Nijlpaardtanden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Nijlpaardtanden

Ik weet niet precies waar ik dit onderwerp moet plaatsen, maar ik dacht zelf bij biologie.

Ik heb een vraag over de hardheid van een "nijlpaardtand" . Ik heb zojuist een documentaire gezien bij National Geographic Channel (NGC) over "the darkside of hippo's", ofwel de duistere kant van nijlpaarden. 1 ding boeide mij bijzonder, en ik heb daar ook een vraag over. Dat ging over dat de tanden van een nijlpaard van een uiterst hard ivoor zijn gemaakt, harder dan de tanden van een olifant of van een haai. Een kogel zou op zo'n tand afketsen. Nu vraag ik mij af, tanden zijn toch tanden? Hoe kan een tand van een nijlpaard nou harder zijn dan een tand van een olifant of een haai (of van bijv. een mens), het is toch van allemaal hetzelfde materiaal, nl. ivoor? Zit daar qua samenstelling dan zoveel verschil in dan??

Een 2e vraag. Stel dat de samenstelling van een nijlpaardtand nou totaal anders is dan die van andere diersoorten (w.o. ook van de mens), hoe hard is zo'n tand van een nijlpaard dan op de hardheidsschaal van Mohs? Aan de hand daarvan kan ik dan nagaan met wel materiaal ik zo'n tand moet vergelijken. Ter vergelijking, mensentanden (het glazuur) heeft een hardheid van 5 op de schaal van Mohs, hardheid van (hydroxi)apatiet.

(nb. als iemand de hardheid weet van zo'n tand van een nijlpaard, en/of zo'n tand is harder dan die van andere diersoorten, vermeld dan graag ook de hardheid in een getal (bijv 5 of 6) op de schaal van Mohs erbij, B.V.D., daar ik eens eerder een hardheidvraag had over een materiaal, maar er geen getal over de hardheid bijstond in de antwoorden. Dus graag ook de hardheid vermelden, bvd)

3e Ik vraag me af als een nijlpaardtand werkelijk zo hard is, is zo'n tand ook brandbaar, als ik hem in een vuur gooi, dus gaat ie kapot als ik hem lang genoeg in het vuur hou.

Vergelijk met een crematorium, in een crematorium wordt een mens (of dier) ook volledig verbrandt bij temperaturen tegen de 1.000*C, wat overblijft zijn asresten,(behalve de metalen delen, zoals een metalen heup ofzo) in de vorm van stukjes bot (dat heel poreus en breekbaar is) ook van de tanden blijft niets over, dan alleen kleine stukjes (vergelijkbaar met de botten) wat in een cremulator terecht komt, waar het tot poeder wordt vermalen. Zo kan de as van een overledene worden uitgestrooit. Als ik nu een (zeer harde)tand van een nijlpaard erin leg, zou die dan ook verbranden of uitelkaar vallen?

Trouwens de (slag)tanden van olifanten zijn ook brandbaar, ik heb dat wel eens een keer op tv gezien, dat ze een hele berg slagtanden die van stropers in beslag zijn genomen in die landen rond Afrika, zo in de openlucht werden verbrand.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Nijlpaardtanden



Ivory 2.5 - 2.75 Calcium phosphate. Tooth of elephant or other large animal. Avoid overheating. Hippo is the hardest to work.

Ivory: (65% mineral and 35%protein material) Mostly calcium phosphate with collagen and elastin.



Dus niet zo hard wel kan de hardheid nog verhoogd worden door de bouwwijze. Met het zelfde materiaal kan je ook een kogel beter tegen houden door de wijze waarop je het materiaal gebruikt!

Idem met tanden, hoe wordt eht dentine afgezet wat is de compositie van het dentine, hoeveel collageen welke structuur van de kristallen etc etc.

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nijlpaardtanden

Zowel diamant als grafiet bestaat uit koolstof. Alleen is de rangschikking van de atomen wezenlijk anders, waardoor de stoffen zich anders gedragen.

Tanden zijn tanden? Nee dus.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer