Gasgangreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Gasgangreen

Hallo,

ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop de bacterie die gasgangreen in je lijf kan veroorzaken in je lijf kan komen. Hoe komt deze bacterie (een clostridium) in je darmen?

Ik heb gehoord dat deze kans vrij groot is in het ziekenhuis, omdat deze bacterie heel veel schijnt voor te komen in ziekenhuiskeukens. Nou ben ik benieuwd of dit waar is.

Mijn vraag is dus; hoe kun je aan de bacterie komen en is het waar dat de kans groot (groter) is dat je deze bacterie in het ziekenhuis in je systeem (darmen) kunt krijgen?

Ik hoop antwoorden te krijgen op mijn vragen!

Alvast bedankt,

Saskia

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Gasgangreen

Beschrijving ontstaan

Gangreen is een combinatie van afstervend weefsel en rotting door bacteriën. Hierbij ontstaat vaak een kwalijk riekende geur.

De meest voorkomende oorzaak van gangreen is een verminderde tot geheel afgesloten bloedtoevoer naar een bepaald lichaamsdeel of weefsel. Wanneer de doorstroming niet binnen een bepaalde tijd wordt hersteld, ontstaat door gebrek aan zuurstof en voedingsstoffen een versterf van het weefsel.

Gangreen kan optreden door vaatafwijkingen die voorkomen bij bepaalde aandoeningen zoals suikerziekte. Ook een plotselinge afsluiting van een slagader kan ervoor zorgen dat de bloeddoorstroming wordt onderbroken. Dit kan optreden bij stoornissen in de stolling of bij ernstige vormen van aderverkalking of door een ongeluk. Een van de optredende verschijnselen bij dergelijke doorbloedingsstoornissen is dat eventuele huidverwondingen minder snel en goed zullen genezen, wat op zich weer meer kans geeft op wond- en huidinfecties.

Ten slotte is bevriezing ook een beruchte oorzaak van het optreden van gangreen.

Bij gasgangreen - een speciale vorm van gangreen - worden er door de bacteriën (meestal de Clostridium perfringens) bovendien vies ruikende gassen gevormd, het zogenaamde gasgangreen. Gasgangreen is een gevreesde complicatie van oorlogsverwondingen

dit komt van https://www.medlook.nl/do/DetailDiseaseInit...k=1006370805704
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 4

Re: Gasgangreen

Het schijnt, dat iedereen in principe die clostridium bij zich kan dragen; in de darmen. Deze bacterie kan daar alleen niets doen, omdat er geen weg naar de bloedbaan is en omdat de bacterie in toom wordt gehouden door goede bacteriën.

Waar ik alleen benieuwd naar ben, is hoe deze clostridium dan in je darmen kan komen (omdat dus niet iedereen deze bacterie heeft).

Kan het bijvoorbeeld in het ziekenhuis gebeuren? Via het eten daar?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Gasgangreen

Clostridium perfringens is een veel voorkomdende bacterie die voorkomt in de grond en in uitwerpselen van verschilende diersoorten. Als je er genoeg van binnenkrijgt kan deze bacterie gif vormen in je darmen waardoor je een vergiftiging kan krijgen. normaag gesproken zal een gezond mens slechts een beperkt aantal van deze bacterie in zijn darmen dragen. Ik denk persoonlijk dat gangreen vooral kan ontstaan als je "oorlogs" wonden niet goed kan verzorgen (in oorlogstijd) waardoor bacterien uit de grond in de wond kunnen komen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 4

Re: Gasgangreen

Mijn vader is in december overleden aan deze bacterie.

Hij lag in het ziekenhuis voor leukemie (waarbij overigens volledige remissie was bereikt). Hij was bezig met chemokuren en hij zat qua weerstand (leucocyten op 0,1).

Hij kreeg alleen een soort aambei en via die wond is die clostridium in de bloedbaan gekomen.

Het gebeurde allemaal in één nacht tijd en mijn vader was helemaal opgeblazen van alle lucht wat onder de huid kwam te zitten.

Wij hebben zelfs niet eens meer met mijn vader kunnen praten omdat het zo snel ging!

Ik ben nu dus erg nieuwsgierig naar deze bacterie: hoe kom je er aan? Zit de bacterie altijd een beetje in je of raak je de bacterie helemaal kwijt na bijvoorbeeld voedselvergiftiging? Was deze bacterie helemaal niet in die wond gekomen wanneer er genoeg penicilline was gegeven? Klopt het dat die clostridium niet tegen penicilline kan? Zit die bacterie inderdaad vaak in ziekenhuiskeukens? etc.

Eigenlijk allemaal 'hoe', 'wat', 'waar', 'waarom'-vragen zeg maar! Vertel mij alles wat je weet! (zo voel ik me een beetje zeg maar!)

Hoop dat er iemand is die meer weet!

Saskia

Berichten: 1

Re: Gasgangreen

Hallo Sas, ik heb geen antwoord voor je maar ik zit met dezelfde vraag: hoe kom je aan die bacterie? 30 jaar geleden, toen ik 17 was, is mijn moeder overleden aan een mysterieuze ziekte.. uiteindelijk is het benoemd als gasgangreen.. er was geen stoppen aan.

Weliswaar ging het niet zo snel als bij jouw vader... integendeel, zij teerde langzaam weg en ik vrees dat ze veel pijn gehad heeft..bij mijn moeder zat het in de benen (als ik me goed herinner) , zij was niet opgeblazen ..Mijn moeder was op het moment dat zij die bacterie kreeg al heel erg verzwakt, haar spieren/huid zo slap als lapjes, het hing van haar botten...

Wat ik me altijd heb afgevraagd, inderdaad: waar kwam die bacterie vandaan en hoe kwam die in haar lichaam? Ze was wel geopereerd (aan een hernia... ook al vreemd, want ze had helemaal geen rugpijn.), maar niet kort voor haar overlijden. Ze leed aan suikerziekte, maar of die ernstig was lijkt me niet.. er is nooit sprake geweest van insuline spuiten bijvoorbeeld. Wel moest ze voordurend ziekenhuis in, ziekenhuis uit, er ze kwam er iedere keer zieker uit dan ze erin ging.

Nu, na 30 jaar, houdt het me nog steeds bezig, 'hoe', 'wat', 'waar', 'waarom'-vragen, net als jij .... Misschien dat iemand op dit forum meer weet. Met alvast dank, en jij Sas, veel sterkte.

Carol

Berichten: 1

Re: Gasgangreen

in mijn infectie ziekte boek voor mijn studie (geneeskunde) staat dat clostridium perfigens de meest voorkomende veroorzaker is van gasgangreen. de bacterie en de sporen die deze vormt, wordt normaal gevonden in de grond en in menselijke en dierlijke uitwerpselen. de bacterie of zijn sporen komt door besmetting met een van deze bronnen bij gewond weefsel komen(er komt iets van e bacterie aan je handen door bijvoorbeeld tuinieren of na dat je naar de wc bent gegaan en zo vespreid je het alleen maar verder zonder dat je het zelf door hebt).. infecties ontstaan in gebieden van het lichaam met een slechte doorbloeding. vooral bij patienten met ischemisch vasculair lijden ( dat is zo bij diabetes) en perifere atherosclerose( dus in de armen en benen), hier is de doorbloeding namelijk slechter. de bacterie deelt in het subcutane weefsel en zorgt daar voor een onsteking, onder de huid en in de spier. hierdoor sterft meer weefsel af, waardoor het gebied minder doorbloed wordt en de infectie als maar makkelijker kan groeien. daardoor is het zon acute infectie.

hopelijk heb je hier iets aan! Floor

Berichten: 1

Re: Gasgangreen

Hallo,

mijn naam is Harry. In maart 2008 ben ik gebeten door een kat en heb daardoor gasgangreen opgelopen in mijn hand. Ik had vrij snel in de gaten dat het niet goed zat en ben direct naar het ziekenhuis gegaan. Daar aangekomen ben ik met spoed geopereerd en heb toen nog 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Door het snelle handelen hebben ze mijn hand kunnen sparen. Helaas is de functionaliteit erg minimaal en straalt de pijn en disfunctie steeds verder door. Inmiddels kan ik mijn arm nauwelijks meer gebruiken en heb veel last van mijn rug en nek. Sinds een aantal maanden is er een nieuw probleem bijgekomen. Mijn hele rechterkant raakt steeds vaker tijdelijk verlamt.

De doktoren staan voor een raadsel. Omdat veel mensen overlijden of amputaties hebben ondergaan door gasgangreenbesmetting, is de behandeling vaak simpel voor de doktoren. Veel meer weten hun helaas ook niet. De nawerkingen krijgen ze ook eigenlijk nooit mee te maken omdat de patient of fantoompijn heeft na amputatie of is overleden.

Ik ben nu al 2,5 jaar bezig met onderzoek naar gasgangreen en probeer te zorgen dat er meer aandacht na uitgaat, zodat er misschien ook weer nieuwe onderzoeken na gedaan kunnen worden. Als de mensen het al kennen, is het vaak de definitie er van.

Berichten: 1.116

Re: Gasgangreen

Als je even op wikipedia kijkt, zie je al heel wat informatie over gasgangreen: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_gangrene. De kans dat een gemiddelde arts hier mee te maken krijgt is ongeveer 0%, vandaar dat er waarschijnlijk ook weinig tot geen onderzoek naar is (wat mijns inziens ook terecht is, zonder dat als belediging richting mensen die het hebben of hebben gehad te bedoelen). Ik vraag me ook af waar je onderzoek naar zou willen doen. Onderzoek naar de therapie gaan niemand zich waarschijnlijk aan wagen: je krijgt het niet door een ethische commissie heen om niet-chirurgisch te behandelen en wat chirurgisch betreft kan het bijna niet radicaler dan het is.

Veel meer dan wat daar staat, staat ook niet in mijn medische boeken.

Het gehele ziektebeeld doet mij een beetje denken aan fasciitis necroticans (necrotiserende fasciitis), beiden zijn ziektebeelden waar je chirurgisch heel agressief bij in moet grijpen en toch nog best wel blij mag zijn als de patiënt het overleeft. De problemen bij beide ziektebeelden is dat de organismen dermate snel vermenigvuldigen en het gebied waar ze in zitten vrijwel direct necrotiseert (afsterft). Het gevolg is dat je anti-biotica niet in het genecrotiseerde gebied komt waardoor je de vermenigvuldiging niet kunt remmen en daarnaast je met anti-biotica altijd te laat bent. Het speelt hooguit nog een aanvullende rol.
sasl23 schreef:ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop de bacterie die gasgangreen in je lijf kan veroorzaken in je lijf kan komen. Hoe komt deze bacterie (een clostridium) in je darmen?

Ik heb gehoord dat deze kans vrij groot is in het ziekenhuis, omdat deze bacterie heel veel schijnt voor te komen in ziekenhuiskeukens. Nou ben ik benieuwd of dit waar is.
Tja, het is een beetje de vraag wat je bedoelt. Je hebt heel veel verschillende vormen van clostridium. De meest bekende/beruchte vorm hiervan is Clostridium difficile, welke normaal in je darmen zit. Door anti-biotica die andere bacteriën in de darmen uit de weg ruimen kan deze bacterie zijn kans pakken en overgroei in de darmen veroorzaken met alle complicaties vandien.

Als je het echt hebt over gasvorming in je darmen en problemen daarmee als ziektebeeld, dan moet je meer denken aan pneumatosis intestinalis, ofwel necrotiserende enterocolitis. Maar gezien de rest van het topic zal dat wel niet bedoeld zijn.
Ze leed aan suikerziekte, maar of die ernstig was lijkt me niet.. er is nooit sprake geweest van insuline spuiten bijvoorbeeld.
Tja, suikerziekte is eigenlijk meer bekend van de fasciitis necroticans of de gewone vormen van necrose (je krijgt er ongelooflijk hart- en vaatziekten van). In elk geval klinkt het verhaal niet typisch als een gasgangreenverhaal. Normaal gesproken heb je dan dat enkele dagen daarvoor de huid besmet is met een gasvormende bacterie. Het enige wat ik me voor kan stellen is of een dokterbehandeling of de insulinespuit. De herniaoperatie is in kader hiervan niet waarschijnlijk als oorzaak. Ik heb ook het idee dat de casus niet in NL gespeeld heeft gezien de hernia-operatie zonder dat er nog klachten waren. In NL zijn we namelijk zelfs al heeft iemand klachten nog niet snel bereid om te opereren: in 70% van de gevallen gaat het binnen een jaar vanzelf over.
De nawerkingen krijgen ze ook eigenlijk nooit mee te maken omdat de patient of fantoompijn heeft na amputatie of is overleden.
Tja, wat bedoel je hiermee? Ken het begrijp `nawerking` niet. Hooguit complicatie, maar dat is gezien je uitleg niet echt helemaal wat je bedoelt volgens mij.
Helaas is de functionaliteit erg minimaal en straalt de pijn en disfunctie steeds verder door. Inmiddels kan ik mijn arm nauwelijks meer gebruiken en heb veel last van mijn rug en nek. Sinds een aantal maanden is er een nieuw probleem bijgekomen. Mijn hele rechterkant raakt steeds vaker tijdelijk verlamt.
Inderdaad heel vervelend, kan niet anders zeggen. Heb je al meer casussen van hetzelfde gelezen of ben je voor zover je weet de enige die dit heeft? In het laatste geval ben ik bang voor je dat er ook nog nooit eerder over het probleem is nagedacht en dat er waarschijnlijk ook geen onderzoek naar zal komen (te weinig voorkomend). Je dient dan hooguit als eigen proefpersoon, iets wat je niet graag meemaakt.

Wat overigens ook nog een vraag in deze casus is: wie zegt dat dit zeker te weten met elkaar te maken heeft? Het is niet waarschijnlijk dat het organisme dat gezorgd heeft voor de gasgangreen nu zorgt voor de beschreven problemen. Het is eerder waarschijnlijk dat het een organisme is waar je tevens mee besmet bent. Daarnaast zou het ook een ongerelateerd probleem kunnen zijn, wat volledig onafhankelijk is van de desbetreffende gebeurtenis.
Als de mensen het al kennen, is het vaak de definitie er van.
En kun je dit uitleggen?

Reageer