Springen naar inhoud

duurzaam voertuig techniek


  • Log in om te kunnen reageren

#31

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 13:13

Fedde

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar elektromotoren die werken als een dynamo bij het remmen?. Zouden jullie dit eens kunnen toelichten hoe dit precies werkt? Als ik op de rem trap dan blokkeer ik toch de wielen?.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#32

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2006 - 14:47

Je kan de motor als fietsdynamo mee laten lopen als je geen 'gas geeft'. De energie die het kost om de motor toch rond te draaien, werkt als rem.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#33

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 15:26

Je kan de motor als fietsdynamo mee laten lopen als je geen 'gas geeft'.

En hier wordt in het voorbeeld de Strilingmotor bedoeld?

De energie die het kost om de motor toch rond te draaien, werkt als rem.

Hier wordt de E-motor bedoeld?

Ik snap de efficientie slag niet door E-motoren toe te passen en deze als dynamo's mee te laten draaien. De energie die overwonnen moet worden om de dynamo rond te laten draaien op de aandrijvingsassen kost energie. Deze energie wordt geleverd door de verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor levert zoveel energie als benodigd is, om de rolweerstand te overwinnen zodat de gevraagde snelheid wordt bereikt. Verzwaar je deze as door een E-motor (dynamo) dan zal de benodigde toegevoegde energie ook groter zijn. De opnieuw "gevulde" accu's zijn dan al verbruikte energie van de verbrandingsmotor.

Er kan m.i. nergens in dit voorbeeld "winst" gehaald worden.

#34

moose

    moose


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 15:53

Als je nu de auto laat stilstaan; de aarde draait vanzelf...

#35

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2006 - 17:23

Excuus, ik zal het verduidelijken:

Je kan de elektromotor als fietsdynamo mee laten lopen als je geen 'gas geeft'. De energie die het kost om de elektromotor toch rond te draaien, werkt als rem.

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#36

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 17:21

Er bestaan tegenwoordig monokristallijne silicium (c-Si) zonnecellen die in labs een rendement van 25% halen. In de echte wereld licht het rendement van die zonnecellen rond de 13-16%. Deze zonnecellen hebben een piekvermogen van 1,5 Wp en gaan gemiddeld 20 jaar mee.  

Het lijkt mij slim om de zonnepanelen thuis op je dak te monteren en de energie op te slaan in accu's. Goede accu's zijn bijvoorbeeld de Cr-F-Li accu's. Houdt er rekening mee dat je 2 setjes nodig hebt; 1 voor in de auto en 1 om op te laden.

Om te berekenen hoeveel zonncecellen je nodig hebt moet je weten hoeveel energie je auto verbruikt. Stel nu dat je een klein autootje hebt (zeg een VW polo) met een 40 kW motor die je wil vervangen door jouw systeempje. Stel dat je daarmee 100 km per dag wil rijden. Hiermee kun je uitrekenen hoeveel energie die auto moet leveren. Omdat we met zonnecellen uitgaan van electriciteit, zal de auto een elektromotor krijgen. Daar heb je meteen al een groot voordeel te pakken; elektromotoren hebben een rendement van rond de 90%. Verbrandingsmotoren komen meestal niet ver boven de 30%.

Nu je hebt uitgerekend hoeveel energie er opgewekt moet worden en hoeveel de zonncellen opwekken, kun je uitrekenen hoeveel zonnecellen je nodig hebt. Ik denk dat bij deze configuratie je slechts zo'n 10-15 m≤ aan zonnecellen nodig hebt (er vanuit gaande dat de energie in 8 uur opgewekt moet worden).

Het is in ieder geval heel goed mogelijk. Ik heb enkele jaren geleden een dergelijk onderzoekje gedaan, en op deze manier waren zelfs de kosten over 10 jaar gemeten ongeveer gelijk aan die van de standaard auto. Ik ga je alleen niet alle berekeningen geven, je mag zelf het rekenwerk opnieuw aanpakken  :wink:


die 40kW heb je natuurlijk helemaal niet nodig als je bijv. 50km/hr gaat. Even korte berekening:

stel die auto met 40kW heeft een topsnelheid van ongeveer 140 km/hr, het vermogen gaat met de derde macht tot de snelheid, dus een ruwe schatting voor het vermogen bij 50km/hr is: 40000/(140/3.6)^3 * (50/3.6)^3 = 1822W! (bij deze berekening heb ik de rolweerstand verwaarloosd (niet zo netjes :roll:) in werkelijkheid zal het vermogen dus een stukje hoger liggen, stel vermogen nodig voor 50km/hr ligt 750 watt hoger, dan is er dus 2572W nodig)
Even ter vergelijking de nuna zonneauto's hebben ongeveer 1650W nodig voor 100km/hr!

Inkomend vermogen van de zon in nederland in ongeveer 1000kWh/m^2 op jaarbasis. Dit is dus gemiddeld per dag ongeveer 2.7kWh/m^2 per dag.
Bij 20% eff. zonnecellen krijg je dus per vierkante meter 2700*0.25=675Wh binnen.

Benodigd vermogen voor 100km op 50km/hr is ongeveer 2572*2hr=5144 Wh

Aangenomen dat er een accu in de auto zit die de hele dag aan het laden is, als de zon schijnt:
Benodigd oppervlak op de auto is 5144/675=7.6 m^2 (vergelijkbaar met het oppervlak van de nuna's)

Echter: De zon geeft niet elke dag het zelfde vermogen, is afhankelijk van weer en stand tov de zon. Dus in werkelijkheid zal het oppervlak gedimensioneerd moeten woorden op regenachtige dagen in de winter wanneer er heel wat minder vermogen binnenkomt dan de 2.7kWh die gemiddeld over een jaar binnenkomt. Dit probleem is voor een deel op te lossen door een grote accu te gebruiken en 's zomers het teveel aan energie te "doneren" aan het net, en 's winters weer gebruiken om de accu te laden.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#37

Sjorssnors

    Sjorssnors


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 07:59

Als nou een aantal rijbanen op poten gemaakt wordt, waar door middel van magnetisch afstotende goten bepaalde voertuigen in kunnen loggen (digitaal) in een homogene stroom van verkeer, om naar gelang de aftand in een bepaalde snelheid te geraken. Ritsen en versnellen kan dan geautomatiseerd gebeuren, waardoor onderlinge afstanden beperkt worden tot kleinere evenredige afstanden. De snelheid kan dan eerder opgevoerd worden tot snelheden tot 300 km.p.uur, wat een ritje van Amsterdam naar Rome kan verwezenlijken binnen 6 uurtjes (3x zo snel als nu). Combinaties van hybride-motoren en magnetische geleidingspunten kunnen dan de veiligheid vergroten, en gelijk de millieu-belasting verminderen.

Geplaatste afbeelding

Een meter of 5 boven de grond, en een meter of 9 breed, gemaakt door middel van betonnen sigmenten die het voetstuk zijn voor de rij-goten. Een van rijbaan veranderen gebeurt dan als geen pauze gehouden hoeft te worden of een tussenstop. Voertuigen moeten aerodynamisch en met voldoende inhoud zijn, en mogelijk beperkt tot verhuur voor een bepaald moment.

Het is even een investering, moet ik toegeven, maar op de lange termijn rendabel, en noodzakelijk voor millieu-gerelateerde problemen (waar nog steeds de huidige vervoermiddelen vťťl te veel belastend zijn).

#38

8000rpm

    8000rpm


  • >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 13:53

Als materialen neem je natuurlijk gerecyclede, recyclebare materialen (met laagenergetisch productie en recyclingproces), en kwa aandrijving natuurlijk de wind...zeiltje erop en laveren naar het werk...als het windstil is krijg je natuurlijk verlet :roll:

#39

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2006 - 17:56

Waarom zou je met motor A motor B aandrijven die de wielen aandrijft? Lijkt mij zeer inefficient, iedere tussenstap kost energie.


Een verbrandingsmotor heeft bij verschillende toeren een andere efficientie, koppel-toerenkromme.
De kunst is het om bij het maximum koppel te rijden, meestal lukt dat niet want er is gewoonweg teveel verkeer op de weg.
Als je nu een motor altijd op het max. koppel laat draaien dan is de krachtontwikkeling het grootst per liter brandstof.
De electromotor waarbij het niet zoveel uitmaakt welk toerental deze draaid zorgt dan voor de aandrijving op de wielen.
Het eerste wiel was echt niet rond

#40

king nero

    king nero


  • >1k berichten
  • 1147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2006 - 20:02

Ik zie je aanraden om eens op te zoeken wat ze met het allerzuinigste autootje in de wereld hebben gedaan aan de hoge school van gent. Ze zijn er namelijk in geslaagd om met 1 liter brandstof (geen idee meer of het diesel of benzine is) een goede 1200km af te leggen  :wink:


1367 km met 1 l diesel, maar dat is geextrapoleerd uit kleinere afstanden natuurlijk.
En de motor draait niet constant, en werd geoptimaliseerd.
Alles werd gedaan om de wrijving te minimaliseren (keramische lagers, speciale banden, aerodynamische kap over het frame, een totaalgewicht van 59 kilo, chauffeur van 50 kg niet inbegrepen, .....)

#41

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 08:49

mijn idee, gebruik ethanol, werkt in de meeste benzine auto's of met een [paar kleine aanpassingen. en het mooiste is, je haalt het uit een of ander gewas dat je gewoon kweekt op een akker, hartstikke duurzaam dus :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#42

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2006 - 11:32

Op zich een goed idee, maar er zitten een paar haken en ogen aan.
In een topic van een tijdje geleden, over koolzaadolie als brandstof voor auto's, is voorgerekend hoe groot je akker moet zijn per x liter brandstof. Dat werd een behoorlijk getal, wat wil zeggen dat je een flinke oppervlakte akker moet hebben voor het verbouwen van het gewas.. waar verbouw je dan nog graan en andere producten om te eten? En landbouw kost behoorlijk wat water; waar haal je dat vandaan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#43

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 23:43

Nog een puntje met koolzaadolie: voor het verbouwen heb je niet alleen heel veel land nodig, maar ook veel bestrijdings middelen om ziektes e.d. te voorkomen, verder moet het land bemest worden, of het nou met kunst mest of echte mest is, beide is niet echt milieu vriendelijk. Zo zijn er nog een aantal dingen die bij het verbouwen van gewassen niet milieu vriendelijk zijn. Dacht dat voor koolzaad minder goed is voor het milieu dan olie, maar olie is natuurlijk wat beperkter omdat koolzaad "renewable" is.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures