[Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

hey,

ik moet voor een po scheikunde het suikergehalte van frisdranken bepalen, alleen ik zou niet weten hoe ik dit moet doen!! kan iemand mij helpen?? alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

Met zoekmachines en dergelijke moet je ogetwijfeld al een heleboel vinden. Ik kan me voorstellen dat je dan tegen problemen aanloopt, maar laat eerst maar eens zien wat je al hebt!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

Ik denk dat je dat het beste met een refractometer kan doen?

wat voor een frisdrank is het eigenlijk? appelsap of bessensap komt in de buurt van wijn, zoek op hoe het daar gemeten wordt.

mja, als je een refractometer tot je beschikking hebt is het makkelijk te bereken.. hoe je dat precies doet zou je toch zelf even moeten uitzoeken. Ik dacht dat je hem moest instellen op demiwater :roll: dan je frisdrankje ertussen doen en vervolgens een beetje draaien totdat de helft van je beeld donkergekleurd is (onder het kruis) in ieder geval is het erg lang geleden dat ik het heb gedaan.

Succes met je proefje, hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

een ijkreeks maken voor een polarimeter waarvan je weet dat je waarden van je frisdrank-suikergehaltes er tussen zullen vallen, je frisdrank ontkleuren (moet met actieve kool een heel eind kunnen komen), en meten maar. Misschien zoek je het niet zo precies, maar zo heb ik het iig geleerd.

Een refractometer is idd ook een optie.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

Welke suikers wil je aantonen?

Als je bijvoorbeeld glucose wilt aantonen: GOD-PAP methode (google). Er zijn nogal wat mogelijkheden..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: [Scheikunde] Suikergehalte van frisdranken

Ik heb dit ook moeten doen vorig jaar, maar dan bij het vak biologie. Ik weet (natuurlijk) niet meer precies hoe het moest, maar het was door middel van een gistingsproef. Wij hadden het met appelsap gedaan. Bij 1 liter appelsap moest je gist doen en dit laten gisten. Je moest ervoor zorgen dat er op de fles met appelsap en gist een dop met een slagetje zat, dat slangetje werd afgesloten door een waterslot, een klein beetje water dat gas erdoor laat, maar geen vocht. Elke dag ging je dan de dichtheid meten door middel van een maakcilinder en een dichtheidsmeter(een soort thermometer, maar dan anders...vraag je leraar maar...)

Om erachter te komen hoeveel suiker er nu inzat werden er verschillende suikeroplossingen gemaakt waarvan je de dichtheid ook moest meten. Op die manier kan je een grafiek tekenen en kun je de dichtheid van je brouwseltje appelsap en gist opzoeken in de grafiek en zo wist je de suikergehalte. Daarna moest je het nog laten verdampen, waarom weet ik niet meer... Maar het had volgens mij niet echt met het suikergehalte te maken... :roll:

Nou heb ik de reactievergelijkingen niet bij de hand, die liggen bij mijn ouders. Ik woon nu op kamers in Groningen. Maar als je meer wilt weten... Reageer maar. Het is op zich niet zo'n moeilijke proef.

Succes in ieder geval nog.

Gruutjes, Ellen

Reageer