[Scheikunde]Taak: Aardolie & aardgas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde]Taak: Aardolie & aardgas

Hallo

Voor chemie moeten we nu een taak maken i.v.m. aardgas en aardolie (+ een beetje actualiteit), naar aanleiding van de leerstof waarmee we nu mee bezig zijn (organische stofklassen).

Nu, ik heb wel een ruim beeld van hoe ik moet beginnen en wat er allemaal in moet staan, maar kunnen jullie misschien ook bepaalde onderwerpen aanhalen die zeker niet mogen ontbreken? Kan misschien iemand de chemische reactie geven?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde]Taak: Aardolie & aardgas

Dit is een topic voor het huiswerkforum. Let daar in de toekomst op alsjeblieft.

Ik snap je vraag niet goed: is het de bedoeling dat je aardolie en aardgas binnen de "organische stofklassen" gaat indelen?
Kan misschien iemand de chemische reactie geven?
Welke reactie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: [Scheikunde]Taak: Aardolie & aardgas

Sorry voor de onduidelijkheid.

De bedoeling is naar aanleiding van de bespreking van de organische en anorganische stoffen 1 thema dieper te bespreken, in mijn geval aardolie en aardgas.

Nu, er wordt ene hele presentatie verwacht (inleiding, gescheidenis, actualiteit, bereiding,...)

Heel wat dingen zijn makkelijk te zoeken, maar wat gebeurt er precies als men "olie kraakt"? Wat zjin de laatste ontwikkelingen op olie-ontginningsgebied?

Alvast bedankt en nog eens mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Jonathan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde]Taak: Aardolie & aardgas

Oliewinning uit teerzand, gebeurt veel in Canada. Kraken is een proces waarbij door verhitting de grote olie-moleculen (een mengsel koolwaterstoffen van verschillende grootte's) in kleinere moleculen degraderen. 1 groot molecuul levert dus meerdere kleintjes op.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer