radioactieve isotopen, waar gebruikt

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

radioactieve isotopen, waar gebruikt

Hoi hoi,

mijn vraag is, behalve bij ouderdomsbepaling van fossielen en al, waar anders wordt er gebruik gemaakt van radioactieve isotopen. Ik zelf dacht aan rontgenstraling in ziekenhuizen, maar kon even de link niet vinden met de werking van radioactieve isotopen, zoals de halfwaardetijd ??

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

Het is allemaal zo prachtig...

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

studente schreef:Hoi hoi,

mijn vraag is, behalve bij ouderdomsbepaling van fossielen en al, waar anders wordt er gebruik gemaakt van radioactieve isotopen. Ik zelf dacht aan rontgenstraling in ziekenhuizen, maar kon even de link niet vinden met de werking van radioactieve isotopen, zoals de halfwaardetijd ??

Alvast bedankt
Zoals je zelf al dacht worden er inderdaar radioactieve isotopen in het ziekhuis gebruikt. In 2 gebieden isotopen met gamma-stralen voor foto's, of beta-straling voor therapie of

Radiodiagnostiek: Een diagnosevorm in de geneeskunde, waarbij bepaalde processen in het lichaam gevolgd kunnen worden door radioactieve isotopen te laten opnemen. Met behulp van speciale apparatuur kan zo onder meer de werking van bepaalde organen worden onderzocht.

Radiotherapie: Een therapie die in de geneeskunde wordt gebruikt om met behulp van radioactieve isotopen, die soms in het lichaam worden opgenomen, maar meestal worden gebruikt als externe stralingsbron, om bijvoorbeeld kwaadaardige cellen te bestrijden.

en verder worden radioactieve isotopen ook gebruikt in kerncentrale's en kernwapen (maar dat is het intrappen van een open deur)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

hier vind je ongetwijfeld met een beetje moeite zeer veel hierover
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 8

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

Ze worden ook gebruikt om materialen non-destructief te onderzoeken op defecten. Ik denk dat dit de grootste markt is voor isotopen. Veel laswerk wordt op deze manier op scheuren onderzocht.

www.rtd.nl (rontgen technische dienst)

Wat is het belang van dit onderzoek?

Een voorbeeld:

Een boorplatform, staand op 5 poten wordt verbouwd. Er komen ondermeer sensoren in de horizontale buizen, welke tussen de poten zitten. deze sensoren worden ingelast. De lassen worden met rontgen onderzocht. Hierna wordt er geverfd, en het boorplatform wordt weer te water gelaten, en naar de Noordzee gesleept, om opnieuw opgebouwd te worden. Als het platform het dok reeds verlaten heeft, wordt opgemerkt dat een van de lassen van een sensor een scheurtje vertoont.

Dilemma:

Optie 1: Zo laten, en ervanuitgaan dat het scheurtje geen problemen oplevert. --> goedkoop, tenzij het misgaat.

Optie 2: Platform terughalen, opnieuw dokken, scheurtje repareren, weer op weg. --> duur, maar aan de las zal het niet liggen...

Optie 1 wordt gekozen, en uiteraard stil gehouden. Het boorplatform bezwijkt een jaar later, breuk in een horizontaal deel, het platform kapseist en sleurt tientallen medewerkers de dood in. De ravage wordt omhooggetakeld, en wat blijkt: verf en roest in een scheurvlak op een las van een sensor. Archieven worden open getrokken, en de foto's komen boven water... Koppen rollen.

Isotopen zijn dus vaak wel nuttig....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

- deuterium en tritium bij kernfusie

- U235 (toch?) voor kernsplijting

- 'boriumpap' in het ziekenhuis (je lichaam neemt het isotoop op en je kunt het dan volgen door het lichaam; radiodiagnostiek zoals eerder al opgemerkt)

- DNAonderzoek (hint: elektroforese)

- Kousjes van gaslampen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: radioactieve isotopen, waar gebruikt

Mrtn schreef:- deuterium en tritium bij kernfusie

- 'boriumpap' in het ziekenhuis (je lichaam neemt het isotoop op en je
ik denk niet dat kernfusie nu al een geldig voorbeeld is van een échte toepassing 8)

bedoel je niet "bAriumpap"? das BaSO4,

bohrium is een kortlevend radioactief element nr. 107, komt niet in de natuur voor.

-stroomsnelheid meten in buizen (met externe sensor)

-rookdetector

-nucleaire batterijen (vroeger vooral)

Reageer