weet iemand proefjes kwantum-effecten en relativiteit?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

weet iemand proefjes kwantum-effecten en relativiteit?

Ik heb al het één en ander aan populaire en minder populaire boeken gelezen over kwantum-effecten en relativiteit. :P Heel interessant, maar om nu te zeggen dat ik daardoor echt begrijp wat er gaande is, nee. :roll: Daarom mijn vraag: weet iemand proefjes die ik thuis kan doen, en waarmee ik kwantum-effecten en relativiteit kan zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: weet iemand proefjes kwantum-effecten en relativiteit?

Als je ze echt thuis wil doen ben je volgens mij redelijk gebonden aan gedachten-experimenten en proefjes die via een model het duidelijk maken. Het lijkt me bv. lastig om het golfkarakter van elektronen aan te tonen thuis.

Dingen die je misschien nog wel zou kunnen doen zijn dingen met tralies en het foto-elektrisch effect.

Een leuk proefje voor spectraallijnen en emissie en absorptie spectra is dit:

Je neemt een natriumvlam (volgens mij een gewone vlam met zout erin gestrooid). Dan schijn je met een gewone lamp op de vlam en houdt een wit scherm erachter en kijk wat je ziet. Nu neem je een natriumlamp en schijn je weer op de vlam en kijk je wat je op het scherm erachter ziet.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 30

Re: weet iemand proefjes kwantum-effecten en relativiteit?

young,s experiment is een leuke en gemakkelijk te doen thuis.

voor de afbeeldingen moet je maar even op google proberen.

Berichten: 20

Re: weet iemand proefjes kwantum-effecten en relativiteit?

Heb je een gps. Die werkt niet als ie zich niet zou corrigeren voor relativitische effecten.

Maak een reis 1 keer met en 1 keer zonder de correcties je zult het verschil zien.

(Je kunt de reis natuurlijk ook simuleren op een pc)

Reageer