[mechanica] omhooggeschoten kogel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

[mechanica] omhooggeschoten kogel

hallo allemaal!

ik heb eens lekker het forum afgestruind naar deze formule, maar ben hem nergens tegen gekomen. de formules die er op staan zijn allemaal vrij lastig, maar wat ik me afvraag is een vrij simpele formule die ik ooit geleerd heb, maar niet meer weet.

wat is de formule voor het hoogste punt te bepalen van een verticaal omhooggeschoten kogel? je hebt hiervoor de beginsnelheid alvast nodig. dat weet ik nog.

alvast bedankt voor het antwoord.

Grtz

Verbatim

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] omhooggeschoten kogel

x(t) = v0 * t - g * t2 / 2

hoogste punt = maxima: x' = 0 = v0 - g * t => t = v0 / g

hmax = v02 / (2g)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7.068

Re: [mechanica] omhooggeschoten kogel

wat is de formule voor het hoogste punt te bepalen van een verticaal omhooggeschoten kogel?
Op het beginpunt zal de kogel alleen kinetische energie hebben. Op het hoogste punt zal de kogel alleen potentiele energie bezitten. Er even vanuit gaande dat er gen energie verloren gaat, moeten deze energiewaarden overeenkomen:

0.5*m*v^2 = m*g*h

dus:

h = (v^2)/(2*g)

waarbij h de maximale hoogte is bij beginsnelheid v (en g = 9.81 m/s)

Berichten: 31

Re: [mechanica] omhooggeschoten kogel

En hoe hard komt hij dan weer beneden? Is dat gevaarlijk?

Berichten: 7.068

Re: [mechanica] omhooggeschoten kogel

En hoe hard komt hij dan weer beneden?


Hij komt net zo hard beneden als hij omhoog gegooid werd (mits er geen wrijving is).

Berichten: 43

Re: [mechanica] omhooggeschoten kogel

Ondanks de hoge dichtheid/klein frontaal oppervlak/gestroomlijnde vorm mag de luchtweerstand bij kogels in actie niet verwaarloosd worden! (Luchtweerstand neemt kwadratisch toe bij toenemende snelheid.)

Na wat op internet rondgestruind te hebben: kogels worden met snelheden tussen 850 (en vast wel lager) en 4500 fps afgeschoten; oftewel zo'n 250-1400 m/s – subsonisch tot meer dan boven Mach 4. Zeker vlak na het afschieten wordt de kogel afgeremd, en op de terugweg naar beneden wordt de luchtweerstand zeker weer een niet te verwaarlozen factor. De eindsnelheid zal zeker wel hoog zijn, maar de aanvangssnelheid zal niet gehaald worden.

Ik heb een erg fijne cursuspresentatie van Rob Mudde (TUDelft) gevonden, in Powerpoint en PDF-formaat. Het lijkt danwel slechts bedoeld te zijn als ondersteuning van een mondelinge presentatie (die niet downloadbaar is), het ziet er desondanks goed te volgen uit. Inclusief diverse formules.

Een andere bron (alleen nog in Google cache?), zonder berekening en met tegengestelde conclusie (maar het hangt natuurlijk ook af van het gebruikte kaliber e.d.):
Ingenieur Jan Vriends van de Wapen en Commandovoeringssystemen van de KMA in Breda rekent voor hoe snel verticaal afgeschoten kogels weer terugkeren naar de aarde. ‘Een 4 gramskogel die wordt afgeschoten door het geweer Diemaco heeft een aanvangssnelheid van 950 m/s (3420 km/u), bereikt een hoogte van 2.792 meter en haalt bij terugkeer naar de aarde een snelheid van 117 m/s (421 km/u). De terugvlucht van dit projectiel naar de aarde bedraagt 49 seconden en die kinetische energie die bij de inslag vrijkomt, is 27 joule.’

‘Bij een veel zwaardere kogel (9,45 gram) afgevuurd door de FAL (semi-automatisch geweer) is de terugkeersnelheid 127 m/s (457 km/u) en de kinetische energie bij inslag 77 joule. Dat is slechts 3 joule minder dan de hoeveelheid die gezien wordt als nodig om iemand volledig buiten gevecht te stellen (lees: doden). Met andere woorden: sommige kogels die terugvallen op aarde zijn bijna even fataal als kogels die op weg zijn naar hun oorspronkelijke doel.’
Verder staat me wel iets bij van dat er wel eens gewonden zijn gevallen door van vreugdeschoten afkomstige 'teruggevallen' kogels, maar ik heb er geen (pers)berichten van kunnen vinden.

Andere factoren die het gedrag van een kogel beïnvloeden: zie Wikipedia::Uitwendige ballistiek.

Overigens is de kans dat een verticaal afgeschoten kogel op dezelfde plek terugkomt vrij klein, mede door de sterke luchtstromen op grotere hoogte; de afwijking kan tientallen tot honderden meters zijn.

Reageer