[Gasleer] Toepassing luchtdruk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[Gasleer] Toepassing luchtdruk

Beste

Zoals julle wel allemaal weten was het vorig jaar het jaar van Einstein. De universiteit van Gent heeft speciale zaterdagen georganiseerd om ons wat bij te leren over de fysica. De fysicaspektakelshow was er zo een van. Daarbij was er een proefje om het bestaan van de luchtdruk aan te tonen.

We zouden het proefje nog eens graag nadoen in de klas voor het vak Duits maar ik weet niet meer precies hoe het in elkaar zit.

Ik weet nog wel dat men een vat van een liter of honderd heeft verhit. In dat vat zat er water maar ik weet niet precies hoeveel. het water verdampte en na verloop van tijd sloot men het vat af en stopte met verwarmen. Het water condenseert en men krijgt een vacuum. Bijgevolg zakt de ton in elkaar.

Weet er iemand hoeveel water er in een ton van 20 liter moet en hoelang men moet verwarmen?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Gasleer] Toepassing luchtdruk

Voor een ton van naar ik aanneem 200 (200) liter is een litertje of twee meer dan voldoende; het gaat erom dat je zoveel mogelijk lucht uit het vat kan verdrijven en vervangen door waterdamp/stoom. :roll: een beetje heftig laten koken helpt daarbij.

PS Was hat dass mit Deutsch zu tun?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer