bloeddrukmeter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

bloeddrukmeter

hallo allemaal ik studeer elecktrotechniek in eindhoven en ik moet met nog een paar andere mensen onderandere een bloeddrukmeter maken heeft iemand enig idee hoe deze 'technich' werken.

al vast bedank

ramon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: bloeddrukmeter

klassieke bloeddrukmeter: een manchet wordt om de bovenarm bevestigd, en de luchtkamer wordt opgepompt tot de slagader dicht zit. Dan loopt er langzaam lucht uit, het moment dat er weer bloed kan stromen bij een hartslag(dit wordt door het apparaat "gehoord"), is dat de systolische druk...denk ik. Als er weer geheel bloed kan stromen, dus zonder druk van het hart, is dat de diastolische druk, geloof ik.....Maar ik haal die 2 altijd door elkaar:s

edit: ja, klopt zoals is vermeld! even opgezocht in een studieboek
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 2

Re: bloeddrukmeter

dit heb ik op internet ook gezelen maar waar het mij omgaat is een technische schakeling of iets dergelijks. Jij zegt dat je dan met de hartslag kunt meten maar wat is dan de bloeddruk? Als er dit is... dan is de bloeddruk .....

Ramon

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: bloeddrukmeter

Wat je als eerste moet weten is dat de bloeddruk in mm kwik wordt uitgedrukt. De bovendruk en de onderdruk worden zo bepaald. Een manchet wordt om de bovenarm geplaatst en opgeblazen. Dit voorkomt doorstroming van het bloed. Dan laat men rustig de druk op de manchet zakken. Zodra men ruis hoort door een stethoscoop, heeft men de bovendruk te pakken (sytole), wanneer men met dezelfde stethoscoop een volledige doorstroming hoord, dan heeft men te maken met de onderdruk (dyastole).

Je moet dus een geluidssensor oid aan een manchet koppelen. Zo kan je electronisch de systole en diastole proberen te identificeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: bloeddrukmeter

De plaats op het lichaam waar je de bloeddruk meet is ook van belang. (bovenarm, pols), de houding (liggen, staan, zitten). Als je bloeddruk meet, welke bloeddruk waarden meet je dan van het lichaam. De bloeddruk op verschillende plaatsen in het lichaam varieert enorm. Je zal dus een referentie houding moeten hebben. Dan speelt nog de nauwkeurigheid van de meting. Hoe stel je zeker, dat je de bloeddruk op de juiste manier en met de juiste nauwkeurigheid kan vaststellen. Er zijn ook factoren die de hoogte van de bloeddruk bepalen, die zul je moeten identificeren, met daarnaast de voorwaarden om deze ongewenste invloed te elimineren. Bedenk dat veel bloeddruk meters die je bij de supermarkt koopt grote meetfouten vertonen. Aan de andere kant zie je in ziekenhuizen, consultatiebureaus, de huisarts enz. dat de bloeddruk wel gemeten wordt, maar dat niet aan de randvoorwaarden van een correcte bloeddruk meting wordt voldaan. Het meeteenheden van de systolische en diastolische bloeddruk zijn in verschillende landen anders, varierend van mm Hg, cm Hg naar een mix met Engelse eenheden.... In Nederland wordt in mm Hg gemeten.

Reageer