[Scheikunde] Meten van Zure Grond

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[Scheikunde] Meten van Zure Grond

Hallo kunnen jullie me helpen met paar scheikunde opdrachten? Alvast hartelijk dank.

Proef 1.

Zeef gedroogde potgrond door een brandergaasje. Weeg 5 gram gedroogde en gezeefde potgrond af in een bekerglas van 150 ml.

Voeg 75 ml 1 M KCL-oplossing toe en meng de inhoud gedurende ongeveer 10 minuten goed met behulp van een magnetische roerder.

Meet dan met behulp van een pH-meter de pH van het mengsel in het bekerglas.

1. Geef de vergelijking van de ionenuitwisselingsreactie.

2. Bereken het aantal gram gebonden H+ deeltjes in de 5 gram grond.

Proef 2.

Goede grond werkt als een buffer: bij toevoeging van een weinig zuur zal de pH niet veel veranderen.

Om de bufferende werking van de potgrond te bepalen voegen we 10 ml 0,1 M HCL-oplossing toe aan het mengsel van proef 1 en meten tijdens constant roeren de pH van de vloeistof elke minuut gedurende 10 minuten.

3. Maak van de waarnemingen een grafiek (doe ik zelf dus)

4. Licht de bufferende werking van de grond toe.

Proef 3.

Om grond te beschermen tegen de zure regen wordt er vaak kalk op de grond gestrooid. We zullen dit proces eens nabootsen:

voeg 1,0g CaCO3 toe aan de inhoud van het bekerglas van proef 2. Meng de inhoud goed (roeren) en meet na ongeveer 10 minuten de pH.

5. Leg uit waarom de pH van de vloeistof gestegen is.

Proef 4.

Om na te gaan of door toevoeging van de kalk de bufferende werking veranderd is, voegen we 50 ml 0,1 M HCL-oplossing toe aan de inhoud van het bekerglas van proef 3 en meten onder constant roeren de pH van de vloeistof elke minuut gedurende 10 minuten.

6. Maak van de meetwaarden een grafiek blablabla (doe ik zelf)

7. Geef de vergelijking van de reactie die opgetreden is na toevoeging van de 50 ml zoutzuur.

8. Licht de veranderde bufferende werking van deze grond toe.

Dat waren de vragen. Alsnog hartelijk dank voor jullie hulp alvast :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

Betekent dit dat je op alle punten vastzit en niet verder komt?

Wat zegt je theorieboek hierover dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

Het is voor een practicum die ik morgenochtend ga doen. Ik heb het hier neergezet ter controle na afloop. Ik ben niet bedreven in de scheikunde maar zou het ditmaal toch wel goed willen hebben.

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

De pH die gemeten wordt als de potentiaal van een glaselectrode in dit zand-water systeem moet je niet meer beschouwen als de negatieve logarithme van de waterstofionenconcentratie. Dat komt door het Pallman effect. De oorzaak hiervan zit in de afwijking, veroorzaakt door de referentie-electrode (naast de glaselectrode) in dit colloidale milieu. Door deze meetfout is het moeilijk conclusies te trekken uit de gemeten potentiaalveranderingen. Want de pH meter doet niets anders dan een potentiaal meten ten opzichte van een referentie-electrode. In het boek "Colloid Science" van de vroegere professor Kruijt uit Utrecht staat een goede beschrijving van

dit effect bij de pH meting in een colloidaal systeem. Het Pallman effect heeft een zekere analogie met de Donnan poteniaal die je over een membraan in een colloidaal systeem kunt meten. H. Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 15

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

ah ja.. dus hieruit kan ik opmaken dat hetgene wat ik ga meten met de pH-meter eigenlijk niet klopt? Maar ik heb nu alleen simpel de antwoorden nodig op mijn vragen... 8)

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

Ik zal je nu even snel antwoorden. Zoals je het hierboven beschreven hebt heb je dus een Donnanpotentiaal meegemeten. Dat komt omdat je referentieelectrode (heel klein, aan de zijkant van de glaselectrode, met een vergrootglas bekijken) in de geroerde colloidale oplossing hebt gepositioneerd.

Ik vind dat je anders moet werken. Na het roeren met de magnetische roerder deze roerder uitzetten. Dan bezinkt het zand en er komt een heldere oplossing bovenop staan. Je glaselectrode alleen in de heldere bovenstaande vloeistof houden en dan de pH meten. Dan meet je de Donnanpotentiaal niet mee en is er dus ook geen Pallman effect. Die heldere oplossing is wel in evenwicht met het colloidale systeem er onder! En toch meet je wat anders.

Je kunt natuurlijk ter controle achtereenvolgens met en zonder roering meten en de resultaten met elkaar vergelijken. In je verslag moet je dan wel even wat vermelden over de Donnanpotentiaal. Wikipedia geeft er niets over. Maar in een goed handboek over physische chemie vind je wel wat. Misschien ook elders op internet. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 15

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

Ik heb ook iedere keer nadat ik de roerder gestopt heb zitten wachten totdat het zou bezinken. Maar het bleef één vieze modderige substantie :roll:

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Meten van Zure Grond

Dat troebele raak je dus niet kwijt door bezinking. Waarschijnlijk wel door te centrifugeren in glazen buisjes die van onderen wat puntig zijn. Daarna voorzichtig afgieten en de pH meten.

Vermoedelijk had je veen-achtige grond met nogal wat organisch materiaal. Sterkte ermee. H. Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer