De kameleon en de spiegel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De kameleon en de spiegel

Als je een kameleon in een hok zet, waarvan alle binnenwanden spiegels zijn, welke kleur krijgt de kameleon dan?

Graag MET wetenschappelijke onderbouwing!!!!!

Geen "wild guesses"!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: De kameleon en de spiegel

groen

De kleur van de vloer en is die ook in een spiegel dan grijs groen.

redelijk ondebouwde gok.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: De kameleon en de spiegel

Als je een kameleon in een hok zet, waarvan alle binnenwanden spiegels zijn, welke kleur krijgt de kameleon dan?
Het is toch algemeen bekendt dat de kameleon gaat veranderen van kleur, en dit steeds sneller en sneller gaat doen, zo snel dat die uiteindelijk gaat oscileren. Men heeft dit in de jaren 50 al ontdekt, en geprobeert dit oscilerend effect te gebruiken. (Theodore Harold Maiman heeft hier veel onderzoek naar gedaan) Hiervoor hebben ze kameleon's in een spiegelende buis gestopt met aan weerzijde sferische spiegels waarvan het krommingsmiddelpunt van beide spiegels lagen in de positie van de kameleon. Het bleek dat de intensiteit van de kleurverandering sterker werdt naarmate de spiegels een hoger sferische vorm kregen.

Verder onderzoek met kameleon's werd uiteindelijk gestaakt door de ontdekking van kristallen, wat we nu Lasers noemen.

Trouwens uiteindelijk gaan de kameleon's dood omdat ze gaan resoneren op zo'n hoge frequentie dat hun hart het begeeft, ............ dus uiteindelijk doodsbleek zou ik zeggen. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: De kameleon en de spiegel

MvanWijk schreef:Als je een kameleon in een hok zet, waarvan alle binnenwanden spiegels zijn, welke kleur krijgt de kameleon dan?
Het is toch algemeen bekendt dat de kameleon gaat veranderen van kleur, en dit steeds sneller en sneller gaat doen, zo snel dat die uiteindelijk gaat oscileren. Men heeft dit in de jaren 50 al ontdekt, en geprobeert dit oscilerend effect te gebruiken. (Theodore Harold Maiman heeft hier veel onderzoek naar gedaan) Hiervoor hebben ze kameleon's in een spiegelende buis gestopt met aan weerzijde sferische spiegels waarvan het krommingsmiddelpunt van beide spiegels lagen in de positie van de kameleon. Het bleek dat de intensiteit van de kleurverandering sterker werdt naarmate de spiegels een hoger sferische vorm kregen.

Verder onderzoek met kameleon's werd uiteindelijk gestaakt door de ontdekking van kristallen, wat we nu Lasers noemen.

Trouwens uiteindelijk gaan de kameleon's dood omdat ze gaan resoneren op zo'n hoge frequentie dat hun hart het begeeft, ............ dus uiteindelijk doodsbleek zou ik zeggen. :wink:
Huhh?

Dit vind ik toch wel een vreemd verhaal. Wij hebben zelf twee jemenkameleons en ik kan je toch wel vertellen dat het van kleurveranderen als camouvlage techniek door deze beestjes helemaal niet zo vaak word toegepast als wordt aangenomen. Kameleons veranderen van kleur om bijvoorbeeld meer licht of warmte op te nemen, te balsen, af te wijzen, dominante look aan te nemen, enz. De kleur die de kameleon aanneemt als hij omringt door spiegels is hangt dus gewoon van zijn emotionele staat af ( dat zal waarschijnlijk een gestreste kleur zijn want een kameleon houd niet zo van soortgenoten, die hij dan inééns overal om hem heen ziet.) Kameleons zijn wel vrij stressgevoelig en dat ze dus uiteindelijk dood neervallen in de boven omschreven proef kan ik mij goed voorstellen. Dat ze steeds sneller van kleur veranderde lijkt mij persoonlijk niet correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De kameleon en de spiegel

MvanWijk schreef:Als je een kameleon in een hok zet, waarvan alle binnenwanden spiegels zijn, welke kleur krijgt de kameleon dan?

Graag MET wetenschappelijke onderbouwing!!!!!

Geen "wild guesses"!
Zwart natuurlijk :shock:

Tenzij er een lamp in z'n hok brandt (of er een andere bron van licht aanwezig is), in dat geval neemt hij de kleur daarvan aan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: De kameleon en de spiegel

De kleur die de kameleon heeft als hij in de ruimte wordt egzet.

Bijv: Als een groene kameleon in een kamer met spiegels wordt gezet, ziet hij dus alleen de kleur groen in de spiegels, en dus zal hij groen blijven.

Denk ik?!!?

Re: De kameleon en de spiegel

Bijv: Als een groene kameleon in een kamer met spiegels wordt gezet, ziet hij dus alleen de kleur groen in de spiegels, en dus zal hij groen blijven.
Hij ziet dus niet alléén maar groen. Hij ziet groene kameleons. Hoe hij zich voelt bij het zien van deze kameloens zal zijn kleur bepalen.
MvanWijk schreef:

Als je een kameleon in een hok zet, waarvan alle binnenwanden spiegels zijn, welke kleur krijgt de kameleon dan?

Graag MET wetenschappelijke onderbouwing!!!!!

Geen "wild guesses"! ]
Zwart natuurlijk  

Tenzij er een lamp in z'n hok brandt (of er een andere bron van licht aanwezig is), in dat geval neemt hij de kleur daarvan aan.
Nee, dus. Een kameleon wordt zwart omdat hij zich niet happy voelt of om meer licht/warmte te absorberen, wat nogal moeilijk is als er geen licht is. Zoals ik al eerder zei neemt een kameleon helemaal niet zo graag de kleur van zijn omgeving ( ofschoon hij als hij zich bedreigt voeld misschien wel de achtergrondkleur zal symuleren) aan als dat veel mensen geloven. En al helemaal niet de kleur van een lichtbron. Gezien je quote vind je een wetenschappelijke onderbouwing belangerijk. Wat is die van jouw?

Berichten: 81

Re: De kameleon en de spiegel

Aangezien een kameleon gewoon groen is, zal hij groen blijven volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De kameleon en de spiegel

Jessy schreef:
Rogier schreef:Zwart natuurlijk  

Tenzij er een lamp in z'n hok brandt (of er een andere bron van licht aanwezig is), in dat geval neemt hij de kleur daarvan aan.
Nee, dus. Een kameleon wordt zwart omdat hij zich niet happy voelt of om meer licht/warmte te absorberen, wat nogal moeilijk is als er geen licht is. Zoals ik al eerder zei neemt een kameleon helemaal niet zo graag de kleur van zijn omgeving ( ofschoon hij als hij zich bedreigt voeld misschien wel de achtergrondkleur zal symuleren) aan als dat veel mensen geloven. En al helemaal niet de kleur van een lichtbron. Gezien je quote vind je een wetenschappelijke onderbouwing belangerijk. Wat is die van jouw?
De vraag van het topic was natuurlijk een beetje gesteld met het idee dat een kameleon wél de kleur van zijn omgeving aanneemt. Het idee was dan dat de kameleon alleen oneindig veel spiegelbeelden van zichzelf ziet, en dus zijn eigen omgeving is. Maar dat was minder paradoxaal dan het leek, want als je zo'n beest tussen 6 spiegels opsluit ziet ie (wegens gebrek aan licht) helemaal niks, dus :shock: zwart.

Indien er wel licht ;) is (bijvoorbeeld doordat één van de spiegels naar één kant doorlatend is en daardoor van buitenaf naar binnen wordt geschenen) dan ziet hij alles in de kleur van dat licht.

Als we het biologisch gaan bekijken, dan weet ik het niet. Misschien hangt het er dan wel vanaf of hij honger heeft, of net in z'n periode van verhoogde paringsdrang zit? :?:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: De kameleon en de spiegel

De vraag van het topic was natuurlijk een beetje gesteld met het idee dat een kameleon wél de kleur van zijn omgeving aanneemt.


Nou, dat vind ik dan niet echt handig. De vraag is onder het hoofdstuk "biologie" geplaatst en niet onder "natuurkunde" waarbij je een verkleurend robotje had kunnen verzinnen. Hoe kun je nu op zo'n vraag onder de kop "biologie" een wetenschappelijk antwoord geven als je de biologie van het genoemde dier achterwegen diendt te laten?

:shock:

Berichten: 159

Re: De kameleon en de spiegel

Het experiment met de oscillerende kameleon heb ik nog nooit van gehoord, dus los daarvan:

De kameleon ziet ineens een heleboel soortgenoten om zich heen. Het solitair levende dier zal zich bedreigd voelen en dus een dreigende kleur aannemen. Wat zijn 'bedreigers' vervolgens ook zullen doen. Lijkt me in ieder geval geen experiment waar een proefdiercommissie tegenwoordig zijn goedkeuring aan zal geven, gezien de stressopbouw bij het dier. En terecht...

Reageer