GPS Wiskundig bekeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

GPS Wiskundig bekeken

Kan er iemand uitleggen hoe gps werkt? is het de satteliet die je positie berekend, of je gps in de auto, en hoe doet deze dat?

Berichten: 7.068

Re: GPS Wiskundig bekeken

Kijk hier eens...

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: GPS Wiskundig bekeken

Ik had daar inderdaad ondertussen naar gekeken, maar m'n vraag was eerder: Welke gegevens (cijfers) krijgt de ontvanger (in de auto), en met welke formules kun je met deze gegevens de breedte en lengtegraden berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: GPS Wiskundig bekeken

wat ze mij in een museum van de gentse universiteit uitlegden is dat fysici waarschuwden dat zulke snelle satellieten die zulke precisiewerkjes doen, sterk onderhevig zullen zijn aan relativistische effecten

Men vond dat maar abstracte redeneringen tot effectief bleek dat een storing van een paar meter pas in orde kwam nadat men met relativiteitstheorie werkte.

Dat is alles dat ik weet, maar ik wil maar zeggen dat je dus ook wat fysica moet kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: GPS Wiskundig bekeken

De vraag waarmee ik zit te kampen is hetvolgende:

Je GPS moet ontvangen waar de satelieten zich bevinden, en tot welke afstand jij tot hen. zo kun je met twee sat's een cirkelverzameling bekomen, met drie sat's twee punten, en met vier één punt. Maar dan moet de sateliet wel vertellen waar hij staat :roll:

Reageer