Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Vroeger toen ik kind was (das al lang geleden) was er een product dat je over

uitgeknipte plaatjes in een tijdschrift of krant smeerde met een kwastje.

Je legde het uitgeknipte plaatje op een wit stuk papier en nog even met de kwast en de vleoistof en voila het plaatje werd getransformerd op het witte papier.

Ik ken zo een product niet meer maar ik zou het graag willen maken om plaatjes

nu op doek over te brengen. Ik heb het geprobeert met tri-chloor maar dat werkt niet

Wie kan mij helpen aan de chemische samenstelling van een stof die dit kan doen of wellicht is een product in de handel.

Bedankt

Cornelis

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Je hebt dat ook met van die kauwgom tatoes. Met water erover wrijven en ze zitten op je huid. Dat is gewoon de samen stelling van de tatoe, het water is gewoon een middeltje om het los te weken. Misschien heb je een verkeerde print :roll:

Of zoek je echt een stof die een print er vanaf haalt? zonder dat deze een speciale samenstelling heeft.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Een mooie hedendaagse vervanging (ik weet niet wat voor doek je het op wil aanbrengen, als het theaterdoek is let dan op het impregneer) is volgens mij zo'n strijk embleem. Je kan dat in A4 vorm halen en vervolgens in je printer stoppen dan even strijken en het staat op het doek.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Als ik dit zo lees dan denk ik meteen: 'blotten', meer specifiek: western blotting
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 13

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Ik maak al gebruik van stijkemblemen maar ik zoek iets

waarmee ik plaatjes/afbeeldingen/teksten vanuit een fullcolour tijdschrift

of krant rechtstreeks op een andere drager kan aanbrengen. Dus en produkt dat zeg maar de inkt oplost en "loslaat" op een nieuwe papieren drager.

Cornelis

Berichten: 1.379

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Drukkerijen gebruiken of gebruikten veel tolueen als oplosmiddel voor hun inkten. Maar voor de gezondheid is dit nogal schadelijk. Dus dit alleen gebruiken onder een afzuigkap of in een goed geventileerde ruimte. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Ik denk dat je het beste gewoon het tijdschrift in een goede scanner kan duwen, uit kan printen op zo'n strijkding en dan strijken maar. Je bespaart jezelf veel moeite en inkt oplossen gaat of met chemicalien die je kleding niet zo leuk vind, of de inkt gaat verlopen, of je inkt valt uit elkaar en wordt er niet beter op, en daarnaast heb je ook nog eens dat je dan alles in spiegelbeeld op je kleding krijgt. Dus als er letters op staan dan heb je al een probleem.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 1

Re: Gedrukte plaatje uit tijdschrift kopeieren met vloeistof

Je kan dit doen door thinner te gebruiken, wel goed ventileren! Papier onder het plaatje, met thinner de inkt oplossen en deze inkt zal zich op het papier hechten. Je verliest wel een beetje scherpte, maar het is een mooie techniek.

Reageer