoord op???

Een auto heeft een massa van kweetniemeerhoeveel kg (die valt weg bij berekening denk ik). Hij neemt een bocht en zijn snelheid verandert van 25 m/s naar 20 m/s. Bereken de arbeid uitgeoefend door de weg op de auto.
Is dit alle informatie die je hebt? Voor arbeid geld namelijk f*s (eventueel met cos(a) erachter, als die niet recht werkt). Ik zou dus volgens mij moeten weten hoe snel hij van 25m/s naar 20 gaat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] auto in bocht

Ik zou dus volgens mij moeten weten hoe snel hij van 25m/s naar 20 gaat.
Ik denk dat dat wel meevalt, want je kunt die arbeid uitoefenen middels een grote kracht over een kleine afstand, of een kleine kracht over een grote afstand.

De massa van de auto moet wel degelijk een rol spelen. Om een grote massa te doen vertragen (al of niet met richtingscomponent) zal nu eenmaal meer arbeid nodig zijn dan om een kleine massa te vertragen.

Zo even snel tussendoor bedacht zullen we moeten weten in welke richting die nieuwe snelheid is gemeten (t.o.v. de oorspronkelijke richting)

Teken dus in een stelsel vectoren voor de oorspr. snelheid en richting, de nieuwe snelheid en richting, en ontbindt die nieuwe vector in twee vectoren, n.l. één in de oorspronkelijke richting en één haaks hierop.

Je ziet nu hoeveel je auto in de oorspronkelijke richting vertraagde, en haaks hierop versnelde. Voor beide veranderingen is arbeid nodig, die je vervolgens bij elkaar op moet tellen voor de totale arbeid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [natuurkunde] auto in bocht

W=fs=mas= m Delta v / delta t s(t)

Delta S = <v> delta t = 22,5 t

W= m delta v * 22,5 = m * 5 * 22,5 = 112,5m

Maar ik vermoed dat ik iets oversla omdag ze hier praten over een cirkel baan.

Maar als het wel klopt dat is de arbeid wel afhankelijk van de massa.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] auto in bocht

Dus, hoeveel massa heeft de auto, en wat was zijn richting na de bocht t.o.v. de richting voor de bocht. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [natuurkunde] auto in bocht

Volgens mij is het antwoord van Antoon goed.

Er wordt negetieve arbeid op de auto uit geoefend , en dit is gelijk aan

E kin. Eind - E Kin. Begin

Je moet wel de massa van de auto weten.

Van de krachten die loodrecht op de bewegingsrichting worden uitgeoefend ( centripetale kracht) hebben we geen last , staat immers loodrecht op de verplaatsing

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] auto in bocht

Aadkr schreef:
Van de krachten die loodrecht op de bewegingsrichting worden uitgeoefend ( centripetale kracht) hebben we geen last , staat immers loodrecht op de verplaatsing
Toch moeten die wel een rol spelen, want ik zie geen andere krachten in deze opgave die de auto zouden kunnen afremmen. :roll:

Maar je hebt gelijk dat de verrichte arbeid eenvoudigweg te bepalen is aan de hand van de verloren gegane kinetische energie. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer