Hart ziel lichaam en geest

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 95

Hart ziel lichaam en geest

Even spelfouten eruit gehaald. Ben nogal een snelle typer en bezig op 4 fora :roll: . De theorie zoals ik die in gedachten heb en die grotendeels al is uitgewerkt heeft dit als aanname en wat ik dus wil is eerst mijn aanames toetsen voordat ik de volgende conceptversie van mijn theorie ga schrijven. Overigens ligt deze vraag ook bij theologie/filosofie.

Ik ben een symbiosetheorie aan het onwikelen waarin ik alle dicplines van de wetenschap aan bod wil laten komen. Ik heb de volgende vooronderstelling gemaakt waarbij ik me ten dele bijbels basseer ten dele uit een boek met een christelijke visie waarvan ik de bijbelse onderbouwing niet ken maar ik neem aan dat er ook psychologie meespeelt

We bestaan uit:

Ziel bevattende het hart:

- karakter (Nature)

- emoties

- gods wetten zijn erin geschreven (in het hart; jeremia = bijbel; deze besluiten welke kezes er gemaakt worden en hoe de geest beschreven/herschreven wordt)

- verlangens

- lijden

Geest

- geweten (toetst alle acties maar is niet de besluiter maar een soort adviesorgaan)

- wijsheid

- geheugen

- denken?

Lichaam

- Stoffelijk omhulsel dat de ziel slaafs volgt

Wat vinden jullie hiervan. Ik ken een filsosofische theorie die volgens mij tata blanca heet welke suggereert dat we eerst met een lege geest beginnen die langzaam beschreven wordt. Overigens ben ik ook van meniing dat een mens een zogenaamde zondige natuur heeft (bijbels) waar we voor kunnen kiezen aan toe te geven of om ter zijde te schuiven en daarmee wordt ook bepaald wat er in de geest wordt weggeschreven maar het vlees heeft ook invloed op het hart denk ik.

groetjes

ivar

PS sterker nog een van mijn hieropvolgende vragen is kan de geest leven zonder ziel

Berichten: 254

Re: Hart ziel lichaam en geest

de wetenschap erkent het bestaan van een ziel geloof ik niet toch?

afijn ik geloof er niet in, dus in mijn optiek kan de geest zeker zonder ziel leven en doet de geest dat ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: Hart ziel lichaam en geest

Okey dus ondanks dat jij de ziel niet onderkent zeg jij van geest bestaat wel en draagt ook de kenmerken zoals ik die noem en die kan zonder de kenmerken van de ziel leven?

mag ik vragen wat jou achtergrond is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hart ziel lichaam en geest

Op dit topic komt een -slotje-

uitleg hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=152556#152556
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten