hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

:shock: ben in het bezit van een unimog 304 uit 1959.Een ontzettend sterke mecedes vrachtwagentje.Een 6 cilinder 2200cc met maar 90PK,maar met een ongelooflijke koppel,portaal assen,sper,hoog en lage gearing en voor en achterwiel aangedreven.Kan een helling van 70% aan in de eerste versnelling.Is zo aerodynamisch als een flatgebouw.Heeft een brandstofgebruik van ongeveer 1:5.Wat ik zou willen is met wat aanpassingen de motor zuiniger te laten lopen;daarbij mag ook best wat geknabbeld worden aan de prestaties.De sper en voorwielaandrijving zijn dan ook uitgeschakeld.O ja, ik rijd ook op gas.

Ben benieuwd!

Louis de Vries

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

Het zuiniger laten lopen van een benzinemotor komt volgens mij neer op zaken als het vergroten van de compressieverhouding, ander motormanagement (inteligentere injectie, variabele kleptiming etc.) Volgens mij is het zeer lastig deze zaken zelf aan te passen zonder de hele motor te moeten verbouwen: dan zou je er beter een modernere vrachtwagenmotor in kunnen zetten.

Wat wel haalbaar is zijn zaken als spoilers en 'het nieuwe rijden' in acht nemen, maar of dit werkelijk zal leiden tot een gunstiger brandstofverbruik is maar de vraag.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

Kan je niet 2 of 3 cilinders uitzetten als je ze niet nodig hebt? Sommige auto's doen dat automatisch, zoals de cadillac 16 (v16 1000pk)

Afbeelding

Re: hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

Dat zou mooi zijn, maar in 1959 was die techniek nog niet beschikbaar denk ik. Zelf bouwen lijkt mij zo niet nog moeilijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: hoe een benzine motor zuinig te laten lopen

Je zou eens een uitlaatgasanalyse moeten doen.. kijken hoe veel onverbrande koolwaterstoffen er uit de uitlaat komen. Aan de hand daarvan kun je kijken of je het mengsel kunt aanpassen. Anders ben ik bang dat het op 'hardware' aankomt..

Is je compressieverhouding nog in orde? Je kunt dit gemakkelijk zelf meten als je het gereedschap ervoor hebt..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer