inkt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

inkt

Weet iemand hoe je inkt kan maken die zichtbaar word als je met blauw licht opschijnt?? andere kleur is ook goed mar liefst blauw :roll:

michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: inkt

heb je de zoekfunctie (rechtsboven) al gebruikt? dit vond ik namelijk Het is niet volledig hetzelfde, daarom sta ik dit topic toe.

Het gaat hier namelijk om het leesbaar maken van inkt dmv licht.

De eerste methode die in me opkomt is door gebruik te maken van GFP. GFP licht op onder een UV lamp en licht niet op onder 'normaal' licht. Mits je over de juiste materialen en kennis beschikt is het een fluitje van een cent om GFP te produceren (fragment in vector) te winnen (ultrasonificatie) en te zuiveren (HIC, IEX, AC e.d.)

Gaat het je puur om het theoretische vlak dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

puur interesse: waarom 'blauw licht'? doelde je misschien op luminol?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: inkt

Via een pb ben ik door gebruiker 'michielb' gevraagd om de volgende termen uit te leggen:

GFP

vector

fragment

Ultrasnonificatie

HIC

IEX

AC

Dit zie ik toch als een flinke uitdaging aangezien 'michielb' (zoals hij zelf zegt) nog maar 13 jaar is.

toch zal ik een poging ondernemen. (mocht iemand zich geroepen voelen om hier een aanvulling op te geven *kuch* JvdV *kuch* dan is dit meer dan welkom).

GFP:

GFP is een afkorting voor Green Fluorescent Protein. Dit betekend 'groen fluorescerend eiwit'. Door de speciale bouw van dit eiwit kan deze groen licht uitzenden wanneer er met UV licht op wordt geschenen.

Vector:

Een vector is een circulair (ringvormig) stukje DNA. Dit DNA wordt veelal in bacteriën aangetroffen.

Fragment:

een fragment (in deze context) is een stukje lineair DNA waarop het gen ligt dat codeert voor een bepaald eiwit (in dit geval dus GFP). Via een aantal relatief makkelijke technieken is dit fragment in een vector te plaatsen. Zie het als volgt: je knipt een vector door op 1 plek in de ring te knippen. Vervolgens plak je het fragment in deze vector.

Vervolgens plaats je deze vector (waar nu dus ook het fragment in zit) in een bacterie. Door bepaalde stoffen toe te voegen is deze bacterie aan te zetten tot het aflezen van het fragment. Daardoor zal de bacterie het eiwit gaan maken dat wordt gecodeerd door het fragment.

Utrasonificatie:

In een bacteriesuspensie worden de celwanden van bacterienkapot gemaakt door met een naald op 50 Hertz te trillen in deze suspensie. Door deze trilling ontstaan er hele kleine golven in de suspensie. Deze golven zorgen ervoor dat er vacuum holtes ontstaan in de vloeistof. Deze holtes knallen weer in elkaar (implosie). Dit gebeurd met zo'n kracht dat de celwanden van de bacterië kapot scheurt. De eiwitten die de bacterie dan heeft gemaakt zullen uit de bacterie lekken en in de vloeistof terecht komen.

HIC, IEX, AC:

Deze afkortingen staan voor verschillende scheidingstechnieken die toe te passen zijn op bovenstaande vloeistof. Zo kan men de specifieke eiwitten die men wil hebben zuiveren en isoleren. Voor de volledigheid volgen nu de betekenissen van de afkortingen:

HIC: Hydrofobe Interactie Chromatografie

IEX: Ion EXchange Chromatogragie

AC: Affiniteits Chromatografie

kijk ook even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatografie
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: inkt

Ik denk dat jan hier weinig aan toe te voegen heeft.....je uitleg is zeer volledig en compleet, maar de materie is idd nou niet bepaald standaard leesvoer voor een 13-jarige.

Misschien handig om te vermelden dat een vector ook wel bekend staat als een plasmide. Die naam is misschien wat bekender.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: inkt

Alles goed en wel, maar zou michielb hier echt wat aan hebben..? :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: inkt

Betere oplossing lijkt me bijvoorbeeld kinine: dit fluoresceert onder een UV-lamp. Die lampen zijn makkelijk verkrijgbaar en kinine kun je vast wel via school krijgen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: inkt

Die lampen zijn makkelijk verkrijgbaar en kinine kun je vast wel via school krijgen.
Kinine is in verdunde oplossing in elke supermarkt te koop als frisdrank: Tonic.

En aan die definities van Wouter ga *kuch* ik * kuch* niets toevoegen. punt één omdat wouter er zo te zien véél meer van af weet dan ik, punt twee omdat ik me eerst eens afvraag wat Michielb er eigenlijk mee moet. Het zijn niet bepaald brugklas vwo-vraagjes........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: inkt

Tja dat vroeg ik me ook al af. Kinine is inderdaad ook een beter voorbeeld. Nu weet ik niet in hoeverre de 'inkt' nog zichtbaar is wanneer er mee is geschreven wanneer je tonic gebruikt. Uit eigen ervaring weet ik dat GFP zelfs in zeer kleine hoeveelheden zeer helder oplicht. Dit hangt natuurlijk van de concentratie af. Hetzelfde geld voor kinine.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer