[Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

Hallo,

Ik heb volgend vraagstukje proberen op te lossen en dat is me ook gelukt alleen denk ik dat er een geslepere manier bestaat ook vind ik het raar dat ik tussen tijds niets mag afronden.

Afbeelding

Ik pak het aan door volgende grafiek op te stellen.

De snelheid ifv de tijd van beide wagens ik redeneer dan dat als deze terug gelijk zijn er geen enkel probleem meer is.

voor de tweede heb ik dan wel een sprongsgewijze grafiek.

Dat word dan Afbeelding

Het rode parcour is de snelheid van de tweede als ik de snelheid ifv de tijd heb dan kan ik gemakkelijk berekenen welke afstand die tweede auto heeft afgelegd tot op het moment zijn snelheid veilig is maar de eerste wagen heeft ook een weg afgelegd deze twee wegen trek je van mekaar af en je bekomt de afstand minimaal tussen de twee wagens.

Nu is mijn vraag klopt mijn redenering? hoe wordt dit normaal opgelost?

Groeten dank bij voorbaat. (ik kom uit 5.625m)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

Ik weet niet welke berekening je naast deze grafiek maakt en heb je resultaat niet gecontroleerd. Maar is het niet slimmer om een s/t diagram te tekenen met beide auto's in plaats van een v / t diagram?

Overigens denk ik dat ik dan andersom zou redeneren, en beginnen terug te rekenen vanaf het moment dat beide auto's net bumper aan bumper gelijktijdig stilstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

Ik zou het zo doen:

Lengte remweg berekenen van de voorste auto. (50m)

Lengte remweg berekenen van de achterste auto. (40m)

Lengte berekenen van het afgelegde stuk in 0,75 seconde. (15m)

De eerste auto staat na 50 meter stil. De tweede na 55 meter. De tweede auto moet dus minstens 5 meter achter de eerste zitten om niet te botsen.

Berichten: 2.589

Re: [Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

bedankt voor jullie reactie Jan van de Velde idd je hebt gelijk je kan mss beter v (t) uitzetten

uiteindelijk doe ik dit nadien ook als ik er onder integreer

EvilBro je hebt wel een echt snelle manier héhé

Bedankt voor jullie antwoorden hier is nog zo één staat hier geen typ foutje in?

men vraagt om de afstand te bepalen als b tot stilstand komt volgens mij moet dat a zijn

Denken jullie dat ook ?

Afbeelding

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Minimum afstand tussen twee wagens.

Deze vraag is inderdaad alleen te beantwoorden als je weet hoe groot de tankinhoud van auto B is, en diens verbruik... :roll:

Iik zou het inderdaad maar op een typefout houden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer