Springen naar inhoud

Waarom is Appelsap schadelijker voor je tanden dan Cola?

• Log in om te kunnen reageren

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 23:17

Zuur onttrekt calcium uit tandglazuur. Een zuurgraad lager dan 5,5 veroorzaakt glazuurschade. Coca Cola heeft een zuurgraad van bijna 3, appel-sap van 3,5, blijkt uit het Acta-onder-zoek. Met name citroenzuur geeft dranken een frisse smaak. Niet alleen de zuurgraad is van belang, ook de type zuren die voor het op smaak brengen worden gebruikt, spelen een rol. Er zijn anorganische zuren zoals fosforzuur dat veel in cola's wordt gebruikt. Dat zuur laat zich gemakkelijk neutraliseren door speeksel. Voor het neutraliseren van organische zuren, zoals citroen-zuur, is meer speeksel nodig vanwege de grotere bufferwerking. Die zuren z ullen in de mond wat langer kunnen inwerken op het tandglazuur. Daardoor zijn frisdranken als ijsthee en lemon-drinks, ook al zijn ze minder zuur, agressiever dan cola's. Verder speelt het suikergehalte een rol. Dranken met natuurlijke zoetstoffen als glucose of fructose tasten het glazuur sterker aan dan fris, dat kunstmatig is gezoet. In Engeland heeft het farmaconcern SKB vijfjaar geleden in zijn bestaande frisdranklijn Ribena een Toothkind-variant geïntroduceerd met minder fruitzuren.

Deze informatie kwam ik op een website tegen, het zou dus door een bufferwerking komen, is er misschien iemand die mij uit kan leggen wat dat precies inhoudt bij zuren? En of dat hier van van toepassing is, aangezien ik de tanden eerst met alcohol gereinigd heb(speeksel zou dan toch weg moeten zijn?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46984 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2006 - 23:28

Het sterk verdunnen van de monsters mag toch geen enkele rol spelen? :roll: Uiteindelijk meet je het relatieve verschil, en dat is en blijft zo'n 10 %.

Aangezien de tanden niet precies hetzelfde kunnen zijn (contactoppervlak bijvoorbeeld) en er nog wel wat variabelen in zitten zoals gewone meetfouten (en daarmee bedoel ik meetfouten en niet slordigheden) lijkt me 10 % een niet zo heel significant verschil.

Schiet me nog iets te binnen, in verband met evenwichtsreacties misschien. Eén van de zuren in cola is fosforzuur. Tandmateriaal is voornamelijk calciumfosfaat. Is het dan nog wel alleen de concentratie H3O+ (pH) die een rol speelt, of komt de concentratie PO4 er ook nog voor iets bij kijken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kpil

kpil

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2006 - 23:41

ik vind dit een groot verschil

Een verschil mag je nooit groot 'vinden'. Je moet betrouwbaarheidsintervallen opstellen nadat je de proef meerdere malen herhaald hebt(daarvoor heb je natuurlijk wel veel meer tanden en tijd nodig).

Als je ziet dat er maar 10% verschil zit bij dit ene experiment, zou ik de neiging hebben om te zeggen dat er weinig tot geen verschil is

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2006 - 09:28

uit mijn klas hebben meerdere mensen dit onderzocht en zij hadden bij appelsap ook een grotere Ca-concentratie dan bij cola.

Eén van de zuren in cola is fosforzuur. Tandmateriaal is voornamelijk calciumfosfaat. Is het dan nog wel alleen de concentratie H3O+ (pH) die een rol speelt, of komt de concentratie PO4 er ook nog voor iets bij kijken?

Hoe bedoelt u precies dat de concentratie PO4 er ook nog voor iets bij komt kijken? Dat deze een reactie met Ca aangaat? en calciumfosfaat vormt?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8451 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2006 - 10:59

Een verschil in pH waarde van 0,1 is minimaal. Er moet dus inderdaad meer aan de hand zijn. Is er op het einde van het experiment de pH waarde nogmaals bepaald?
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46984 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2006 - 12:08

Zoveel verstand van scheikunde heb ik niet, ik weet niet of in een (mogelijke evenwichts-)reactie tussen fosforzuur en calciumfosfaat een deel van de oplossing ligt. Maar misschien komt iemand met meer kennis van zaken hierdoor op een idee.

Ik beperk me even tot het aandragen van ideeën bij gebrek aan specifieke kennis. Nog zoiets:
http://eindexamens.l...20I_opgaven.pdf

Tanden en kiezen zijn bedekt met glazuur. Dit glazuur bestaat vrijwel geheel uit hydroxyapatiet,
Ca5(PO4)3OH. Hydroxy-apatiet kan beschouwd worden als een mengsel van de
zouten calciumfosfaat en calciumhydroxide.

Hydroxy-apatiet is erg hard, maar het is kwetsbaar als het met zure oplossingen in contact
komt. In het volgende tekstfragment wordt de aantasting van hydroxy-apatiet door zure
oplossingen beschreven.

Cariës
Een zwak zuur (pH 6-4) zoals melkzuur, dat
bacteriën in tandplak uit suikers vormen,
diffundeert tussen de apatietkristalletjes de
tand binnen, waardoor elke twee protonen
(H+) telkens één calciumion (Ca2+) verdringen;
deze langzame ontkalking maakt de
tand in eerste instantie poreus en veroorzaakt
uiteindelijk gaten.

Erosie
Een sterk zuur (pH 3-1) dat bijvoorbeeld in de
vorm van azijn of citrusvruchten in de mond
terechtkomt, heeft geen diffusie-bepaalde
ontkalking met porositeiten tot gevolg, maar
leidt telkens tot etsing en verlies van een
buitenste dunne laag.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2006 - 17:40

Maar een sterk zuur bevat net als een zwak zuur H+, dus ook bij een sterk zuur moet na verloop van tijd de Ca2+ verdreven gaan worden toch?
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46984 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2006 - 18:33

http://www.tandvrien.....n cijfers.doc

zeer lezenswaardig materiaal in dit opzicht! Stukken hieruit:

pH en buffercapaciteit
Daarbij is wel van belang welk soort zuur het drankje bevat. Zo is fosforzuur in cola minder schadelijk dan citroenzuur, hoewel de pH van cola erg laag is (ca. 2,5). Vers geperst sinaasappelsap (pH 3,4) staat bekend als een van de meest erosieve dranken.
Dat de pH-waarde niet precies de schadelijkheid aangeeft, komt doordat elk drankje ook een buffercapaciteit bezit. Dat is een maat die aangeeft hoe lang de mondholte zuur blijft. De zuren worden geneutraliseerd door het speeksel, maar hoe hoger de buffercapaciteit van het drankje, hoe langer dat duurt.  Producten met een hoge buffercapaciteit zijn bijvoorbeeld Red Bull (pH 3,4), rode wijn (pH 3,4), grapefruitsap (pH 3,2), vers geperst kiwisap (pH 3,6), sinaasappelsap (pH 3,7), maar ook citroenyoghurt (pH 4,1), saladedressing (pH 3,6) en azijn (pH 3,2). De hoogte van de buffercapaciteit is afhankelijk van het type zuur dat zich in het drankje bevindt.

Overzicht drankjes
Van een aantal dranken staan in onderstaande tabel vermeld de pH-waarde en het aantal ml NaOH (0,5 N) dat moet worden toegevoegd aan 50 ml drank om de pH te verhogen tot pH 5,5 (kritische pH) of pH 7,0 (neutrale pH). Deze laatste waarden zijn een maat voor de buffercapaciteit van de drank.

................................pH............ml tot pH 5,5........tot pH 7  
cola.......................... 2,3 – 2,6... 1,1......................3,7 coca cola en pepsi
frisdranken met CO2...2,7 – 3,1... 3,2 – 3,4..............5,6 - 6,7 up, fanta, rivella (m.u.v. cola)
appelsap................... 3,4........... 6,8.......................7,7AH, goudappeltje

Uit de bovenste tabel blijkt dat de pH-waarde niet de belangrijkste graadmeter is voor de schadelijkheid van een drank. Wel is dat de buffercapaciteit: hoe hoger die is, hoe langer het duurt voordat het zuur in de drank is geneutraliseerd. Het zuur kan daardoor in de mond langer inwerken op het tandglazuur.
Ook is af te leiden dat bij bijvoorbeeld cola de manier van drinken een rol speelt: de neutralisatie tot pH 5,5 verloopt gemakkelijk, maar tot pH 7,0 een stuk moeilijker. Dit is met name van belang voor de volledige neutralisatie voor een volgende zuuraanval: bij het nemen van slokken blijft de pH langer laag dan wanneer een glas in een keer wordt leeggedronken.

ChillOut

ChillOut

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2006 - 20:07

kan iemand misschien hier een reactievergelijking van opstellen?
Ik zou echt niet weten hoe deze stoffen nou met elkaar reageren!

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2006 - 19:06

ik raad aan om gewoon nog eens iemands tanden uit te slaan :roll: en de proef opnieuw te doen.
en door de CO2-concentratie zou de cola juist meer Ca-ionen moeten bevatten dan de appelsap, ja het is natuurlijk vreemd, dus best herproberen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2006 - 21:27

ik raad aan om gewoon nog eens iemands tanden uit te slaan  

Misschien moeten we dat soort dingen ook niet voor de grap posten: er is al genoeg zinloos geweld in de wereld....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Niek.

Niek.

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 21:09

Hej!
Ik heb ook een profielwerkstuk gemaakt met tanderosie als onderwerp. Ben er nog steeds mee bezig eerlijk gezegd. Ik heb echter nu niet mijn profielwerkstuk bij de hand. ALs je wil kun je misschien contact met me opnemen via e-mail en hebben we nog wat aan elkaar en kunnen we ook leren van elkaars fouten EN ideeen.
Je vroeg wat over de bufferwerking van speeksel:
Dit is volgens:
H30+ + HCO3- -> H2CO3 + H2O
H2CO3 is onstabiel en zal uiteenvallen in CO2 + H2O
Wij hebben metingen gedaan aan deze bufferwerking van speeksel.
Als je wilt kun je heirvan de resultaten hebben.
Over de calcium bepaling kan ik je niet veel meer vertellen, hier ben ik nog mee bezig. Dinsdag heb ik mijn eerste bepaling. Had jij ook dat de tanden allerlei itte slierten vormden in het zuur? Maar dit zie ik verder dinsdag want het is afgesloten emt een parafilmpje. Wij doen trouwens de bepaling door een complezometrische titratie met EDTA en eriochroomzwart-T als indicator.
Nou ik hoor het wel
Groetjes Niek

Excuses voor het werken zonder sub/superscript

ataher90

ataher90

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 22:19

ik heb onlangs een heel onderzoek hieraan besteed.
je zou toch zeggen hoe zuurder een frisdrank des erosiever het is tegen de tandglazuur. dit klopt wel maar wat ook een zeer belangrijke rol speelt is de BUFFERCAPACITEIT! want cola door de dus sneller geneutraliseerd (dus tot pH 7) dan appelsap. een onder dat dit bewijst vind je op www.ivorenkruis.nl waar ze steeds natronloog aan verschillende dranken voegen totdat de pH 7 wordt, als er veel natronloog nodig is dan heeft het een grotere buffercapaciteit en is het erosiever, omdat het Langer duurt voordat de zuur geneutraliseerd is!

khoop dat het zo duidelijker is!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8451 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2009 - 13:31

Zolang alle samples gelijk zijn verdund is een verschil van 10% altijd een verschil van 10% onafhankelijk van de verdunning.

Heb je elke conditie maar 1 keer gedaan? 10% is namelijk zoals mijn voorganger zei idd niet zo heel spannend veel. Zeker niet als je je proef niet hebt herhaald (bijvoorbeeld in 10-voud) zodat je tenminste enigsinds een statistische analyse erop los kan laten.

In het kort: Ik ben er helemaal niet zeker van, door deze gemeten waarden, dat het effect van appelsap en cola van elkaar verschillen.
"Meep meep meep." Beaker

Jules Nijst

Jules Nijst

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2017 - 07:47

Deze informatie kwam ik op een website tegen, het zou dus door een bufferwerking komen, is er misschien iemand die mij uit kan leggen wat dat precies inhoudt bij zuren? En of dat hier van van toepassing is, aangezien ik de tanden eerst met alcohol gereinigd heb(speeksel zou dan toch weg moeten zijn

Fosforzuur is een veel sterker zuur dan appelzuur, het splitst makkelijker waterstof ionen af in oplossing. Dat betekent dat je minder fosforzuur hoeft op te lossen in water om een bepaalde pH te bereiken. Of omgekeerd gezegd, als je twee oplossingen hebt met een pH van 2,6, de ene op basis van appelzuur en de ander op basis van fosforzuur dan bevat de eerste veel meer zuur. Om de eerste oplossing te neutraliseren heb je dus ook meer base nodig dan voor de tweede. Er zal dus ook meer kalk oplossen uit de tanden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures