Springen naar inhoud

duurzaam voertuig techniek

• Log in om te kunnen reageren

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:50

Waar haal je de energie vandaan om het bakkie gaande te krijgen? ..er moet nogal wat in, voor je er wat uit krijgt.
Waar laat je de meet- en regeltechniek? Relatief zal dat groot zijn (in verhouding tot een reactor op grote schaal)

En op kleine schaal heb je niet zo een heel grote regelstaven etc nodig ... Mss kan de nano-technologie ons wel een handje helpen

Dan dacht ik toch dat je over m'n plan bezig was om een kernreactor in een auto te proppen :roll:

Maarja zoals Jan zegt, zonnebloem- en koolzaadolie is dan wel nog het 'beste' alternatief.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 21:29

dat is inderdaad de beste oplossing. Sneller in de ontwikkeling, goedkoper en veiliger.
Nu hebben we dus de aandrijving al. Voor de rest wouw ik wat aan de aerodynamica doen maar daar kom ik wel uit. Daarnaast helpen misschien stoffen die licht zijn en langer meegaan, bovendien zouden andere banden een lagere weerstand kunnen geven.

nog iets anders?
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48191 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2006 - 22:05

Er zijn goede redenen om er gelijk een hybride-auto van te maken, en de horizontale oppervlakten te voorzien van zonnecellen.

Waarom eigenlijk nog een explosiemotor?? Zou er voor plantaardige olie niet een fatsoenlijke brandstofcel te ontwikkelen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 februari 2006 - 22:07

Verzin ook een systeempje voor het (deels) terugwinnen of tijdelijk opslaan van energie die kwijtgeraakt moet worden bij het remmen: een drukvat, vliegwiel of dynamootje bijvoorbeeld.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 22:56

Ik zie je aanraden om eens op te zoeken wat ze met het allerzuinigste autootje in de wereld hebben gedaan aan de hoge school van gent. Ze zijn er namelijk in geslaagd om met 1 liter brandstof (geen idee meer of het diesel of benzine is) een goede 1200km af te leggen :wink:

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 februari 2006 - 23:07

Dat is behoorlijk knap! <nerd-modus> Je kunt misschien een schatting maken van de gemiddelde wrijving die overwonnen moest worden over het hele traject door de energie-inhoud van 1 liter benzine op te zoeken en W = F * S te gebruiken... :roll: Gewoon, omdat het interessant is! </nerd-modus>

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2006 - 08:42

Voor de rest wouw ik wat aan de aerodynamica doen maar daar kom ik wel uit.

Sorry, ik kan er niet nog eens overheen lezen. Persoonlijke afwijking van mij :roll: In ABN zou ik er 'wilde' neerzetten.

Materialen? Zoek eens naar Glare (GLAss REinforced aluminum), daar kan je ongetwijfeld leuke dingen mee doen :P
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16981 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 februari 2006 - 09:41

Er bestaan tegenwoordig monokristallijne silicium (c-Si) zonnecellen die in labs een rendement van 25% halen. In de echte wereld licht het rendement van die zonnecellen rond de 13-16%. Deze zonnecellen hebben een piekvermogen van 1,5 Wp en gaan gemiddeld 20 jaar mee.

Het lijkt mij slim om de zonnepanelen thuis op je dak te monteren en de energie op te slaan in accu's. Goede accu's zijn bijvoorbeeld de Cr-F-Li accu's. Houdt er rekening mee dat je 2 setjes nodig hebt; 1 voor in de auto en 1 om op te laden.

Om te berekenen hoeveel zonncecellen je nodig hebt moet je weten hoeveel energie je auto verbruikt. Stel nu dat je een klein autootje hebt (zeg een VW polo) met een 40 kW motor die je wil vervangen door jouw systeempje. Stel dat je daarmee 100 km per dag wil rijden. Hiermee kun je uitrekenen hoeveel energie die auto moet leveren. Omdat we met zonnecellen uitgaan van electriciteit, zal de auto een elektromotor krijgen. Daar heb je meteen al een groot voordeel te pakken; elektromotoren hebben een rendement van rond de 90%. Verbrandingsmotoren komen meestal niet ver boven de 30%.

Nu je hebt uitgerekend hoeveel energie er opgewekt moet worden en hoeveel de zonncellen opwekken, kun je uitrekenen hoeveel zonnecellen je nodig hebt. Ik denk dat bij deze configuratie je slechts zo'n 10-15 mē aan zonnecellen nodig hebt (er vanuit gaande dat de energie in 8 uur opgewekt moet worden).

Het is in ieder geval heel goed mogelijk. Ik heb enkele jaren geleden een dergelijk onderzoekje gedaan, en op deze manier waren zelfs de kosten over 10 jaar gemeten ongeveer gelijk aan die van de standaard auto. Ik ga je alleen niet alle berekeningen geven, je mag zelf het rekenwerk opnieuw aanpakken :wink:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 20:27

je kunt ook eens gaan zoeken op stirling motor. daar halen ze al rendementen mee van 60 % meende ik(theoretische rendement ligt ergens rond de 75 %) en je kunt een stirling motor zelfs op zonne energie laten lopen.
met vriendelijke groet

gijs brouwers

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2006 - 21:47

Misschien kan je wat met een rotatiemotor (Wankelmotor). Mazda heeft in zijn RX8 een 1,3 liter liggen waar 192 PK bij 8500 rpm uit komt (zonder compressoren en andere grappen).
Als je deze motor klein genoeg maakt om er zeg.. 70 kW uit te halen, heb je een prima verbrandingsmotor te pakken voor een 'gewone' auto. Ter vergelijk: een VW Lupo 3L heeft 45 kW bij 4000 rpm.
Misschien is de rotatiemotor zuiniger dan een vergelijkbare zuigermotor (prestaties, niet qua slagvolume).

Volgens mij gaan rotatiemotoren tot nu toe relatief snel kapot op de afdichting tussen rotatielichaam en de verbrandingskamers. De techniek zal echter gewoon doorontwikkelen en het zou me niet verbazen als deze motoren op den duur terrein gaan winnen (tov de conventionele zuigermotor).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 21:28

Hallo,

Ik doe mee aan een wedstrijd op mijn school. Het doel is om een duurzaam (goed voor het milieu) voertuig te bedenken en dan een schets met uitleg te maken. Nu wouw ik aan jullie vragen of jullie nog ideeen hebben voor duurzame voertuigen. Bijvoorbeeld materialen, brandstof etc.  
We zijn er al uit dat we een voertuig voor op de weg gaan creeren.
Het is bedoeld voor de toekomst dus idealistische concepten worden ook geaccepteerd. ELK IDEE IS WELKOM !!  :roll:  

alvast bedankt

Leuk,
ikzelf heb het plan om zelf een motor(fiets) te bouwen met een dieselmotor.
De plannen zijn al behoorlijk uitgewerkt, het wachten is op de motor.

Nu zijn er wel meer mensen die zoiets gebouwd hebben, ik ben de enige (en de eerste) niet met dat idee.

Ik gebruik bestaande middelen. Een motorframe en een motorblok. Geld voor een echte nieuwe ontwikkeling heb ik niet. Dat is alleen weggelegd voor bedrijven.

De motor(blok) is nieuw, komt dit jaar op de markt.
Ik pas wel alles aan zoals het frame en de hele aandrijflijn.

De bedoeling is om een motor te bouwen die onderhoudsarm is, bedrijfszeker en superzuinig. Helaas moet er ingeboet worden op acceleratie en hoge snelheden.
De top ligt op ca. 130 per uur, verbruik 1:40 - 1:50 .

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Fedde

Fedde

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 03:24

Stirlingmotor drijft met een constante snelheid een dynamo aan. De dynamo laadt accu's op. In 2 van de 4 wielen zitten zeer efficiente electromotoren welke tijdens het remmen gebruikt kunnen worden als dynamo. De sterlingmotor + dynamo leveren continu het gemiddeld gevraagde vermogen. Heb je even wat meer vermogen nodig (tijdens het accelereren bijvoorbeeld) dan zullen de accu's sneller leeggezogen worden dan dat ze opgeladen worden. Dat is geen probleem, want tijdens het rijden met constante snelheid worden de accu's weer bijgeladen. Wanneer de accy's vol zijn, wordt de motor automatisch uit gezet. Wanneer de accu's nog maar voor 80% volgeladen zijn (is een voorbeeldje) gaat de motor automatisch weer aan. Het geheel is 'verpakt' in een zeer aerodynamische behuizing (de auto dus) van eenvoudig te recyclen kunststof. De gehele buitenkant van deze 'verpakking' is bedekt met zonnepanelen die exact gevormd zijn naar de vorm van de verpakking (dus geen aerodynamische vorm in een vierkante doos). De ruiten zijn doorzichtige zonnepanelen. Het geheel staat op drie ultra-hard opgepompte en ultra-smalle banden en is zo licht mogelijk om zoveel mogelijk energie te besparen tijdens het accelereren. Waar mogelijk is het voertuig groen van kleur.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

Giel_5

Giel_5

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 09:39

Stirlingmotor drijft met een constante snelheid een dynamo aan. De dynamo laadt accu's op. In 2 van de 4 wielen zitten zeer efficiente electromotoren welke tijdens het remmen gebruikt kunnen worden als dynamo. De sterlingmotor + dynamo leveren continu het gemiddeld gevraagde vermogen. Heb je even wat meer vermogen nodig (tijdens het accelereren bijvoorbeeld) dan zullen de accu's sneller leeggezogen worden dan dat ze opgeladen worden. Dat is geen probleem, want tijdens het rijden met constante snelheid worden de accu's weer bijgeladen. Wanneer de accy's vol zijn, wordt de motor automatisch uit gezet. Wanneer de accu's nog maar voor 80% volgeladen zijn (is een voorbeeldje) gaat de motor automatisch weer aan. Het geheel is 'verpakt' in een zeer aerodynamische behuizing (de auto dus) van eenvoudig te recyclen kunststof. De gehele buitenkant van deze 'verpakking' is bedekt met zonnepanelen die exact gevormd zijn naar de vorm van de verpakking (dus geen aerodynamische vorm in een vierkante doos). De ruiten zijn doorzichtige zonnepanelen. Het geheel staat op drie ultra-hard opgepompte en ultra-smalle banden en is zo licht mogelijk om zoveel mogelijk energie te besparen tijdens het accelereren. Waar mogelijk is het voertuig groen van kleur.

Whow! Dit is echt lachen. Ik heb laatst met m'n vader zitten discussieren waarom er geen auto's zijn met de elektromotoren direct bij de wielen. Geen verliezen, (op wat warmte na) en idd energie terugwinnen bij remmen. Echter probleem van elektro-motoren is dat je grote accu's nodig hebt, en dus beperkte actieradius. Oplossing: neem een simpel 1.1i motortje uit een fiat panda of iets dergelijks laat die in zijn optimale curve (volgens mij rond de 2000 toeren) een dynamo aansturen welke de accu's oplaadt.
Volgens mij kan je met dit principe al zuiniger rijden dan die Toyota Prius, zonder al die overdreven energie besparende maatregelen als ultra harde banden etc etc

Misschien word dit wel een leuk project voor de zomer :roll:

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16981 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 maart 2006 - 09:48

Waarom zou je met motor A motor B aandrijven die de wielen aandrijft? Lijkt mij zeer inefficient, iedere tussenstap kost energie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Fedde

Fedde

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 10:33

Waarom zou je met motor A motor B aandrijven die de wielen aandrijft? Lijkt mij zeer inefficient, iedere tussenstap kost energie.

Motor A (sterlingmotor) is de fewitelijke energieverbruiker. Echter, een verbrandingsmotor wordt zeer inefficient wanneer die telkens met een ander toerental moet draaien. En een auto met een motor die continu op eenzelfde toerental draait, werkt ook nit. Daarom 2 verschillende soorten motoren. Dat het een beetje rendement kost snap ik, maar het is efficienter dan de motor rechtstreeks op de wielen aansluiten.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures