Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

Hallo,

(Dit cursieve gedeelte is achtergrond verhaal. De vraag staat in het niet cursieve gedeelte) Ik ben boven gemiddeld intelligent mag ik wel zeggen maar ben door een speciale opleiding en droomerige eigenschappen op het VMBO beland ooit. Uit een aantal testen bleek dit ook niet zo raar, altijd opzoek naar antwoorden en anders dicht klappen en geen zin hebben in werk. Mijn onbewuste eerste vraag was ooit, "Waarom moet ik?", nu is het mijn levensfilosofie. Een jaar terug ben ik langzaam aan zelf gaan leren op het MBO en ondertussen begon ik telkens vaker te merken dat mijn vragen te kritisch waren zodat de leraar niet kritische antwoorden terug gaf maar zich juist aangevallen voelde. Diepgang heb ik echt gemist en ik ben er overspannen van geraakt. Men vraagt me ook wel eens "Waarom zit je hier op school en ga je geen andere opleiding doen". Nou ik heb succesvol met aandelen weten te spelen dus ik kan het me nu veroorloven om een jaar en indien het ECHT nodig is zelfs 2 jaar thuis te zitten. Al zal dat 2e jaar meer om politiek/geschiedenis/filosofie en wiskundige diepgang gaan.

Ik heb dit jaar dus wat boeken uitgezocht om in te snuffelen en heb ze verslonden. Discrete wiskunde en een boek "Godel, Escher, Bach". Wat gesnuffeld in een boek getal theorie en een populair wetenschappelijk boekje over Obsessie met priem getallen (gratis te lezen hier) gelezen.


Ik had het toentertijd niet door maar volgens mij ben ik verkocht. Als ik aangenomen wil worden moet ik een toelatings examen doen.

Ik heb hier 3 boeken, Natuurkunde voor Wetenschap en Techniek Deel I, II en III. Enige wiskunde is hier voor nodig en ik ben momenteel ook niet in staat hier doorheen te worstelen omdat ik die formules dan zelf moet ontmantelen zonder enige ondergrond. Zelfs als dit mogelijk is neemt het veel te veel tijd in beslag.

Ik heb 1200 Uur uitgetrokken voor 2e fase wiskunde en zo'n 120 uur voor 1e fase wiskunde. Ik zou gebruik maken van de methode Getal & Ruimte. Dit is Wiskunde A & B. Dat zijn ongeveer 33 weken van 40 uur of 44 weken van 30 uur (160 uur extra boven het aantal aangegeven uren dat binnen de methode word vastgesteld).

Ik er hier van uit dat ik dan van Augustus tot mei mee bezig ben zonder de weekeinden meegerekend te hebben. (week van 30 uur)

Die andere 15 uur besteed ik aan vakken als biologie, geschiedenis, politiek en filosofie.

Ik heb nog wel redelijke natuurkunde boeken nodig en ik dacht dat "Systematische Natuurkunde (1-1,1-2,1-3,2-1,2-2)". Voldoende theorie bevatte. Ik kies hier alleen voor de kernboeken. Moet ik meer aanschaffen, of kent men betere methoden?

Welke vakken ontbreken er volgens jullie nog?

Najah, ik denk dat ik erg blij ben als ik door deze giga planning heen kom en zeker weet dat ik redelijke theorie heb gekozen om te bestuderen.

Echt een intellectuele uitdaging! :shock: Kan niet wachten totdat ik de wiskunde boeken binnen krijg!

Trouwens wat ik nog vergeet, ik heb per dag 1 uur voor meditatie en creativiteit (2x een half uur 's morgens en 's middags gereserveerd (Kan ook bestaan uit jongleren, bach luisteren en mediteren, een andere vorm van rust?). Nog toevoegingen?

Het verhaal word lang, in iedergeval gigantisch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

wat is het vmbo/mbo en welke opleiding wil je gaan volgen dat je een teolatingsexamen nodig hebt?

Re: Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

wat is het vmbo/mbo en welke opleiding wil je gaan volgen dat je een teolatingsexamen nodig hebt?
Het vmbo is een dergelijke beroeps gerichte mavo en het mbo is een beroeps gericht vervolg hierop, hierna zou je het hogere beroeps onderwijs kunnen volgen of na het eerste jaar instromen op de universiteit als je de propodeuse haalt. (Ik ben in mijn laatste maand van de opleiding gestopt omdat ik het filosofisch niet correct vond een diploma te behalen dat niks waard was maar toch bekeken word als 'iets waardigs' of 'verantwoord-homo faber', maar dat is een offtopic discussie)

Wat ik wil doen. Dat zal blijken in dit jaar. Wiskunde, natuurkunde en filosofie interesseren mij. Ik weet dat ik niet graag in 1 vak duik als ik weet dat andere vakken voor inzichten kunnen zorgen (onnodig research). Ik zou Natuurkunde & Wiskunde willen doen omdat het me erg interesseerd en ik een baan kan vinden met een dergelijke opleiding als het nog nodig mocht zijn. Een logisch vervolg hierop zal dan filosofie zijn waar ik dan samen met wiskunde en natuurkunde of wiskunde verder mee wil gaan.

Het moet natuurlijk wel haalbaar en redelijk betaalbaar zijn.

Als je me vraagt wat ik het belangrijkste vind dan denk ik dat ik voor natuurkunde, wiskunde ondergrond ga met geschiedenis en filosofie in de overige uurtjes. Maar vandaar mijn vraag ook, zie ik belangrijke dingen over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

gast zei
het filosofisch niet correct vond een diploma te behalen dat niks waard was maar toch bekeken word als 'iets waardigs' of 'verantwoord-homo faber', maar dat is een offtopic discussie)
ik vindt dit een vreemde uitspraak...

uit je verhaal maak ik op dat je een mbo opleiding volgde. Maar dit diploma lijkt mij zeker wel wat waard....

met je mbo diploma kan je een hbo opleiding volgen dit is dus je ticket tot intressante opleidingen met veel natuurkunde en wiskunde... desnoods volg je een studie erbij om het intressant voor je te houden...

en je kritische vragen kun je hier altijd stellen...

Re: Natuurkunde & Wiskunde studeren zonder achtergrond

ok.

Ik liep op het VWO al vlug voor (in Natuurkunde en Wiskunde ) en heb daarom zelf boeken gekocht en een staatsexamen aflegt. Daarom stond ik met mn 16e ingeschreven bij de Universiteit.

Ik liep tegen dezelfde problemen (boeken, planning, aanmelding) omdat de school niet wou meewerken dus hier mijn advies.

Wil je een VWO Nieuwe stijl diploma? Daarmee kan je namelijk naar de universiteit. En ik kan je zeggen, de middelbare school stof is PEANUTS in vergelijking met de universiteit. Daar gebeurt het echte werk.

Profiel Natuur en Techniek. Aanmelden voor het staatsexamen bij de IBG is het makkelijkst. Je hoeft dan vrij weinig vakken te volgen voor een compleet diploma. Je moet ook een aantal werkstukken maken. Je belangrijkste vakken zijn wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

www.ib-groep.nl. Bel gewoon even. Je krijgt bundels vol info thuisgestuurd. Je wordt NIET geholpen met de stof etc. Je krijgt wel een exacte lijst met wat je moet leren.

Het kost circa 400euro. Examens nemen 10-12 dagen in beslag. Je mag 2 5-en halen en 1 vak herkansen.

-Wiskunde is Getal en Ruimte erg goed. Neem Wiskunde B VWO delen 1-7 inclusief alle werkboeken, antwoordenboeken en rekenmachine-handleidingen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Circa 40 hoofdstukken a 10uur is 400uur. Meer tijd is niet nodig.

-Natuurkunde is Scoop (3 delen, NA1 deel 1, NA1 deel2 en NA2 deel 1) goed. Circa 10 uur voor 20 hoofdstukken maakt 200uur.

-Scheikunde. Ik had zelf een matig boek. Scheikunde Overal dacht ik. Kan je nemen, is makkelijk maar iets onder niveau.

Geen examenbundels kopen. Hier heb je niks aan.

Grafische rekenmachine Texas Instruments 83 Plus kopen.

-LET op. Bij je staatsexamen zijn niet alle hoofdstukken uit het boek vereist. Dit moet je zelf even controleren.

De andere vakken zijn inkoppertjes. Bovengenoemde 3 zijn je hoofdvakken.



De vastgestelde uren slaan inderdaad dus nergens op. In de tijd die ik boven noem zou je het moeten kunnen doen. De uren die echt opgegeven worden (VWO 3600uur dacht ik, slaan echt nergens op). Als je trouwens meer uren nodig hebt kun je het op de UNI wel schudden.

Begin er vroeg mee. Anders blijft de stof niet hangen. Besteed veel tijd aan Wiskunde. Dit is een vak dat echt begrepen moet worden. Natuurkunde is alleen nog maar van het niveau, formules invullen.

Met een staatsexamen hoef je veel minder vakken te volgen dan op ene middelbare school (normaal circa 15, staats circa 8-10). Je moet wel ieder vak ook een modelinge voordracht geven van een zelf gemaakt werkstuk en presentatie.

Verder onderschat Nederlands niet. Daarvoor moet je veel boeken lezen.

Als je specifieke vragen hebt, laat het ff weten. Vraag sowieso de folder bij de IBG.

Reageer