[scheikunde] isomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] isomerie

Hallo, ik kwam het volgende stukje tekst tegen waar ik een vraag over heb:

Bij 2-butanol is er sprake van stereo-isomerie, want de twee isomeren van 2-butanol verschillen in hun ruimelijke structuur. Deze vorm heet optische isomerie. De twee optische isomeren van 2-butanol zijn elkaars speigelbeeld. We spreken dan ook wel van spiegelbeeldisomerie.

Betekent het nou dat optische isomerie hetzelfde is als spiegelbeeld isomerie? Of kunnen twee stoffen bijvoorbeeld wel optische isomeren zijn en geen spiegelbeeldisomeren?

Ik hoop dat iemand kan helpen!

Groetjes,

Lotte

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [scheikunde] isomerie

Het een hoeft niet het ander te betekenen. Bij optische isomerie heb je een linksdraaiend isomeer en een rechtsdraaiend isomeer. Dit houd in dat als je er licht doorheen lijdt, dit licht gedraait wordt. Hoe dit precies zit kan ik je op verzoek wel vertellen.

In de meeste gevallen zijn deze optisch actieve moleculen ook ruimtelijk spiegelbeelden van elkaar.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] isomerie

Bij stereo-isomerie komt het er wel op aan dat je de dingen goed benoemd.

Bij 2-butanol treedt chiraliteit op ( afgeleid van het griekse woord voor hand).

Er zijn van deze stof twee soorten moleculen die elkaars spiegelbeeld zijn, net als bij je beide handen.

Als je nu door 2-butanol met een van beide molecuulsoorten lineair gepolariseerd licht stuurt zal de l-vorm het polarisatievlak wat naar links draaien en de d-vorm dit vlak naar rechts draaien. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer