(te veel) drinken & ontlasting

Moderator: ArcherBarry

Reageer

(te veel) drinken & ontlasting

Een rare vraag, maar hier komt hij toch:

Als ik 's avonds te veel alcohol gedronken heb, dan wordt ik de volgende dag wakker met hoofdpijn. Als ik dan opsta en gewoon wat dingetjes ga doen (ookal drink ik een hoop vocht), dan duurt het een lange tijd voordat deze hoofdpijn minder wordt. Maar als ik na het opstaan naar de WC ga om te poepen, dan wordt deze hoofdpijn veel sneller minder. Kan iemand mij uitleggen waardoor dit komt? (Het 'werkt' alleen met poepen, niet met plassen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: (te veel) drinken & ontlasting

dit is een topic die zo veel speling geeft aan grapjes! heb al mijn kracht nodig om te weerstaan....

Maar eerlijk gezegd weer ik het echt niet waaraan het zou liggen, misschien is het niet echt het poepen (ps beter dit woord niet in België te gebruiken, tenzij je aan een mooi opdienstertje vraagt waar je kan poepen en ze dan gedienstig mee komt, maar in alle andere gevallen niet doen) dat de hoofdpijn doet weg gaan maar iets dat je ook doet meer niet op let, bv de donald duck lezen, ontspannen, douche ervoor, de verwachting dat het helpt.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Ja, ik ben me bewust dat dit tot allerlei flauwe grapjes kan leiden, maar het was absoluut serieus bedoeld! Ben blij dat je je kon inhouden!

Zou het niet kunnen dat tijdens/na ontlasten (beter woord?) de chemische- en/of hormoon-balans in het lichaam een beetje veranderen? En dat dit dan invloed heeft op het hoofdpijngevoel? Ik zou verwachten dat dit biochemisch misschien wel te verklaren is.

Het zou misschien ook wel een placebo-effect kunnen zijn, maar ik denk het eigenlijk niet. De verwachting dat het helpt is namelijk pas gekomen nadat het me meerdere malen opgevallen was dat het hielp. En ook een vriend van mij heeft dit effect wel eens ervaren...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: (te veel) drinken & ontlasting

als je je op iets totaal anders concentreert, vermindert je hoofdpijn. Zo is walsen een goed middel :shock: Misschien is dat bij jullie dan bij julie ontlasting.

Je verwachtingen kunnen er inderdaad ook veel mee te maken hebben: eenmaal iets toevalligs samenkomt, kan je dat onthouden en ga je het er in de toekomst mee associeren.

Veel water drinken tussen de alcohol kan ook al veel wonderen doen voor de dag erna...

als je alcohol drinkt wordt er water onttrokken. Daarmee dat je de dag erna een houten kop hebt. Iets echt biochemisch is het dus niet. Het is gewoon een tekort van vocht in de hersenen.

Er zijn nog van die zaken die helpen, mar de vraag is op welk gebied: eentje daarvan is de dag erna als je opstaat direct hetzelfde te drinken als waarvan je de dag ervoor teveel van hebt gedronken. Werkt bij velen, terwijl het ook niet echt logisch is, want door weer alcohol te drinken onttrek je weer vloeistof van je hersenen.

Cafeine helpt ook niet, want doet hetzelfde, ook iets dat bij velen wel werkt.

grotendeels psychologisch volgens mij, maar ben geen expert.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Het kan ermee te maken hebben dat je bij het ontlasten vaak enige kracht moet gebruiken, waardoor er eventjes iets verandert aan de bloedstroom door o.a. het hoofd. Misschien brengt de druk in dit geval dus op de een of andere manier verlichting.[/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Als je veel wilt drinken zonder kater, dan moet je na elk alcoholisch drankje een glas water drinken. Heb dit vaak toegepast: geen centje pijn 8) .

Ik vraag me af in hoeverre helpt liters water drinken als je met een kater wakker wordt. Gaat dat water wel naar de hersens? en zo ja hoe snel hoe veel?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Ik drink vaak nog een liter water als ik thuis kom voor het gaan slapen dat helpt ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Ik drink inderdaad ook vaak nog een hoop water voor ik ga slapen. En meteen bij het wakker worden ook nog wat. Dan een warme douche, en nergens last van! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Ik vraag me af in hoeverre helpt liters water drinken als je met een kater wakker wordt. Gaat dat water wel naar de hersens? en zo ja hoe snel hoe veel?


ik denk dat het ook helpt, maar dat het even duurt omdat het omgenomen moet worden en dat laatste is dan wer persoonsafhankelijk. water tussendoor drinken is en blijft het beste.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Wat ik wel kan in beelden is dat er endorfines gelost worden bij ontlasting en dat die zorgen voor pijn vermindering, of directer gezegd het doet deugd eens goed te poepen die deugd is misschien te wijten aan een endorfine.(belonging mechanisme)

Misschien iets te ver gegrepen maar ik zou me ermee kunnen verzoenen.

trouwens water na kater is als condoom na sex...

het helpt maar heeel miniem.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: (te veel) drinken & ontlasting

de dunne darm absobeert het voedsel en afgebroken stoffen

alcohol kan dus moeilijk geasbsobeert worden dit zorgt voor hoofpijn,braakneigingen,slaaploosheid

Berichten: 159

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Lijkt me meer dom toeval dan 'endorfine'-shot omdat je zit te kleien :shock:

En inderdaad: Het na-het-zuipen-een-liter-water of het afwisselen met water is een ideale optie!!!

:?:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Als je echt totaal lam gezopen bent, toch maar opteren voor de kater. Anders zou je wel eens in natte lakens kunnen wakker worden.... :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: (te veel) drinken & ontlasting

Hahaha, zit ook wat in :shock:

Maar als je ZO lam bent, dan kun je de wasbak niet eens vinden, dus het lot lost dat probleem vanzelf op :wink:

Reageer