Moderators: dirkwb , Xilvo
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de
Huiswerkbijsluiter
Berichten: 536
De Cosinus van 3.5 pi is toch
0 of ben ik nou gek.
Nou ja in ieder geval mijn rekenmachine (ti-83) geeft:
-3 * 10^-13
Alle instellingen zijn ok, dus daar ligt het niet aan.. voor cos 2.5pi geeft 'ie gewoon 0, maar voor cos 4.5pi : 1*10^-13
?!?! Iemand een idee hoe dit komt?
\(John Nash\)
Berichten: 3.437
Zal wel een afrondingsfout zijn...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Bericht
do 02 mar 2006, 16:01
02-03-'06, 16:01
Rov
Berichten: 2.242
Geeft mijn TI-83+ ook... Hij zit vaker fout. Reken maar eens wat integralen uit dmv de grafiek, dan zit ie er ook vaak naast.
Berichten: 1.460
Zal wel een afrondingsfout zijn...
Waarschijnlijk wel ja.
Zelf heb ik de TI84+ SE.
Uitkomsten:
cos(1.5pi) = 0
cos(3.5pi) = -3E-13
cos(5.5pi) = 1E-13
cos(7.5pi) = 5E-13
Nou ja, het blijft een machine...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
Berichten: 226
Een rekenmachine vereenvoudigt de hoek niet, voordat hij de cos berekent. Aangezien de resolutie van de berekeningen beperkt is, kan de accumulatie van rekenfouten ver oplopen. Zelfs na (correct!) afronden kan er toch een fout overblijven.
Bericht
do 02 mar 2006, 20:36
02-03-'06, 20:36
Rov
Berichten: 2.242
Merk op: Op je rekenmachine is:
cos(3.5
)
cos((7pi.gif)/2)
Berichten: 1.460
Rov schreef: Merk op: Op je rekenmachine is:
cos(3.5
)
cos((7pi.gif)/2)
Nee, klopt. Rekenvolgorde -> afgeronde waarde van pi waarmee ie gaat rekenen.
cos(3.5pi) is wel hetzelfde als cos(7/2pi)
Maar ach, wat scheelt het : 1E-12
Voor middelbare school gebruik is daar best mee te leven
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
Bericht
do 02 mar 2006, 20:48
02-03-'06, 20:48
Rov
Berichten: 2.242
Mijn leraar schaamt zich dood als ik daarvoor mijn TI83 bovenhaal
, Ik zou hoogstens een cirkel mogen tekenen.
Berichten: 536
@Math: Ja, ok maar als ik in een hele lange berekening 1e89*cos(7.5pi) heb staan, krijg ik toch een zwaar verkeerd antwoord
@Rov:
offtopic: Tja, ik reken dingen als 2*6 ook altijd even na op de rekenmachine
(En dat moet volgend jaar naar de universiteit...) 't Schijnt een typisch Nederlands 2e Fase VWO x-boxgeneratie kwaaltje te zijn...
Berichten: 1.460
@Math: Ja, ok maar als ik in een hele lange berekening 1e89*cos(7.5pi) heb staan, krijg ik toch een zwaar verkeerd antwoord
Zoals ik al zei: voor middelbare school zaken niet van belang. Berekeningen in de richting van jouw voorbeeld komen niet voor.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
Berichten: 294
@Math: Ja, ok maar als ik in een hele lange berekening 1e89*cos(7.5pi) heb staan, krijg ik toch een zwaar verkeerd antwoord
mooi vraagje voor een leerkracht wiskunde... bereken volgende getallen, en ge moogt u rekenmachine gebruiken! (de net iets smerige leerkracht zegt erbij dat het misschien wel aan te raden is)
Berichten: 477
Tja, ik reken dingen als 2*6 ook altijd even na op de rekenmachine
Bekijk dan even het filmpje:
http://lievemaria.nl/?pid=lievemaria Het gebruik van een rekenmachine is in mijn faculteit zowat ten strengste verboden.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Berichten: 1.460
In Nederland zou het allemaal weer een beetje beter moeten gaan met de komende wijziging van 2007.
Afwachten is hetgeen ik doe. Oh ja, en hopen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
Pluimdrager
Berichten: 7.933
Je zou ook een andere rekenmachine kunnen aanschaffen. Ik heb de beschikking over een Canon F-63 en een Casio fx-82.
Op beide heb ik verschillende varianten van cos x,5 pi geprobeerd en alle keren zie ik een 0 als uitkomst. (waarbij x staat voor een heel getal)
Berichten: 1.460
klazon schreef: Je zou ook een andere rekenmachine kunnen aanschaffen. Ik heb de beschikking over een Canon F-63 en een Casio fx-82.
Op beide heb ik verschillende varianten van cos x,5 pi geprobeerd en alle keren zie ik een 0 als uitkomst. (waarbij x staat voor een heel getal)
Het is voor het middelbare onderwijs / Tweede Fase.
Het moeten wel grafische rekenmachines zijn!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>