Springen naar inhoud

straling

• Log in om te kunnen reageren

Animus

Animus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 18:11

http://en.wikipedia....ge:Spectrum.png
zijn dit alle stralings"soorten"?

Er zijn ook soorten straling die niet elektromagnetisch van aard zijn. Bijvoorbeeld radioactieve deeltjesstraling (dit zijn snelle deeltjes, zoals bijvoorbeeld elektronen (Bètastraling) - of heliumkernen - 4(Alfastraling)). Deze planten zich met een lagere snelheid dan de lichtsnelheid voort.

dit lees ik namelijk in de nederlandse wiki en dat verward mij.
betekent dat dat niet-elektromagnetische straling niet in deze tabel hoort?
of staat alles in bovenstaande tabel en is niet elektromagnetische straling gewoon straling die niet met de lichtsnelheid voortbeweegt?
ik wil graag het verschil weten wat is het verschil tussen elektromagenetische straling en gewonen straling?en hoe meten ze die snelheid?
als je mij nog wat meer kan vertellen over straling hoor ik het graag want ik wil er graag meer over weten.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 22 februari 2006 - 18:53

Die andere soorten straling (beta- en alfastraling, 'kosmische straling', neutronen) zijn geen 'echte' straling: het zijn gewoon snelle deeltjes. De effecten die ze teweeg kunnen brengen in materialen lijken in sommige gevallen op de effecten die 'echte' (electromagnetische) straling teweeg kan brengen - misschien dat dat de reden is dat ze ook ooit als 'straling' bestempeld zijn.

'Echte' straling, electromagnetische straling, kan vele frequenties bezitten: vandaad het EM-spectrum op die wiki-pagina. Van langgolvige radiostraling tot gammastraling.

Heb je iets aan dit antwoord, of heb ik hier gewoon herhaald wat je al gelezen had? :roll:

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2006 - 22:40

Je moet hier onderscheid maken tussen twee soorten straling

Je hebt electromagnetische straling. Die worden vaak ondergebracht in een spectrum . Want je hebt veel verschillende soorten electromagnetische straling.
Zo zijn radiogolven electromagnetische stralen. maar ook licht, warmtestraling, maar ookn kankerverwakkende(ioniseerende) straling. Het verschil tussen deze stralingen is de energie die ze hebben. Met de energie bedoel ik de energie van één electromagnetisch straaltje dit heeft een foton. een lichtbunden bestaat dus een een helehoop fotonen.
De visuele golfvoorstelling van een foton is zo:
Geplaatste afbeelding
Het verschil tussen de verschillende genoegde stralingen is de energie, deze word bepaald door de golflenge. en deze hangt weer samen met de frequentie.
Deze electromagnetische straling plantzich voort met lichtsnelheid (zichtbaarlicht zoals blauw valt er namelijk ook onder)

Dan heb je ook nog ander soort straling.
we hebben driee hoofdgroepen
Alfa, Beta en Gamma.
Alga en Beta zijn "gewoon" deeltjes . maar gamma is electromagnetische straling van hoge energie per foton.

Maar zoals brinz al zei, kun je ook neutronen straling hebben , dit zijn gewoon deeltjes.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 13:31

kan er iemand mij eens alle soorten stralingen geven aub
ik ken er maar 1straal:radio-actieve stralen "gamma"
alfa;beta => zie vorige uitleg :wink:

bestaan er nog stralingen ik zeg maar iets "Y-stralen" ?

er moeten toch meer stralen zijn in het heelal.

bijvoorbeeld zwarte energie/materie. dat zou toch kunnen dat er een andere straling is, dan wat we tot nu toe kennen.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Animus

Animus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 21:16

Dan heb je ook nog ander soort straling.
we hebben driee hoofdgroepen
Alfa, Beta en Gamma.
Alga en Beta zijn "gewoon" deeltjes . maar gamma is electromagnetische straling van hoge energie per foton.

en wat is dat dan? waarom valt dat niet in hetzelfde rijtje die ik aangaf?
en wat zijn fotonen precies?
en waarom is licht in sinusvorm?
geluid is toch ook niet in sinusvorm?ookal is dit wel een bekend misverstand.
of is dit laatste allemaal maar een onbewezen theorie van newton en huygens?
als straling onderverdeeld wordt zoals ik die tabel gaf van wikipedia,
waarom komt er dan geen gammastraling tot en met radiogolven vrij bij het splijten van wit licht met een prisma?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 21:57

en wat is dat dan? waarom valt dat niet in hetzelfde rijtje die ik aangaf?

Er zijn 3 soorten straling: alfa straling, betastraling en electromagnetische straling, waaronder gamma, röntgen, zichtbaar licht, infrarood enz.. onder vallen

en wat zijn fotonen precies?

dat weet niemand :roll:
algemene concencus is dat een foton een energiepakketje is die zowel een deeltje als een golf is.

en waarom is licht in sinusvorm?

Omdat licht van één frequentie (perfect licht) met één frequentie trilt en steeds dezelfde voortplantingssnelheid heeft (even brekingsindices daar gelaten)

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. True, geluid is een longitudinale golf, maar als je de intensiteit bekijkt van die golf, dan kun je het beschrijven als een sinus (op voorwaarde dat je één enkele frequentie hebt natuurlijk)

of is dit laatste allemaal maar een onbewezen theorie van newton en huygens?
als straling onderverdeeld wordt zoals ik die tabel gaf van wikipedia,
waarom komt er dan geen gammastraling tot en met radiogolven vrij bij het splijten van wit licht met een prisma?

wit licht bestaat niet uit álle soorten licht, maar voornamelijk uit zichtbaar licht (met een beetje ultraviolet en infrarood)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45915 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2006 - 21:58

Beste Animus,

het stellen van zoveel ingewikkelde en betrekkelijk uiteenlopende vragen in 1 bericht is een garantie op onsamenhangende antwoorden.

Als ik met deze klassieke mag beginnen zullen andere antwoorden op je andere vragen misschien ook duidelijker worden.

Of geluid al of niet in een sinusvorm voorkomt is maar net hoe je het beschouwt. De geluidsgolf is geen sinus als je kijkt naar de afzonderlijke luchtdeeltjes die de geluidsgolf als het ware dragen. Die bewegen zich inderdaad in de lengterichting van de golf heen en weer. Maar als je kijkt naar de lucht als drager dan kun je aan de hand van de druk onderweg het geluid ineens wel als een sinusgolf waarnemen.(zet een heleboel traagheidsloze buizen van toricelli -die oude kwikbuisbarometers- op een rijtje vanaf de bron tot de waarnemer)

Dus als we kijken naar de beweging van de deeltjes, dan zien we een longitudonale golf, kijken we naar het "drukveld" dat door de trilling wordt teweeggebracht, dan zien we een transversale sinusvormige golf.

Zelfs voor een klassieke geluidsgolf zie je dat het dus maar net is hoe je er naar kijkt. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 07:28

wit licht bestaat niet uit álle soorten licht, maar voornamelijk uit zichtbaar licht (met een beetje ultraviolet en infrarood)

En om nog even toe te voegen: zo'n prisma is niet transparant voor alle golflengtes. Dat betekent natuurlijk ook dat elke golflengte die geabsorbeerd wordt (zoals infrarood) of niet afgebogen wordt (zoals X-rays, want dan is de brekingsindex 1 geworden) niet zal bijdragen aan je "regenboog".
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures