Kolonisatie van de Maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 166

Kolonisatie van de Maan

Dit las ik op Wikipedia:
Kolonisatie van de maan

President Bush maakte op 17 december 2005 in een persconferentie op het hoofdgebouw van de NASA grootse plannen bekend voor een permantent bewoonde maanbasis. De president van Amerika zei uiterlijk in 2013 een bemand ruimtestation te willen hebben. Als het ISS af is, zouden de eerste mensen naar de maan moeten gaan om er een station te bouwen.

Amerika is niet de enige die last heeft van "maankoorts": Japan wil voor 2016 een sterrenkijker op de schaduwzijde van de maan hebben staan, en het Europese ruimtebedrijf Lunex wil er zonnepanelen op bouwen voor energie op aarde en op de maan. "Een zonnepaneelfabriek even groot als Nederland zou genoeg energie moeten kunnen produceren om de gehele wereld van milieuvriendelijke energie te voorzien" aldus Lunex.
Geloven jullie daar in? Dat er echt een gebouw komt op de maan voor 2014? En denken jullie dat er in de toekomst echt mensen permanent gaan wonen op de maan? Het zou mij wel vet lijken, maar er moeten dan wel bruikbare grondstoffen op de maan zijn, want elke keer aanvoeren is ook niet erg handig. :roll:

Berichten: 751

Re: Kolonisatie van de Maan

Nee, ik geloof er niets van. Zoals het er nu naar uitziet komt er van het voornemen om weer naar de maan te gaan niets terecht. Over een paar jaar heeft Bush het veld geruimd en is de kans groot dat er weer een democraat in het Witte Huis komt te zitten. De CEV geef ik een goede kans, maar dan alleen als pendel voor het half afgebouwde ISS.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Kolonisatie van de Maan

Geloven jullie daar in? Dat er echt een gebouw komt op de maan voor 2014? En denken jullie dat er in de toekomst echt mensen permanent gaan wonen op de maan? Het zou mij wel vet lijken, maar er moeten dan wel bruikbare grondstoffen op de maan zijn, want elke keer aanvoeren is ook niet erg handig. :P


er zijn wel bruikbare stoffen op de maan er is hoogst waarschijnlijk ijs in sommige kraters en er zijn genoeg stoffen goede bruikbare stoffen zoals bv metalen en er is natuurlijk helium 3 :P dus egt krap aan stoffen zit je er denk ik niet :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Berichten: 80

Re: Kolonisatie van de Maan

Ik ben benieuwd waar Japan die sterrenkijker neer wil zetten. De maan heeft geen schaduwzijde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Kolonisatie van de Maan

Ik ben benieuwd waar Japan die sterrenkijker neer wil zetten.  De maan heeft geen schaduwzijde.
Dat is niet volledig juist.

Als het volle maan is ,staan zon aarde en maan respectievelijk op 1 lijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Kolonisatie van de Maan

Ja, maar met nieuwe maan is het juist de andere zijde die in de schaduw ligt, maw de schaduwzijde wisselt. Ik denk dat aapopfiets dat bedoelt.
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Kolonisatie van de Maan

Het schijnt dat er wel een paar plekken op de maan zijn waar het altijd donker is, zoals bij de polen in craters.

Maar wordt er niet gewoon de achterkant van de maan bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kolonisatie van de Maan

Maar wordt er niet gewoon de achterkant van de maan bedoeld?
Lijkt me wel.

Als er zonnenpanelen op de maan worden geplaatst, hoe komt die stroom dan naar de aarde? Met een verlengsnoer?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Kolonisatie van de Maan

ik zat mij dit ook af te vragen, waarschijnlijk zullen ze dit dan doen met raketten waarin reusachtige baterijen zitten met energie. Maar of dit doenbaar is en echt winstgevend weet ik niet.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kolonisatie van de Maan

Als er zonnenpanelen op de maan worden geplaatst, hoe komt die stroom dan naar de aarde? Met een verlengsnoer?
Natuurlijk met een verlengsnoer, hoe anders? :roll:

Maar alle gekheid op een stokje, als we op aarde een energieprobleem hebben dan kunnen we dat beter op de aarde oplossen in plaats van op een steenbal die hier 300.000 kilometer vandaan zweeft.

Berichten: 166

Re: Kolonisatie van de Maan

Ik heb ff gegoogled en toen kwam ik hier terecht.
De elektrische energie die je op de maan uit zonnestraling wint, stuur je met microgolf-lasers naar de aarde. Hier vang je de straling met grote antennes op en zet hem ter plekke om in elektriciteit."
De site is een beetje gedateerd, want het gaat nog over Guldens, maar wel leuk om te lezen. :roll:

Dit staat er bijvoorbeeld ook:
"Wanneer we op de maan zullen wonen? Sneller dan je misschien denkt," rekent Bernard Foing. "Ik ga ervan uit dat we vanaf 2010 robotverkenningen op het maanoppervlak zullen uitvoeren. In 2015 landen dan weer mensen op de maan en tegen 2020 hebben we een permanent bemande maanbasis met zes personen. Daarna gaat het sneller. Zes van die bases in 2030. Maandorpen met tweehonderd inwoners vanaf 2040 en een complete stad met tweeduizend inwoners in 2060. In 2069, honderd jaar na de eerste maanlanding, vormen de maanbewoners zo'n bloeiende gemeenschap dat ze zelfs de onafhankelijkheid uit zouden kunnen uitroepen."

Berichten: 67

Re: Kolonisatie van de Maan

"Wanneer we op de maan zullen wonen? Sneller dan je misschien denkt," rekent Bernard Foing. "Ik ga ervan uit dat we vanaf 2010 robotverkenningen op het maanoppervlak zullen uitvoeren. In 2015 landen dan weer mensen op de maan en tegen 2020 hebben we een permanent bemande maanbasis met zes personen. Daarna gaat het sneller. Zes van die bases in 2030. Maandorpen met tweehonderd inwoners vanaf 2040 en een complete stad met tweeduizend inwoners in 2060. In 2069, honderd jaar na de eerste maanlanding, vormen de maanbewoners zo'n bloeiende gemeenschap dat ze zelfs de onafhankelijkheid uit zouden kunnen uitroepen."


klinkt behoorlijk optimistisch!

Alleen heb ik er een hard hoofd in dat het zo snel zo mooi zal gaan..

Als je nu al weer die berichten hoort dat de eerst volgende space shuttle vlucht nog vele jaren opzich laat wachten, laat staan een maanlanding of een permanente basis...

Berichten: 751

Re: Kolonisatie van de Maan

Als er zonnenpanelen op de maan worden geplaatst, hoe komt die stroom dan naar de aarde? Met een verlengsnoer?


Die zonnepanelen zullen uitsluitend voor de energievoorziening op de maan worden gebruikt. Vandaar het voornemen een eventuele maanbasis op een van de polen te bouwen omdat zonlicht daar altijd opvangbaar is.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 166

Re: Kolonisatie van de Maan

En omdat daar water is. :roll:

(ff offtopic over de maan. hier staat hoe de maan ontstaan is, maar zo'n brok is toch neit precies rond? :P )

Berichten: 65

Re: Kolonisatie van de Maan

(ff offtopic over de maan. hier staat hoe de maan ontstaan is, maar zo'n brok is toch neit precies rond? :roll: )


Natuurlijk is-ie rond. Elke groot volume vloeibare materie wordt een bal onder zijn eigen zwaartekracht. Je dacht toch niet dat een brok uit de aarde slaan hetzelfde is als een brok van een baksteen afslaan maar dan in het groot? Zelfs vandaan de dag is het grootste deel van de aarde nog vloeibaar. De vaste korst is maar een piepdun schilletje.

Reageer