[scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

hallo,

in de binas staat tabel 66B "enkele formules en hun namen.

ik moet deze moleculaire stoffen weten: PCI5, N2O4, SF6 en C3H8

alleen C3H8 kan ik vinden, hij staat in de binas. maar waas kan ik de rest vinden?

misschien bestaat er een lijst met alle stoffen, zoals ook het periodiek systeem van de elementen bijelkaar staan.

anno

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

Die kan je dus niet in de binas vinden.

voor elk van de voorbeelden is de naam eenvoudig te verzinnen: neem als voorbeeld CO2. De naam hiervan is (mono)koolstof-dioxide.

Als je dit nu bij het volgende toepast dan krijg je dit:

PCI5 = (mono)fosfor-(mono)koolstof-pentajodide.

Probeer dit nu eens met de rest.

Er is geen lijstje waar alle stoffen die bestaan op staan. De mogelijkheden zijn namelijk praktisch eindeloos.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

De stoffen die Anno noemt staan allen vermeld in het Handbook of Chemistry and Physics. Ikzelf gebruik een uitgave (47e) van meer dan 30 jaar geleden en die voldoet prima voor dit soort vragen. Daarin worden wel alle eenvoudige anorganische stoffen en organische stoffen vermeld. Inclusief de kristalvorm, dichtheid, smeltpunt , kookpunt en oplosbaarheden heet water, koud water en organische oplosmiddelen. Daarom hoort dit boek thuis in ieder prakticumlokaal voor scheikunde en /of natuurkunde. Je moet wel de engelse naamgeving kennen zoals phosphorus pentachloride voor PCl5 en kijken in de tabellen bij "physical constants of inorganic compounds" H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

ik wil dat boek, of de nieuwe versie kopen. heb je toevalg het isbn nummer voor mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

ik wil dat boek, of de nieuwe versie kopen. heb je toevalg het isbn nummer voor mij?
Ik denk dat je dat boek niet wil voor je middelbare school. Het is een mooi boek, het telt alleen dik 2500 pagina's en kost meer dan 100 euro. :roll: Verder is het niet enorm toegankelijk als je niet veel van scheikunde afweet. Wat meneer Zeilmaker al opmerkte is dat je wel moet weten dat PCl5 Phosforuspentachloride is. Jij wilt juist weten wat de naam is die bij PCl5 hoort.

Wouter Maselink heeft je prachtig opweg geholpen, waarom probeer je niet de volgende, dan helpen we je binnen no time of je het goed hebt of niet.

Kom op dit kan jij ook prima.

De getallen zijn: mono, di, tri, tetra, penta, hexa enz.

Verder kan je hier: http://science.widener.edu/svb/pset/nomen_b.html Een prachtige engelse uitleg vinden.

Ik geloof dat er 7 miljoen (herinner ik me dat mijn scheikunde docent dat zei, lang geleden en ik heb het niet gecontroleerd) gedocumenteerde moleculen zijn. Dus je zult nooit een volledige lijst vinden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

De getallen zijn: mono, di, tri, tetra, penta, hexa enz.  


Die getallen zijn wel allemaal duidelijk in de binas te vinden. Kijk even in tabel 66 C. 66 D en 66 E zijn ook wel interessant.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

leer de naamgeving uit je hoofd

om te beginnen de telling > mono, di, tri, tetra, penta, hexa, hepta, octa, nona etc.

Vervolgens is het handig te weten dat je als eerste de Nederlandse naamgeving moet gebruiken en vervolgens de Latijnse (eindigend op -ide).

N2O4 wordt dat (di)stikstof(tetra)oxide

echter bij metalen en zouten ligt het anders, hierbij telt ook de lading een rol (mits het variabel is)..

zo kan ijzer Fe +2 en +3 zijn.. het moet in iedergeval altijd op 0 uitkomen

dus FeO3 wordt dan ijzer(III)oxide

hopelijk kan je het tegenwoordig met enkel een periodiek systeem..

bwah het is al laat dus wees aub niet te pietluttig op de schoonheidsfoutjes :roll:

Berichten: 4

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

wouter ik heb het met N2O4 geprobeerd (als het goed is doe ik het met de rest ook)

N2O4 = di stikstof tetra oxide

en nog een vraagje. in vraag 23 staat PCI5 maar in een vraag op de cd-rom staat PCI3. PCI5 is fosforpentajodide, maar PCI3 (volgens het antwoord van de cd-rom) is fosfortrichloride.

nu mijn vraag hoe kan ik zien dat PCI3 fosfortrichloride is en PCI5 fosforpentajodide.

ik gebruik overgens de methode chemie overal (vwo NG/NT 1) en dit is mijn eerste jaar dat ik scheikunde apart heb.

anno

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

nu mijn vraag hoe kan ik zien dat PCI3 fosfortrichloride is en PCI5 fosforpentajodide.


Bij de ene staat toch een 3 (tri) en bij de andere een 5 (penta)?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

anno schreef:en nog een vraagje. in vraag 23 staat PCI5 maar in een vraag op de cd-rom staat PCI3. PCI5 is fosforpentajodide, maar PCI3 (volgens het antwoord van de cd-rom) is fosfortrichloride.  

nu mijn vraag hoe kan ik zien dat PCI3 fosfortrichloride is en PCI5 fosforpentajodide.

anno
Naar mijn bescheiden mening maakt er hier iemand een schrijffoutje of leesfoutje..

verward worden hier de hoofdletter "I" (ie) van Iodide

en de kleine letter "l" (el) die samen met de C Chloride aanduidt.(Cl)

PCI5 met hoofdletter I zou een fosforkoolstofpentajodide zijn. Ik weet niet of zoiets bestaat..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

even denken hoor....

koolstof kan 4 covalente bindingen aangaan, fosfor 5, en jodide 1

3 jodide raak je kwijt aan je koolstof, waar je een fosfor aanknoopt, waar dan nog 2 jodide's aan kunnen.....dan hou je een fosfor met 2 open bindingsplaatsen over...en dat kan niet.

pentachloor fosfaat (oid) zou dus wel kunnen. Chloor is net als Jood een halogeen, met 1 vrije bindingsplaats. Piest precas. De nuiste notatie is dus PCl5
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

pentachloor fosfaat (oid) zou dus wel kunnen. Chloor is net als Jood een halogeen, met 1 vrije bindingsplaats. Piest precas. De nuiste notatie is dus PCl5
PCl5 mag ik toch wel geen pentachloorfosfaat noemen? Dat piest voor geen meter, laat staan precas.

fosfaatgroep: PO43-
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

toch wel geen?

Nouja, de optie met koolstof sluit ik iig uit, en als ik naar een fosfaat-groep kijk, zie ik idd 4 zuurstofgroepen, waarvan er 1 dubbel gebonden is. das dus geen covalente binding, maar een sigma.gif en een :D binding. Toch?

excuus voor 't foutje, was wat gehaast.

Ik denk eigenlijk dat de TS dit ook helemaal niet wil weten trouwens. :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] naamgeving moleculaire stoffen

als ik het goed begrijp.

is PCl5 fosforpentachloride

en PCl3 fosfortrichloride

en jongens kan het misschien wat simpeler worden uitgelegt want dit is mijn erste jaar scheikunde 8)

(lala wat is TS?)

maar toch hebben jullie mij al aardig wat verder geholpen, bedank allemaal

anno

Reageer