Sintetische diamant(jes)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Sintetische diamant(jes)

Ik vraag me af hoe ze het voor elkaar krijgen om sintetische diamanten te maken. Hoe het proces in z'n werk gaat dat weet ik.

Nl. Dat koolstof wordt verhit tot een temperatuur van zo'n 1.800*C en bij drukken van 70.000 tot 100.000 bar. Zo worden dus sintetische diamantjes gemaakt. Maar wat ik me juist afvraag hoe houdt het apparaat die extreme drukken en temperaturen vol? Ik weet dat er materialen bestaan die een temp. van 1.800*C aankunnen. Maar daarnaast moet het materiaal waarvan de buis of bak of het apparaat van gemaakt is ook nog die extreme drukken weerstaan. En dat vind ik juist knap. Ik vraag me af hoe zo'n apparaat die drukken aankan? Want bij mijn weten zijn er maar weinig dingen (buizen, vaten) die een druk van 100.000bar aan kan plus dat de temperatuur heel hoog is.

Dus hoe doen ze dat??

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Sintetische diamant(jes)

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2004/...labstrans.shtml
NARRATOR: In the end in contrast to the giant machines used by General Electric, Feigelson cobbled together a diamond press not much bigger than a washing machine. At its heart was a small spherical growth chamber which used a unique method to create the required high pressure. Pumping oil around the sphere created a moderate hydraulic pressure. This was then amplified through specially shaped steel anvils to create a massive fifty eight thousand atmospheres down at the central core. But at first he still wasn’t getting the goods.  

Dr BORIS FEIGELSON - TRANSLATION: When we thought we understood everything, everything was clear. Then something emerged, something no one predicted, and everything fell through.  

NARRATOR: Feigelson decided to try an old crystal-growing trick and give his diamond a head start. Within the growth core he added a tiny piece of low quality grit diamond. He hoped this would act as a seed on which the growing diamond could form, above it was a metal solvent and a layer of graphite. He then applied an electric current to heat the top of the chamber. This dissolved the graphite in to the metal solvent releasing the carbon atoms, the carbon atoms migrated through the molten solvent to the cooler end of the capsule, where they crystallised on to the diamond seed making it grow.  

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Sintetische diamant(jes)

Ik heb es iets gelezen waar ze dmv explosieven deze drukken kortstondig uitoefenen. Het wordt ook gebruikt voor het maken van beitelplaatjes waarbij ze bolletjes metaal/carbiden etc. net tot het smeedpunt brengen en dan dmv explosieven aan elkaar smeden.

Berichten: 582

Re: Sintetische diamant(jes)

bats schreef:Ik vraag me af hoe ze het voor elkaar krijgen om sintetische diamanten te maken. Hoe het proces in z'n werk gaat dat weet ik.

Nl. Dat koolstof wordt verhit tot een temperatuur van zo'n 1.800*C en bij drukken van 70.000 tot 100.000 bar. Zo worden dus sintetische diamantjes gemaakt. Maar wat ik me juist afvraag hoe houdt het apparaat die extreme drukken en temperaturen vol? Ik weet dat er materialen bestaan die een temp. van 1.800*C aankunnen. Maar daarnaast moet het materiaal waarvan de buis of bak of het apparaat van gemaakt is ook nog die extreme drukken weerstaan. En dat vind ik juist knap. Ik vraag me af hoe zo'n apparaat die drukken aankan? Want bij mijn weten zijn er maar weinig dingen (buizen, vaten) die een druk van 100.000bar aan kan plus dat de temperatuur heel hoog is.

Dus hoe doen ze dat??
Door hele sterke gereedschappen en apparaten.

In een speciale deelbare mal van wolframcarbide wordt koostof verhit en tegelijk onder druk gezet na een aantal uren hebben ze een diamantje.

Nieuwe technieken in een metaalbad leveren ook diamanten op.

De allernieuwste is vanuit gas diamant op te dampen op een diamanten kiem.

Die laatste zijn werkelijk schitterend. Zo perfect.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer