[Elektriciteit] Thevenin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Elektriciteit] Thevenin

hallo, ik heb een concrete vraag:)

kan iemand mij het principie van thevenin makkelijk uitleggen alstublieft, uit de cursus die ik heb, snap ik het niet echt.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektriciteit] Thevenin

Electronische Cirquits bedoel je?

(Tevens verplaatst naar huiswerk)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [Elektriciteit] Thevenin

Stel dat je een netwerk hebt wat bestaat uit weerstanden en spanningsbronnen ( en eventueel stroombronnen) , en je sluit een weerstand aan op dit netwerk (dus je zoekt 2 punten A en B op van het netwerk waar een spanningsverschil tussen bestaat en sluit de weerstand aan.) dan kan heel het netwerk vervangen worden door een enkele spanningsbron.

De bronspanning van deze spanningsbron is dan de nullastspanning u(0) aan de klemmen A en B ( dus het spanningsverschil tussen de klemmen A en B , als de weerstand niet aangesloten is ) terwijl de inwendige weerstand Ri de weerstand is , die men tussen A en B ondervindt als alle spanningsbronnen in het netwerk door hun inwendige weerstand zijn vervangen.

Berichten: 3

Re: [Elektriciteit] Thevenin

Bedankt allemaal, ik ga het eens bekijken en ik denk dak nog eens extra bijles zal mogen nemen :roll:

Bedankt hé

Reageer