[Natuurkunde]Reactiekracht bepalen in steunpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde]Reactiekracht bepalen in steunpunt

Wie kan mij met het volgende probleem helpen:

Een transportband van ca. 3000 kg eigen gewicht staat onder een hoek van 54 graden. De te transporteren last is te verwaardelozen. De band wordt aan begin en aan het einde ondersteunt door poten. De poot aan het einde, d.w.z. daar waar de gedreven rol zit (trekkende band) heeft een lengte (hoogte) van ca. 9 mtr lang. Deze poot staat op een andere bestaande contructie. Hoe bepaal ik de reactiekrachten in de in de steunpunten zodat ik de 9 mtr lange poot op knik kan berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Reactiekracht bepalen in steunpunt

Het principe lijkt sterk op dat van het ladder-op-de-ijsvloer-topic, en eerlijk gezegd is dat nooit tot ieders tevredeneheid opgelost.

Omdat hier duidelijk is dat de top van de opvoerband ook op een steun rust, is het misschien simpeler.

Hieronder een principevoorstel voor de verdeling van de krachten:

Ik hang de rode zwaartekrachtsvector aan het massamiddelpunt van de opvoerband.

Ik ontbind die in een groene vector langs de opvoerband naar beneden, en een blauwe vector haaks hierop.

De groene vector breng ik naar beneden, de blauwe naar boven.

Daar aangekomen ontbind ik beide in vectoren langs de horizontaal en de verticaal.

Beter kan ik echt niet verzinnen

schiet erop.......

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde]Reactiekracht bepalen in steunpunt

Je gaat nu van een puntbelasting uit in het midden van de band, is het niet zo dat het eigen gewicht van de band een ander krachtenspel geeft, of is het zo dat als ik van een puntbelasting uitga de constructie zeker sterk genoeg zal worden? m.a.w. mag je het eigen gewicht vervangen door een puntbelasting?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Reactiekracht bepalen in steunpunt

Ik ken de technische term puntbelasting niet. Mijn rode vector stelt de zwaartekracht voor, die aangrijpt in het massamiddelpunt van de opvoerband. Ik kan net zo goed de opvoerband in duizend stukjes opdelen en voor elk van die stukjes een duizend maal zo klein zwaartekrachtvectortje tekenen. Voor het principe van de krachtenverdeling over de steunpunten maakt dat niks uit.

Zou ik de opvoerband horizontaal opstellen op twee steunpunten op de uiteinden, dan zou ik dat net zo doen. De zwaartekracht zou dan gelijkelijk verdeeld worden over de twee steunpunten, en in elk geval alleen een verticale normaalkracht in de steunpunten veroorzaken.

De vraag waar ik mee zit in het geval van die schuine opvoerband: heb ik die zwaartekracht principieel correct verdeeld. En daarvan ben ik nog lang niet overtuigd. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer