Tot welke leeftijd studeren?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 656

Tot welke leeftijd studeren?

Ik krijg soms het idee dat ik een eeuwige-student-in-wording ben.

Als het leven me een beetje mee zit zal ik zo'n 26 jaar zijn als ik klaar ben met wat ik allemaal wil. Dan zit ik waarschijnelijk al weer een paar jaar zonder stufi, is ben maar van plan om alvast wat te sparen. (Ik ben nu 22.)

Ik vraag me af, ben ik hier de enige halve zool?

Of zijn er hier mensen die er minstens even lang over zullen doen of gedaan hebben.

Dan bedoel ik voltijd studie (Sommige beroepen verlangen immers dat je altijd zal blijven studeren, en er zijn ook wel mensen die iets deeltijds achtigs naast hun baan hebben, ik bedoel dus echt voltijd).
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Een vriend van me (27 jaar) is sinds kort afgestudeerd. Niets mis mee. Ik ben 23 als ik klaar ben met mijn studie, en ik zit nog te denken of ik van de zomer aan iets nieuws ga beginnen...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Tot welke leeftijd studeren?

OneStepForward schreef:Ik vraag me af, ben ik hier de enige halve zool?

Of zijn er hier mensen die er minstens even lang over zullen doen of gedaan hebben.
Ja hoor, neem bijvoorbeeld het beheer van dit forum: Bro (29) en mijzelf (28 ) :roll: Na afronding middelbare school altijd als student ingeschreven gestaan. Hij is een paar maanden klaar en ik ben net begonnen met afstuderen (gaat dus nog een klein jaar duren voordat ik klaar ben).

We hebben echter beiden een zeer brede interesse, hobbies, nevenactiviteiten etc. Als je uiteindelijk maar je papiertje haalt en ergens goed in bent, komt het meestal wel goed! Ik ben er niet trots op en had het achteraf ook wel iets anders aan willen pakken. ZO lang studeren kan ik niemand aanraden, maar als je op je 26e klaar bent, is daar mijns inziens niets mis mee (helemaal niet als je je vertraging niet alleen met bier drinken hebt opgelopen)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Ik krijg soms het idee dat ik een eeuwige-student-in-wording ben.
Ik ook.

Ik doe nu 5 HAVO, en als alles mee zit kan ik volgend jaar beginnen aan 5Atheneum, ik heb me voorbereid om naar het HBO tegaan. Als je dan zo'n beslissing maakt dan duurt het heel wat jaren langer voordat ik klaar ben.

Als ik dan klaar ben met Atheneum beginnen mijn vrienden van de HAVO al met het éénnalaatste jaar van het HBO. Ik begin dan aan mijn opleiding Natuur- en sterrenkunde, die duurt 5 jaar (mijn plan) . Nou dat scheelt nogal. 7 jaar of 4 jaar voordat ik klaar ben, maar ja ik vind school hartsikke leuk(zeker als ik op Atheneum al de vervelende vakken op HAVO al heb afgerond) .

Nou goed, je bent niet de enige dus. (ik ben nu 17 (eigenlijk zaterdag pas) plus 7 = 24 (ik vraag me af wat ik dan allemaal weet).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Momenteel ben ik 19, hopelijk ben ik op z'n vroegst klaar met studeren zo rond m'n 25ste levensjaar. Nu nog ruim 2 jaar HLO en dan nog een master er onderzoeksgerichte master er achteraan. Je bent dus zeker niet de enige die dit gevoel heeft.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Ock, maak je niet druk over eventueel 'te laat' klaar zijn met studeren joh. Ik ben op het moment 25, en over dik een maand (een maand voor mijn 26e verjaardag) studeer ik af! Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik te laat zou zijn of wat dan ook. Zorg gewoon dat je tijdens je studie genoeg leert (natuurlijk niet per se alleen op het vlak van je studieonderwerp zelf!), dan zul je achteraf echt niet vinden dat je je tijd hebt verspild denk ik!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Helemaal met Brinx eens.

Doe rustig andere dingen met je tijd tijdens je studie, dan kan dat tenslotte makkelijk. Wees alleen geen kansloze bankhanger, maar zorg altijd dat je iets doet waarmee je jezelf ontwikkelt (daaronder valt ook in de kroeg zitten met andere mensen :roll: ).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 656

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Miels schreef:
OneStepForward schreef:Ik vraag me af, ben ik hier de enige halve zool?

Of zijn er hier mensen die er minstens even lang over zullen doen of gedaan hebben.
ZO lang studeren kan ik niemand aanraden, maar als je op je 26e klaar bent, is daar mijns inziens niets mis mee (helemaal niet als je je vertraging niet alleen met bier drinken hebt opgelopen)
Als ik dat zou doen zal ik wel 30 zijn denk ik. :roll:

Bij 26 ga ik er vanuit dat ik geen vertraging op loop.

Het komt omdat ik mavo gedaan heb, vervolgens mbo, toen een jaar verknald door een hbo studie die ik niks vond, nu al een paar jaar hbo en als het leven me meezit wil ik (dmv zo'n verdiepingsproject) de master op de uni instromen. Daar ben ik dan 2 jaar nog mee bezig denk ik, en dan heb ik 2x master. en ben ik 26. Dus als ik snel ben nog 4 jaar tegaan.
Zorg gewoon dat je tijdens je studie genoeg leert (natuurlijk niet per se alleen op het vlak van je studieonderwerp zelf!), dan zul je achteraf echt niet vinden dat je je tijd hebt verspild denk ik!
Wees alleen geen kansloze bankhanger, maar zorg altijd dat je iets doet waarmee je jezelf ontwikkelt
Mja, dat begint wel een heel klein beetje een probleem voor me te worden, dat "niks doen". 8)

Het gevaar als het allemaal wat simpel is en er weinig druk is terwijl ik het iets moeilijker had ingeschat.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Sophia? schreef:Wees alleen geen kansloze bankhanger, maar zorg altijd dat je iets doet waarmee je jezelf ontwikkelt
Mja, dat begint wel een heel klein beetje een probleem voor me te worden, dat "niks doen". 8)

Het gevaar als het allemaal wat simpel is en er weinig druk is terwijl ik het iets moeilijker had ingeschat.
Ik denk dat de meeste studenten (vooral rechtenstudenten :roll: ) wel zo'n periode hebben gehad; misschien is die periode zelfs wel nodig.

De meeste studies worden niet moeilijker in de loop der jaren. Op een gegeven moment moet je dan ook doorkrijgen dat het afmaken van je studie niet afhangt van je intelligentie maar van je doorzettingsvemogen. Als je het weinig druk hebt, kun je op de bank gaan liggen, maar je kunt ook bij een vereniging gaan, sporten, een tweede studie doen, etc.

Mijn advies: zoek andere activiteiten die je verder helpen in je leven. Doe ze desnoods eerst met tegenzin; na verloop van tijd verdwijnt je tegenzin en heb je niet eens meer zin om op de bank te hangen. Bij mij heeft het gewerkt in ieder geval...

Als je iets wilt bereiken in je leven kan een actieve houding ook beslist geen kwaad.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Mijn broer is nu 25, hij doet nu een studie bedrijfseconomie waarin hij in het laatate jaar zit.

Hij wil hierna nog een studie tandheelkunde erachteraan doen... vraag me niet waarom. Daar zal hij ook nog wel 5 jaar mee bezig zijn, minstens...

Berichten: 536

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Volgens mij heeft te jong ook nadelen...

Ik ben 17 als ik aan mn vervolgstudie begin, die waarschijnlijk 5 jaar duurt...dus dan ben ik op mn 22e afgestudeerd als alles goed gaat... Heeft ook zn nadelen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Tot welke leeftijd studeren?

John Nash schreef:Volgens mij heeft te jong ook nadelen...

Ik ben 17 als ik aan mn vervolgstudie begin, die waarschijnlijk 5 jaar duurt...dus dan ben ik op mn 22e afgestudeerd als alles goed gaat... Heeft ook zn nadelen...
Je zegt 2 keer "heeft zijn nadelen...", maar welke nadelen denk jij dan aan?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Hetzelfde als wat mijn huisgenoot heeft. Hij komt nu in een positie waar hij leiding moet geven over mensen die dat werk al deden toen hij nog met zijn handjes in de poep aan het slaan was. Het is dan moeilijk om het respect te winnen bij die mensen.

PS: Mijn huisgenoot was 16 toen hij begon is nu 20 en over een paar maanden klaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 254

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Als je iets wilt bereiken in je leven kan een actieve houding ook beslist geen kwaad.
das een interessant iets. wil jij eig. iets bereiken? en hoe zit dat met anderen hier?

Het enige dat ik wel zou willen bereiken is geestelijke perfectie (is onmogelijk, maar k zal er wel naar streven)

ontopic: ik weet uberhaupt niet of ik wel aan een vervolgstudie ga beginnen, k weet totaal niet hoe mijn (verdere) leven gaat verlopen, nóg hoe lang deze nog zal duren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Je volgt precies hetzelfde traject als ik, OSF: MAVO, MBO, nu bezig met HLO, en daarna een master (naar alle waarschijnlijkheid), met misschien nog een tussenjaar erbij. Dan ben ik 27 als ik klaar ben, ervan uitgegaan dat er een pre-master (schakeljaar) aan vast zit. En dan moet ik geen andere dingen gaan doen zoals bestuursfuncties bij studenten-volleybalverenigingen enzo. :wink:
Appareo decet nihil munditia?

Reageer