Koning

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten

Koning

Heeft een land een koning nodig ?Is een republiek rechtvaardiger ?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Koning

http://www.wetenschapsforum.nl/search.php

zoek maar eens op monarchie

Berichten: 209

Re: Koning

Afgelopen Zomer was er in Groningen een reeks lezingen over de monarchie en haar toekomst. Degene die dat organiseerde is een hoogleraar die al jaren onderzoek doet naar de werking en functie van de monarchie en die had in een interview een mooi en duidelijk verhaal te vertellen: hij vertelde dat een belangrijke functie van een koning is om te kunnen opereren boven de politieke partijen en los van deze partijen. Wat is er beter dan een koning om dit te kunnen doen? Stel dat we een gekozen President hebben. Deze zal altijd voortkomen uit een bepaalde politieke partij en het blijft dan ook de vraag in hoeverre deze President echt los zal kunnen komen van zijn eigen partij. Als tweede moet een Gekozen President of een Monarch echt de Vader des Vaderland zijn, steun bieden en saamhorigheid kunnen bevorderen als het slecht gaat in Nederland of er een grote ramp is geweest. Wie heeft in dat opzicht meer uitstraling en wie biedt meer vertrouwen? Als Beatrix op bezoek komt of een gekozen President, zoals bv. Jan Peter, of misschien over een paar jaar Wouter Bos. Nou, die zou ik niet een in mijn huis willen hebben. Bovendien gaat het bezwaar tegen het kostenplaatje ook niet helemaal op, want de hele "hofhouding" van bv. President Bush is bijna 7 keer zo duur dan wat wij als Nederlanders betalen aan onze Monarchie.

Bovendien hebben veel Nederlanders "het sprookje" ook wel een beetje nodig, en zien ze de Koninklijke Familie ook een beetje als deel van hun eigen familie. Er zijn bv. ongetwijfeld miljoenen Nederlanders die wel de namen van alle kinderen van Beatrix weten, maar niet eens de naam van de vrouw van JP (en als ik heel eerlijk ben, kom ik er nu ook even niet op)

Samenvattend wil ik alleen maar zeggen: ik ben blij dat wij een Monarchie zijn en ik zou het doodzonde vinden als we zouden vervallen in een Republiek

Berichten: 116

Re: Koning

Cognition:

hij vertelde dat een belangrijke functie van een koning is om te kunnen opereren boven de politieke partijen en los van deze partijen


Niet om te muggenziften, maar dat lijkt me eerlijk gezegd meer een manier om een functie te realiseren dan een functie op zich. Naar de echte functie ben ik dan nog wel benieuwd: Watvoor belangrijks zou de monarch zoal, onbelemmerd door partijverplichtingen, maar binnen de regels van een parlementaire democratie kunnen/moeten doen? Het voorbeeld van steun bieden is goed, maar vind je dat er meer is of kan zijn?

Berichten: 209

Re: Koning

Kaph schreef:
Cognition:

hij vertelde dat een belangrijke functie van een koning is om te kunnen opereren boven de politieke partijen en los van deze partijen


Niet om te muggenziften, maar dat lijkt me eerlijk gezegd meer een manier om een functie te realiseren dan een functie op zich. Naar de echte functie ben ik dan nog wel benieuwd: Watvoor belangrijks zou de monarch zoal, onbelemmerd door partijverplichtingen, maar binnen de regels van een parlementaire democratie kunnen/moeten doen? Het voorbeeld van steun bieden is goed, maar vind je dat er meer is of kan zijn?


Ik ben van mening dat een koning ook een veel belangrijkere representatie van het land is. Als Beatrix op bezoek gaat wekt dat heel wat meer indruk dan wanneer JP, of wie dan toevallig ook maar "eventjes" Minister President is, bij andere staatshoofden, of bv. bij belangrijke buitenlanders, op bezoek gaat.

Maar het zal ook wel een kwestie van smaak zijn. En ik krijg van staatshoofden ook veel meer de indruk dat ze het doen omdat ze bij het land horen en dat hun werk daarom ook veel meer deel van henzelf is. Als je naar de meeste politici kijkt, dan kun je nauwelijks ontkennen dat de meesten het niet doen omdat ze zoveel van Nederland houden, maar doen ze het puur om er financieel beter van te worden.

Berichten: 93

Re: Koning

Cognition schreef:Ik ben van mening dat een koning ook een veel belangrijkere representatie van het land is. Als Beatrix op bezoek gaat wekt dat heel wat meer indruk dan wanneer JP, of wie dan toevallig ook maar "eventjes" Minister President is, bij andere staatshoofden, of bv. bij belangrijke buitenlanders, op bezoek gaat.  

Maar het zal ook wel een kwestie van smaak zijn. En ik krijg van staatshoofden ook veel meer de indruk dat ze het doen omdat ze bij het land horen en dat hun werk daarom ook veel meer deel van henzelf is. Als je naar de meeste politici kijkt, dan kun je nauwelijks ontkennen dat de meesten het niet doen omdat ze zoveel van Nederland houden, maar doen ze het puur om er financieel beter van te worden.


Dat politici hun werk doen uit financiele motieven lijkt me onzin: ze kunnen in het bedrijfsleven veel en veel meer verdienen in veel minder zware functies.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Berichten: 656

Re: Koning

Heeft een land een koning nodig ?Is een republiek rechtvaardiger ?
Het nut van het koningshuis lijkt me niet veel met rechtvaardigheid te maken hebben.

Ik zie het eerder als een bindmiddel voor het Nederlandse volk.

En voor mij is een andere belangrijke reden vooral een stukje geschiedenis levend houden. Net zoals ik ook niet wil dat ze de paleizen gaan slopen, het Nederlands gaan afschaffen of het volkslied veranderen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koning

HolyCow schreef:http://www.wetenschapsforum.nl/search.php

zoek maar eens op monarchie
En voor de mensen die het dan nog niet kunnen vinden:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=5952

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=16690

-slotje-
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten