Bereikbaarheid regels en FAQs

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Bereikbaarheid regels en FAQs

Idee voor een nieuw forum:


HOE GEBRUIK JE DIT FORUM, voordat je iets post


voornamelijk met sticky's als


forumregels (huiswerk, in meerdere topics met zelfde bericht posten, e.d.)

gedrag (flames ed)

latex gebruiksaanwijzing

plaatjes gebruiksaanwijzing

google gebruiksaanwijzing

zoekfunctie gebruiksaanwijzing


en wat er nog meer aan aanmaningen, vermaningen, tips e.d. rondzwerft.

Nu deze topics bij elkaar staan onder feedback, en feedback helemaal onderaan worden ze volgens mij zelden gelezen, gezien het werk dat de mods hebben aan verplaatsingen e.d.


En dan zien dat het ergens op een opvallende plaats terechtkomt, zodat hopelijk vooral de nieuwelingen eerst daar klikken, pas later elders.

Misschien door het helemaal bovenaan te zetten in de index, boven de groep exacte wetenschappen, in een eigen groep "wetenschapsforum" van twee forums:

1) HOE GEBRUIK JE DIT FORUM, voordat je iets post

2) Wetenschapsforum feedback verantwoording en suggesties

dat dan daarheen kan verhuisd worden. Dat staat daar dan ook logischer dan in een groep samen met huiswerk wetenschappelijk nieuws, theorie-ontwikkeling en algemeen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

Jan van de Velde schreef:Idee voor een nieuw forum:


HOE GEBRUIK JE DIT FORUM, voordat je iets post


voornamelijk met sticky's als


forumregels (huiswerk, in meerdere topics met zelfde bericht posten,  e.d.)

gedrag (flames ed)

latex gebruiksaanwijzing

plaatjes gebruiksaanwijzing

google gebruiksaanwijzing

zoekfunctie gebruiksaanwijzing


en wat er nog meer aan aanmaningen, vermaningen, tips e.d. rondzwerft.
Hmmm, wel een goed idee. Maar ik vraag me wel af of het echt nodig/nuttig is om daar een heel forum voor in het leven te roepen.


Heb er even over nagedacht, maar zoiets zou ook gewoon rechts bovenaan kunnen staan, boven waar nu "Regels" staat. Een "Lees mij eerst!"-link, waarmee je terecht komt in een post in het feedbackforum. Daarin staat dan een beschrijving met onder andere de punten die jij noemt.

Nog een voordeel: Op die manier zie je de link ook als je (via google) ergens op een topic-pagina terecht bent gekomen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

Miels schreef:
Maar ik vraag me wel af of het echt nodig/nuttig is om daar een heel forum voor in het leven te roepen.

Door al die stickies bovenaan in feedback zie ik op mijn scherm, als ik het forum feedback open, niet eens het topic waarin het laatst een bericht is toegevoegd. Ik zie zelfs de onderste twee stickies niet in eerste instantie. Ik weet niet of er technische of financiele bezwaren kleven aan een nieuw forum, maar in de nieuwe index zoals die volgens mijn voorstel zou worden zou de index dus met twee regels toenemen, de groepsnaambalk (iets als "wetenschapsforum algemeen" of zo) en de twee topics "hoe gebruik je dit forum" en "feedback etc", twerwijl onderin een regel voor "feedback" verdwijnt.


Als ik een mappenstructuur maak in verkenner of zo, dan kijk ik ook niet op een mapje meer of minder als ik de boel daardoor effectiever kan indelen.


En mogelijk kun je hierdoor in de andere forums die stickies met waarschuwingen en zo op enige termijn verwijderen.


Ik denk terug aan dit najaar toen ik hier voor het eerst opdook. Ik moet je zeggen dat ik pas na een week of zo eens in dat feedbackforum ging rondneuzen.

Heb er even over nagedacht, maar zoiets zou ook gewoon rechts bovenaan kunnen staan, boven waar nu "Regels" staat. Een "Lees mij eerst!"-link, waarmee je terecht komt in een post in het feedbackforum. Daarin staat dan een beschrijving met onder andere de punten die jij noemt..


Dat is ook een optie, maar met die link kom je dan nu in een forum met bovenaan stickies en verder voor een nieuweling oninteressante topics. Als je in een forum terechtkomt met alleen maar regels en gebruikstips en verder niets nodigt dat volgens mij meer tot het lezen van die regels uit.

Nog een voordeel: Op die manier zie je de link ook als je (via google) ergens op een topic-pagina terecht bent gekomen
Dat is ontegenzeggelijk een goed idee. Maar als je me nu als nieuweling zou doorlinken naar "feedback" en ik zie dan al die topics, dan zap ik gauw weg.


Ik denk dus dat je die link gerust overal moet zetten. Maar dan wél die regels en gebruikstips in een afzonderlijk forum steken. Of je dat dan in de laatste groep houdt waar feedback nu ook in zit, of zoals ik eerder opperde, bovenaan de index, doet dan minder terzake. Hoewel ik erbij blijf dat de eerste positie in een lijst op de een of andere manier het aura van "belangrijk" aan een mededeling geeft. En nu bungelt het zootje ergens onderaan, als een soortement "oh ja" onderwerpje......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

Jan, ik begrijp het probleem niet helemaal. Je hoeft toch niet eerst naar het feedbackforum topicoverzicht om bij de informatie die jij noemt te komen? Of het feedbackforum doorspitten? Je kunt ook gewoon de links rechtsboven op de pagina aanklikken, die er altijd staan, ongeacht waar je je bevindt op het wetenschapsforum.


Wat jij misschien bedoelt is:


Als je vanuit een (sub)forum mededeling/sticky een link voor "regels" aanklikt, kom je in de betreffende topic van het feedbackforum terecht. Je kiest er dan voor om eventueel verdere informatie (BBCode, Formules, e.d.) te zoeken door naar het feedbackforum topic overzicht te gaan (de moeilijke weg). Dat doe je misschien omdat je (nog) niet hebt gezien dat er rechtsboven op de pagina een aantal links staan.

Een ander ziet de links rechtsboven wel, en klikt daar het kopje "regels" aan, die hem naar dezelfde topic in het feedbackforum brengt. Deze gebruiker scrollt gewoon na het lezen van de topic naar boven en klikt het volgende kopje van het rijtje rechtsboven op de pagina aan (de makkelijke weg). Of hij realiseert zich niet dat het rijtje daar nog steeds staat en gaat ook verder via de "moeilijke" weg.


Jouw idee, om de betrokken topics in een apart forum te zetten, zorgt ervoor dat het niet uitmaakt welke weg je neemt, de informatie is altijd makkelijk bereikbaar.

Daar vind ik op zich wel iets voor te zeggen.


Twee opmerkingen daarbij:

De FAQ BBCode en FAQ forumgebruik staan niet in een topic in feedback maar in een apart document. Hier kun je dus ook in een nieuw forum volgens mij alleen maar naar linken? (weet ik niet zeker)


Dan zijn sommige forum bijsluiters specifiek van toepassing voor dat forum. Een goed voorbeeld is de bijsluiter in het medisch forum, waar staat dat je voor persoonlijk gezondheidsadvies niet hier moet zijn maar bij je huisarts. Deze bijsluiters centraliseren is m.i. onhandig.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

Veertje schreef:
Jan, ik begrijp het probleem niet helemaal. Je hoeft toch niet eerst naar het feedbackforum topicoverzicht om bij de informatie die jij noemt te komen? Of het feedbackforum doorspitten? Je kunt ook gewoon de links rechtsboven op de pagina aanklikken, die er altijd staan, ongeacht waar je je bevindt op het wetenschapsforum.

Het probleem is volgens mij dat de huidige lay-out niet het gewenste doel bereikt.

Alles staat er. Alleen, je struikelt er niet over. Het is allemaal weggezet als een soort appendix. Ze trekken in de huidige lay-out volgens mij niet de aandacht die ze verdienen. Het gevolg is dat m.i. nieuwelingen meer dan nodig "fouten" maken. Ik denk dat de regels en tips meer aandacht zullen krijgen als ze een wezenlijk onderdeel van het forum zijn, zoals je een inhoudsopgave van een boek meestal ook vooraan in het boek plaatst.


Ook als ze prominent bovenaan staan zullen ze volgens mij nog lang niet van iedereen de aandacht krijgen, mogelijk als gevolg van het feit dat het hier en daar nogal lappen tekst zijn geworden. Gezien het zapgedrag van de huidige mens zou het misschien wenselijk zijn de belangrijkste zaken in een paar woorden samen te vatten, die iedereen in een paar seconden kan lezen.


Ik weet niet hoeveel moeite het kost een en ander uit te voeren. Als dat te overzien is, zou ik zeggen, probeer gewoon eens een en ander. In wis- natuur en scheikunde komen in ieder geval dagelijks topics terecht die onder huiswerk horen. Mods verplaatsen zich soms suf. En verplaatsen nog lang niet alles.

Principiele topics verdwijnen hierdoor vlot naar de achtergrond.



Ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Maar ik zie mezelf hier nog binnenkomen. Ik heb ook veel van die fouten gemaakt. Ik ben ook naar regels en tips verwezen. Ondanks dat het allemaal al ergens stond. Ik ben minder een zapper dan gemiddeld, maar ik heb ze allemaal pas uiteindelijk "gevonden".

Slordig, maar toch.


voorbeldje kort en bondig:


WELKOM!!!! ONZE BASISREGELS:

1) fatsoenlijk discussieren, speel op de bal, nooit op de man

2) gebruik een van de twee zoekfuncties voor je een nieuw topic opent. Veel zaken zijn al behandeld. Sluit liever hier aan.

3) alles wat met school of opleiding te maken heeft naar het huiswerktopic. Daar heb je de beste kans op een passend antwoord.)

5)

6) handige tips voor het typen van formules, zoeken met google, plaatsen van plaatjes e.d. vind je in .......... Gebruik ze!!!


En als je even tijd hebt, bekijk dan eens de uitgebreidere versie hier en hier


Maar hoe dan ook op een prominentere plaats, denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

Om te mogen posten moet je geregistreerd zijn. Om je registratie te activeren krijg je een activeringsemail. Hierin kun je duidelijk de belangrijkste regels zetten met een link naar de uitgebreide variant en het dringende verzoek om die te lezen. Ik geloof dat je dat moet doen in /languages/lang_dutch/lang_mail.php


Ook kun je in de voorwaarden (waarmee je akkoord moet gaan bij het registreren) een duidelijke link (eventueel in vette rode letters ofzo) zetten naar de regels, met het dringende verzoek om deze te lezen voor het posten. Dit doe je in /languages/lang_dutch/lang_main.php als ik het goed heb.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Bereikbaarheid regels en FAQs

De oplossing die Ger aanbiedt vind ik beter overkomen dan die van Jan.


De oplossing van Jan is misschien te overweldigend en storend voor gebruikers die toch een zekere ervaring hebben met forums en dus regels en tips "niet nodig hebben". Natuurlijk hangt de oplossing die wordt aangeboden af van het doelstelling: helpen (sommigen) of waarschuwen (iedereen)

Geloof me maar dat vele mensen (jongeren!) niet willen doodgeknuppeld worden met FAQ & regels: zij lezen minder graag de tralala en gaan liever over tot actie.

De andere categorie (ouderen) kunnen dan via dat registratiebevestiging wegwijsgemaakt worden in de tips & tricks.


Dat is natuurlijk mijn mening..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer