zonneschild

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zonneschild

ik had laatst een keer iets gezien over een nieuwe manier om te verplaatsen"het zonneschild".Ik dacht dat het ding werkte doordat het heel licht elke keer als er een straal tegenkwam dat het versneld maar als dan er iets tegen aankomt heb je er toch nix meer aan.in de ruimte zijn toch veel rotsen dus je hebt een erg grote kans dat je een botsing krijgt.heb ik gelijk?

Berichten: 30

Re: zonneschild

ja je hebt zo iets ik ken het onder de naam zonne zeilen

je hebt dan een heel groot zeil dat licht goed reflecteerd

door het licht dat tegen dat zeil aanbotst wordt je voor uit geduwd

dit is maar een kleine kracht maar omdat er geen weerstand is werkt dit

je kan met deze manier op een tiende van de lichtsnelheid komen dacht ik

maar je kan er nie naar andere sterren want je wordt dan weer terug geblazen dus het heeft niet veel zin voor als je buiten het zonnestelsel wilt
licht is flauw hoe harder jij gaat hoe harder licht gaat

Re: zonneschild

nou dat is niet waar, want stel je voor dat je een 2de aandrijvings systeem hebt en het zonneschild gebruikt tot de helft zegmaar en dan over gaat op een ander aandrijvings systeem:) aangezien je al met 1/10 v.d licht snelheid gaat zal je weinig afremmen bij het gebruikt van het 2de systeem

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: zonneschild

Ik neem ook aan dat de voorkant van het zeil zwart is, en de achterkant reflecterend.. Zo is de stralingsdruk aan de achterkant twee maal zo hoog als aan de voorkant..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zonneschild

Je kan natuurlijk ook op een gegeven moment het zeil binnen halen...

Overigens: als je alleen naar een naburige ster wil, dan moet je halverwege tussen de twee sterren in zeker niet je zeil binnen halen. Want dan vlieg je dus met 0.1 c voorbij de ster waar je wil komen. En hoe rem je dan af? Veel makkelijker om je door die ster te laten afremmen, door je zeil te laten hangen. Als je het goed uitmikt (en de stralingsdrukken zijn ruwweg gelijk), dan kom je precies tot rust bij die andere ster. En dan moet je natuurlijk wel je zeil binnen halen, want anders ga je meteen weer terug.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer