Wanneer ben je hoogbegaafd?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 14

Wanneer ben je hoogbegaafd?

Als ik dit forum door lees, kom ik hoogbegaafdheid best wel vaak tegen. Nu moet ik zeggen dat ik redelijk wat eigenschappen bezit die sommige hoogbegaafde mensen onders ons ook hebben.

Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld: Niemand in me omgeving die me gedachtegang snapt.

Wat ik ook kan zeggen is dat ik soms zo ongelooflijk veel denk (ook als ik dat niet wil, s'avonds bijvoorbeeld als ik wil gaan slapen). Geen van mijn vrienden heeft dit of begrijpt dit. Wel zeggen ze altijd dat ik slim ben (door me manier van denken)

Dus ik ben me gaan afvragen of ik niet anders ben...misschien hoogbegaafd of maybe heb ik ADD ofzo.

Ik heb geen echt hoge cijfers op school (doe VWO) en heb nog nooit een IQ test gedaan omdat ik me daar niet op kan concentreren.

Waar ik me dan wel op kan concentreren is iets dat ik heel interresant vind. Ik heb mezelf bijvoorbeeld speciale relativiteits theorie aangeleerd en meer van dat soort natuurkundige/wiskundige fenomenen. Ik heb een open geest en ik word niet helemaal gek als ik gaat filosoferen over wat bijvoorbeeld hoe het universum is ontstaan. Elke dag probeer ik een andere invalshoek te nemen om de situatie te bekijken.

Zou ik hoogbegaafd kunnen zijn of misschien iets anders? Belangrijkste reden van deze post is om te weten waneer je hoogbegaafd bent, ookal doe je geen IQ test
God doesn't play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Dus ik ben me gaan afvragen of ik niet anders ben...misschien hoogbegaafd of maybe heb ik ADD ofzo.


Je geeft zelf aan dat je je moeilijk concentreren kan en zeer veel denkt. Ik ben dan eerder geneigd te stellen dat je ADD hebt. Als je hoogbegaafd zou zijn (wat ik dus niet uitsluit) kan je je ook beperkt hebben tot meer 'logisch-mathematische inzichten' en mogelijk minder op het emotionele vlak.
Zou ik hoogbegaafd kunnen zijn of misschien iets anders? Belangrijkste reden van deze post is om te weten waneer je hoogbegaafd bent, ookal doe je geen IQ test
Ik vraag mezelf dat ook vaak af. Ik ben gefrustreerd wanneer ik IQ-tests doe, vanwege m'n langzame begrip van zinnen en vraagstellingen, vanwege het beelddenkende. Als ik de vraag eenmaal begrijp, zie ik meestal snel de oplossingen en antwoorden. Ik vraag me dus ook af hoe ik kan verklaren, wat ik ervaar. 'Ik ervaar het overduidelijk'. Ik ben nu 38 en heb me in de loop der jaren zeer veel aangeleerd, wat ik ook gemakkelijk kan gebruiken in m'n dagelijkse leven. Ik zit dan zelf met meerdere 'invloeden'. Ik ben altijd al veel verder geweest in m'n denken en ontwikkeling dan m'n leeftijdgenoten (ook al was dat niet aan m'n resultaten op school te merken). Dát heeft mij het 'besef' gegeven van hoogbegaafdheid. Wat ik nog maar sinds kort weet, is dat ik beelddenkend ben en het 'syndroom van Asperger' heb. Ik denk (ervaar) dit zeer intens zo, wat mij zo overtuigd van mezelf maakt. Het ligt ook in mijn aard om mezelf constant te toetsen en mezelf constant aan te passen (vooral laatste jaren). Ik besef ook dat ik nogal 'waanzinnig' over kom, maar vooralsnog heeft me dat niet overtuigd dat het niet zo is, wat me zo volhardend maakt.

Berichten: 14

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Me zusje heeft ADD dus ik denk dat ik zelf ook een grote kans heb om ook ADD te hebben (ging een keer 3 uur lang midden in de nacht een probleem oplossen, anders zou ik nie kunnen slapen, hyperfocusen). Hoe het met me logematich-wiskundige inzichten zit weet ik niet precies, maar wiskunde en natuurkunde zijn wel altijd me sterkste vakken geweest. Ik kan wel door logisch redeneren gedachte experimenten op lossen zonder een pen aan te raken.

Ik zie nu al een aantal dingen die jij hebt die ik ook heb. Ik heb zelf ook het idee dat ik (niet desnoods slimmer ben) heel anders denk dan me leeftijdsgenootjes. Qua onderwerpen en ook nog de manier van denken. Ik ben de enige uit mijn omgeving die op deze manier denkt. Hierdoor voel ik me anders dan anderen en heb ik het gevoel dat ik niet begrepen word.

Diezelfde vrienden zeggen ook dat ik sociaal minder inteligent ben dan hun. Daarmee bedoelen ze dat ik minder snel mensen begrijp.

Ik hoef nie perse hoogbegaafd te zijn maar ik vind dat ik redelijk veel symptonen heb van hoogbegaafdheid. Ik zou wel eens een soort lijstje willen zien van wat symptonen van hoogbegaafdheid zijn (zoals symptonen van ADD bijv)
God doesn't play dice...

Berichten: 268

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

De term hoogbegaafd wordt nog wel eens verward met hoogintelligent. Hoogintelligent wil eigenlijk zeggen dat je erg goed bent in logisch beredeneren. Hoogbegaafd zijn wil meer zeggen dat je een sterk talent hebt wat je ook daadwerkelijk kan toepassen. Vaak valt dit samen, maar het hoeft dus niet. Dit zie je bijvoorbeeld in hoogintelligente mensen die onderpresteren. De intelligentie heeft dan niet echt een toepassing waar iets mee gedaan wordt. Je kan dan niet spreken van hoogbegaafd. Echter is de potentie wel aanwezig, maar wordt deze niet benut.

hier wordt het wat verder en duidelijker uitgelegd met betreft tot begaafdheid en intelligentie. Als je met google zoekt, zal je veel meer van dit soort pagina's vinden.

Op vind je ook een heldere uitleg en wordt begaafheid meer in verband gebracht met talent.

Verder hebben ADD en wat in de volsmond hoogbegaafd heet (lees: hoogintelligent) veel overeenkomstige kenmerken. Al ligt bij ADD meer de klemtoon bij de negatieve aspecten. [url=http://www.levente.nl/kenmerken.htm]Hier vindt je meer info over ADD
.

Ikzelf ben iemand die zowel in de categorie hoogintelligent als ADD valt. Sommigen zien mij ook als hoogbegaafd, vanwege mijn vaardigheden anderen te begrijpen en dit met name weer te geven in beelden (grafisch). Ikzelf twijfel daar nogal over, omdat ik weet dat er meer potentie in me zit dan ik kan uiten. Althans zo ervaar ik dat. Uiteindelijk gaat het er ook niet om in welk hokje je past, maar dat je je leven zo leidt dat je er tevreden mee bent. Als je je wel in een hokje kunt plaatsen en je hebt daar een probleem mee, dan weet je in ieder geval dat je je problemen hebt erkent en dat je maatregelen kunt treffen daar iets aan te doen.
Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

De term hoogbegaafd wordt nog wel eens verward met hoogintelligent. Hoogintelligent wil eigenlijk zeggen dat je erg goed bent in logisch beredeneren. Hoogbegaafd zijn wil meer zeggen dat je een sterk talent hebt wat je ook daadwerkelijk kan toepassen. Vaak valt dit samen, maar het hoeft dus niet. Dit zie je bijvoorbeeld in hoogintelligente mensen die onderpresteren. De intelligentie heeft dan niet echt een toepassing waar iets mee gedaan wordt. Je kan dan niet spreken van hoogbegaafd. Echter is de potentie wel aanwezig, maar wordt deze niet benut.
Beide links die je geeft hebben het hier volgens mij niet over:
hier wordt het wat verder en duidelijker uitgelegd met betreft tot begaafdheid en intelligentie. Als je met google zoekt, zal je veel meer van dit soort pagina's vinden.
Hier wordt gesproken over Howard Gardner's meervoudige intelligentie theorie, waarin 8 "soorten" intelligentie worden onderscheiden. Daarover wordt gezegd:
We zien intelligentie als een set mogelijkheden en vaardigheden om controle en begrip te krijgen op de wereld. Maar ook als mogelijkheden om op een bepaald gebied goed te presteren.  

De verschillende vormen komen uiteraard ook gemengd voor binnen één persoon. Wel zie je dat er vaak één soort overheerst.
De link naar hoogbegaafdheid wordt dan als volgt gelegd:
We leggen een link naar hoogbegaafdheid. Het gedachtegoed van Gardner geeft een nieuwe kijk op intelligentie. We worden uitgenodigd om genuanceerd te kijken naar het begrip intelligentie. Blijkbaar leert niet iedereen op dezelfde manier optimaal.  

Kijken we naar de gewoonten op school dan zien we dat vooral de eerste drie soorten intelligentie worden aangesproken en gewaardeerd. Met name het talige deel valt op, het mathematische ook nog wel. Bij hoogbegaafdheid zoekt men dan ook vooral naar die vormen, en dat hoeft niet persé iemands beste kant te zijn. Verder valt te betwijfelen of iemand die sterk interpersoonlijk gericht is, en hoogbegaafd is, altijd wel aan zijn trekken komt in een gemiddelde klas. Hij heeft immers mensen om zich heen nodig om samen mee te stoeien over de gegeven leerstof.....
Ik kan hier geen uitleg vinden over een verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd, zoals jij het verwoord. Hier wordt eigenlijk alleen maar gezegd dat het meten van hoogbegaafdheid zich doorgaans niet richt op alle 8 intelligentievormen.
(van de site) In dit werk zullen we dus niet spreken over genieën, over genieën in de dop en dgl. We zullen evenmin spreken over "talent". Want talent is ontwikkelde begaafdheid. Talent veronderstelt begaafdheid. Meestal gaat het om prestatiemogelijkheden die een natuurlijke gave veronderstellen, in een beperkt domein. Zo spreekt men van "muzikaal talent". Begaafdheid is meer algemeen. Het gaat dan in deze context om de natuurlijke gaven, die aan de basis liggen van de intelligentie, om het algemeen peil dat zij bereiken, om het niveau waarop zij werkzaam zijn.
Jij zegt: "Hoogbegaafd zijn wil meer zeggen dat je een sterk talent hebt wat je ook daadwerkelijk kan toepassen". Echter, op de site wordt nu juist gezegd dat talent een begaafdheid is die je ook daadwerkelijk kunt toepassen. Precies andersom dus.

Verder wordt er op de site gesproken over de term hoogbegaafdheid, die door de opkomst van de IQ test zijn intrede zou hebben gedaan, wordt een korte beschrijving van tests en historie gegeven en concludeert men:
Hoogbegaafdheid voor de psychologen betekent dus heel nauwkeurig een I.Q. bereiken, dat ver boven het gemiddelde ligt. Zoals gezegd, slechts 1% van de bevolking haalt een I.Q. van 135 bij een maximum van 154.  

Tenslotte werd het duidelijk, dat het resultaat op de voornoemde intelligentieschalen sterk beïnvloed werd door het cultureel milieu waarin het kind opgroeit en door de vaardigheden die het aanleerde in de school en in het gezin. Dit was een theoretisch nadeel, doch ook een praktisch voordeel. De resultaten lieten immers toe een goede predictie te maken voor de latere studie-uitslagen van een leerling in het middelbaar en in het universitair onderwijs.  

Het intelligentiequotiënt blijft, in goede omstandigheden gemeten, geldig en stabiel op lange termijn
Hier wordt hoogbegaafdheid dus niet losgekoppeld van de IQ test.

Ik begrijp niet zo goed hoe hier een duidelijk verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wordt aangegeven en hoe deze sites moeten verduidelijken wat jij in het begin van je post stelt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Het hoogbegaafd zijn schuilt altijd in een bepaalde potentie die aanwezig is bij de geboorte. Aangeboren is er een bepaalde neiging om zich op een bepaalde manier te vormen. De ene, met hoogbegaafde potenties, zal zich mogelijk toespitsen op bepaalde invalshoeken (binnen de meervoudige intelligentie), en de andere, met diezelfde potenties, zal mogelijk een breed perspectief aan invalshoeken ontwikkelen. Hoogbegaafdheid kan zich dus breed oriënteren, maar ook smal.

Wat óók een smalle oriëntatie is, en nogal eens verward wordt met een bepaalde hoogbegaafdheid, is dat iemand een bepaald (beperkt) talent zodanig heeft ontwikkeld, dat het lijkt alsof ie een hoogbegaafde is met meerdere potenties. Hij is dan slecht zéér getalenteerd.

Toch spreek men wel van een zodanig beperkte genialiteit, waarbij iemand bijvoorbeeld een 'muzikaal genie' is. Eigenlijk is diegene dan geniaal getalenteerd.

Berichten: 38

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Ik meende me te herinneren dat Mensa bijvoorbeeld ook onderscheid maakt tussen hoogbegaafdheid en hoogintelligentie, dat ze hoogbegaafdheid als hoogintelligentie én het hebben van een of meer bijzondere gaven (talenten) zien. In elk geval spreken zij van "hoogintelligente mensen" als het om leden gaat en niet van hoogbegaafden.

Ik vraag me wel af of begaafdheid los staat van intelligentie of dat hoogbegaafden misschien vaak weer de intelligentste van de hoogintelligente mensen zijn?

Maarja, de intelligentie zoals die wordt gemeten bij IQ tests is natuurlijk vrij specifiek, een artistiek of muzikaal talent bijvoorbeeld staat daar misschien wel gedeeltelijk los van.

Toch kan ik me weinig voorstellen bij een muzikaal genie met een laag IQ. Maar dat kan ook liggen aan de eisen die ik stel voordat ik iemand echt een genie noem. :roll:
"A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber-room of his library where he can get it if he wants it."

- Sherlock Holmes (The Five Orange Pips)

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

er is ook nog zoiets als EQ een veel belangrijkere eigenschap denk ik zelf.

zelf heb ik het niet zo van termen als IQ en hoogbegaafdheid, ik denk dat alles begint met motivatie en interesse en doorzettingsvermogen.als jij geboren bent met ouders die veel bezig zijn met wetenschap is de kans groot dat jij daar ook in geintereseerd raakt.

natuurlijk heb je slimme en domme mensen maar ik denk dat het grootste deel gewoon in interesse ligt.sommige mensen houden er meer van een beetje weg te dromen of te luieren of gek te doen en lol te hebben en houden van een simpel leven omdat ze nou eenmaal niet meer eisen stellen in het leven.

zo heb je mensen die helemaal gek zijn van alles wat met wiskunde te maken heeft en die verder niet veel kennis hebben maar toch als hoogbegaafd gezien worden.

andere mensen hebben weer heel veel algemene kennis maar weten niks specifieks en worden niet hoogbegaafd genoemd.

ook wel geinig pas las ik een onderzoek waar uit kwam dat hoogopgeleide mensen veel minder seks hebben dan laagopgeleide. :roll:
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Berichten: 1

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Gaan we weer hoor, hoogbegaafdheid. :roll:

Hoe het in de psychologie staat met het begrip hoogbegaafdheid daar heb ik geen idee van. Maar hoogstwaarschijnlijk zullen de meningen binnen het vakgebied psychologie nog meer van elkaar verschillen dan die tot het 'gewone' publiek zijn doorgelekt.

Als ik jou was zou ik gewoon even gaan googlen, mensa.nl is al een goede site om te beginnen, want er zijn webpagina's vol over geschreven. Onderstaande is wat mij zo te binnen schiet.

De Mensa zelf houdt als richtlijn aan de slimste 2 % van de mensen en zij gebruiken een IQ test om dat te bepalen. Een IQ test wordt sowieso door de meesten gebruikt als instrument om hoogbegaafdheid te bepalen.

Ook zijn er checklists op internet in omloop waarin bepaalde gedragskenmerken en karaktertrekken staan en als er dan genoeg op jou van toepassing zijn, zou je na je erin verdiept te hebben kunnen concluderen dat je hoogbegaafd bent.

http://www.hiq.nl/sign_volw.htm

http://www.hoogbegaafd-en-werk.nl/

Ook zijn er stromingen van mensen die aan de hand van een goed gesprek beweren hoogbegaafdheid te kunnen herkennen.

Ik wil trouwens eens reageren op al die mensen die beweren dat hoogbegaafdheid te maken heeft met interesse en motivatie.

Meeste mensen zullen hoogstwaarschijnlijk wel sporten, moet je je eens voorstellen dat jij het ontzettend leuk vindt om te sporten en er ook heel goed in bent, helaas is de rest van de groep ver verwijderd van hetzelfde niveau als dat jij bent. Denk je nu echt dat je dan nog in staat zult zijn en gezellig met de groep mee te doen op een lager niveau dan het jouwe, zonder gefrustreerd te raken, en vooral zonder gedemotiveerd te raken??

Wel eens geprobeerd hard te lopen in iemand anders lagere tempo?

Dat is dus wat hoogbegaafden de hele dag moeten doen en je kunt elke dag opstaan en denken nu ga ik me best ervoor doen en ga ik het goed doen. Maar dan heb je weer zo'n les die weer zo langzaam gaat en weer al die vragen die jij zelf al lang hebt bedacht en ook zelf het antwoord op hebt bedacht, en het kruipt maar voort en kruipt maar voort. En dan moet je ook nog eens de hele tijd geïnteresseerd overkomen, want anders denkt iedereen weer dat je een of andere ongeïnteresseerde ******** bent.

Berichten: 38

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

Ik wil trouwens eens reageren op al die mensen die beweren dat hoogbegaafdheid te maken heeft met interesse en motivatie.
Ik ook. :roll: Ik vind dat vrij onzinnig.

Interesses kunnen door allerlei omstandigheden in de loop van een leven veranderen, motivatie ook. Intelligentie lijkt mij redelijk stabiel.

Verder kan je ook goed zijn in allerlei dingen zonder ergens bijzondere interesse in te hebben. Genoeg scholieren die voor alle vakken met het grootste gemak hoge cijfers halen, en nergens echt hun best voor doen (of in elk geval, niet voor school), nergens bijzondere interesse of motivatie voor hebben.
"A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber-room of his library where he can get it if he wants it."

- Sherlock Holmes (The Five Orange Pips)

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

ik ben er van overtuigd dat mensen die zeggen hoogbegaafd te zijn gewoon een gedrags stoornis hebben. zij zijn zo opgevoed of hebben te weinig aandacht gehad in hun jeugd waardoor ze zich gaan intereseren in het verklaren van dingen.

ik heb zelf is de proef op de som genomen door elke dag meer en meer op details te letten.op een gegeven moment wordt het een gewoonte en ga je de onzinigste dingen onthouden en achterhalen zoals wat voor merk sigarette iemand rookt en hoe stoplichten werken enzovoort.

dat is voor mij ook de verklaring waarom het redelijk stabiel is omdat het een aangeleerd gedrag is.het begint motivatie en interesse en het wordt een levensstijl.

een goed voorbeeld is ook sommige mens met een gedrag in het autistische spektrum.

ik zie ook wel eens mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hoogbegaafd zijn en die zichzelf ook meer vinden dan een ander zoals een meisje op me werk.ik heb zelf ook een vriend gehad die het echt als een probleem zag dat hij hoogbegaafd was en er vaak over praatte met mij dat het zo'n probleem was terwijl hij ondetussen helemaal geen goede cijfers haalde op school.

ik vind de IQ test een van de belachelijkste testmidellen die er tegenwoordig is.

ik weet zeker dat elke malloot die zich gaat intereseren in kennis en verklaringen en werkingen van mechanisme of alleen in IQ testen op een gegeven moment hoogbegaafd gevonden gaat worden terwijl hij het 'eigenlijk' niet is.

ik vind de term hoogbegaafd zelfs gevaarlijk ik ken genoeg andere studenten om me heen die zich meten met een IQ test en zich inbeelden dat ze inderdaad ook HOGER of meer zijn dan normale mensen.dit is gevaarlijk want mensen met een goede opleiding krijgen later meer invloed op onze samenleving en als de hogere beroepsbevolking zoals ze dat tegenwoordig al zo akelig noemen zichzelf gaan zien als een ander mens dan kan dat nadelig zijn voor de lagere beroepsbevolking.

IQ is een term een vage betekenis zonder goed onderbouwd bewijzen.heeft ooit een mens op aarde vast kunnen stellen dat de hersenen van de ene mens over meer hersencellen beschikt dan de andere mens en dat hij daarbij meer kon met die hersenen? volgens mij niet.

het is maar een capaciteiten die afhankelijk is van het moment waarop je de test doet.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

De 'capaciteit' is inderdaad wat intelligentie inhoudt. dat dat van het moment af moet hangen is natuurlijk lariekoek. De mate waarin iemand dus z'n capaciteiten kan ontplooien wordt je erfelijk ingegevn, en kan je in meer of mindere mate ontwikkelen. Het ontwikkelen van je capaciteiten heeft dus niets te maken met stoornissen in het denken. Als je capaciteiten hebt, heb je niet alleen de theoretische inzichten, maar kan je het ook in de praktijk gebruiken.

Om weer op het beladen onderwerp 'hoogbegaafdheid' terug te komen, zullen inderdaad veel mensen suggereren dat te zijn. Uiteraard voel ik me aangesproken aangaande je insinuaties, Animus. Om je een indicatie te geven van mijn beweringen : Ik heb inderdaad een zeer breed perspectief ontwikkeld. Met name is bij mij het visueel ruimtelijke ontwikkeld, wat mij veel specialismen in de bouw heeft opgeleverd. Een huis bouwen lukt me zelf wel gezien ik de kennis heb van een timmerman, metselaar, stukadoor, elektriciën, loodgieter, tegelzetter, meesterschilder, meubelmaker, behanger, glaszetter, interieurdesigner, decoratieschilder. Daarbij ben ik zeer goed in hoofdrekenen, hanteren van complexe maatvoeringen, constructieberekeningen en verhoudingen, die ik dan in 'driedementionale beelden' als werktekening kan gebruiken tijdens het realiseren. M'n logica brengt mij tot veel oplossingen voor problemen en obstakels. Het kinesthetische in mij maakt het dat ik bijna letterlijk met handen en voeten meerdere dingen tegelijk kan doen. Ditzelfde kinesthetische maakt het dat ik een zeer goede controle over m'n lichaam heb, en goed ben in veel sporten, zeer goed m'n kracht kan concentreren op bepaalde activiteiten. Ik ben ook zeer muzikaal en herken veel ritmen in muziek, en kan ook redelijk goed zingen, maar ben ook goed in dansen (snelheid van ritmen). Ik kan veel muziekteksten uit m'n hoofd en ben goed in het imiteren van geluiden. Ik kan veel gerechten met passie tot een goed resultaat bereiden. Ik ken mezelf door en door en ontdek steeds meer kanten van mezelf, waarbij ik zoals met alles een bepaalde perfectie na wil streven. Ik heb door het onbesef van m'n eigen 'vreemdheid' jaren lang moeten horen / merken van anderen dat ik vreemd ben. Ik heb dat ongeveer 30 jaar lang moeten aanhoren, waardoor ik dieper en dieper gefrustreerd raakte. Echter heeft het inzicht in mezelf me daar altijd boven laten staan. Precies om die reden ook heb ik niet alleen introspectief inzichten opgebouwt, wat me uiterst zelfverzekerd maakt, ook kan ik goed met anderen praten en begrijp (voel) ik soms letterlijk wat anderen ervaren, vanwege dat ik goed luister (begrijp) wat iemand anders ervaart. Dat anderen dat bevestigen zal je van me aan moeten nemen, gezien ik die anderen hier niet allemaal in kan betrekken. Emotioneel gezien heb ik dus geen tekort aan inzichten. Wat betreft m'n inzicht in de natuur, ken ik veel dieren, hun gewoonten, herken ik zeer veel overeenkomsten, waaronder ook die van mensen. Ik heb de kennis van een hovenier (aanleg en onderhoud, plantenkennis). Ik ben ook graag in de natuur en herken kleine details, waar ik een onbewuste alertheid op afgestemd heb. Ik ken nog een paar honderd latijnse benamingen, met ook veel Nederlandse benamingen. Ik besef goed welke voeding ik nodig heb en welke beweging, maar ook hoeveel slaap. Ík heb gewerkt als vertegenwoordiger en heb meerdere ondernemingen gehad, zoals recyclen van tonercartridges, ik heb met anderen een containerreinigingsbedrijf opgestart, maar was helaas daar ook onderhevig aan, wat een voortzetting uitsloot. Ik ben goed in techniek, lassen, monteren, sleutelen aan auto's. Ik boekhoud graag en heb een zeer groot vocabulaire. Ik zal vast nog wat vergeten zijn (o ja, een beetje scheikunde, natuurkunde, sterrenkunde, biologie, mediche kennis en zo)

Maar voor alles ben ik mezelf, en blijkbaar waarderen veel mensen dat van mij, dus. Wat betreft het niveauverschil bij hoogbegaafdheid kan je bij de gemiddelde mens (iq = 100) een zelfde verschil zien, in vergelijking met zwakbegaafdheid. Om maatstaven daarin te kunnen hanteren, zijn stappen van 30 naar boven of 30 naar beneden een gradatie voor de capaciteit, zoals bedoeld met meer of minder begaafd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

als ik zie wat je allemaal schrijft en hoe enthousiast je dat doet lijkt het erop alsof je met niks anders bezig bent.ben je ook goed in lol maken en gek doen met vrienden en een partner vinden of kom je daar nooit aan toe?misschien dat je dat tekort komt en daardoor alleen maar goed probeerd te zijn in alle andere dingen.

natuurlijk ga jij hier niet op antwoorden met ja misschien heb je gelijk maar ik raad je aan daar is goed over na te denken.

ik denk ook dat dit de reden is waarom mensen zoals jij elkaar gaan opzoeken via instanties als mensa.

laten we eerlijk zijn veel genies hadden gedragstoornissen en moeite met de omgang met andere mensen: isaac newton,nicola tesla.

mischien ben jij wel een uitzondering en ben je superinteligent en kan je het weg stoppen als je lekker dom en gek doet met vrienden maar ik denk dat dit meer uitzondering is.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

als ik zie wat je allemaal schrijft en hoe enthousiast je dat doet lijkt het erop alsof je met niks anders bezig bent.ben je ook goed in lol maken en gek doen met vrienden en een partner vinden of kom je daar nooit aan toe?misschien dat je dat tekort komt en daardoor alleen maar goed probeerd te zijn in alle andere dingen.
Reken maar dat ik een intensief sociaal leven heb, en voldoende plezier maak.
natuurlijk ga jij hier niet op antwoorden met ja misschien heb je gelijk maar ik raad je aan daar is goed over na te denken.

ik denk ook dat dit de reden is waarom mensen zoals jij elkaar gaan opzoeken via instanties als mensa.
Ik heb daar niet zozeer behoefte aan, immers heb ik geen sociale belemmeringen, althans heb ik dat wel jaren lang gehad, maar heb dat kunnen overwinnen door rigoureuze veranderingen en verleggen van grenzen.
laten we eerlijk zijn veel genies hadden gedragstoornissen en moeite met de omgang met andere mensen: isaac newton,nicola tesla.

mischien ben jij wel een uitzondering en ben je superinteligent en kan je het weg stoppen als je lekker dom en gek doet met vrienden maar ik denk dat dit meer uitzondering is.
Genoemde personen hebben zich vaak overmatig toegespitst op bepekte invalshoeken, zoals bijvoorbeeld natuurkunde of wiskunde. Die overmatige gerichtheid veroorzaakt het dat bijvoorbeeld emotionele inzichten minder ontwikkeld worden. In potentie hadden ze dat wel gekund, maar veelal zal dat niet zo zijn. Bij de meeste stoornissen is het inderdaad wel vaak een nevenstaand verschijnsel, maar is het niet een onderdeel van de stoornis.

Let wel, ik vertel dit niet om te poggen, maar om het algemeen heersende onbegrip aan te pakken. Ik houd me niet meer stil daarover (vandaar m'n overdreven manier van uiten).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Wanneer ben je hoogbegaafd?

ik vind de IQ test een van de belachelijkste testmidellen die er tegenwoordig is.  

ik weet zeker dat elke malloot die zich gaat intereseren in kennis en verklaringen en werkingen van mechanisme of alleen in IQ testen op een gegeven moment hoogbegaafd gevonden gaat worden terwijl hij het 'eigenlijk' niet is.  

ik vind de term hoogbegaafd zelfs gevaarlijk ik ken genoeg andere studenten om me heen die zich meten met een IQ test en zich inbeelden dat ze inderdaad ook HOGER of meer zijn dan normale mensen.dit is gevaarlijk want mensen met een goede opleiding krijgen later meer invloed op onze samenleving en als de hogere beroepsbevolking zoals ze dat tegenwoordig al zo akelig noemen zichzelf gaan zien als een ander mens dan kan dat nadelig zijn voor de lagere beroepsbevolking.  

IQ is een term een vage betekenis zonder goed onderbouwd bewijzen.heeft ooit een mens op aarde vast kunnen stellen dat de hersenen van de ene mens over meer hersencellen beschikt dan de andere mens en dat hij daarbij meer kon met die hersenen? volgens mij niet.  

het is maar een capaciteiten die afhankelijk is van het moment waarop je de test doet.
hoogbegaafdheid wordt niet enkel vastgesteld op grond van de uitslag van een iqtest natuurlijk. net zo min als het weerbeeld enkel bepaald wordt met een thermometer. het probleem dat jij noemt is een probleem van de studenten om jou heen, niet van de iq test.

en wat is er nu gevaarlijk aan een term als hoogbegaafd? daar is toch niets gevaarlijks aan. er zijn nu eenmaal mensen die het hoogst begaaf zijn, zo logisch als wat. moet je dat dan ontkennen? er is bij het vergelijken van eigenschappen, welke dan ook, altijd een bovenlaag, een middengroep en een onderlaag.

IQ is een mooi begrip, maar ik heb niet de indruk dat jij je er erg in verdiept hebt want met de hoeveelheid van hersencellen heeft het absoluut niets te maken. een iq test meet wel meer dan een momentsituatie. dat heeft er weer mee te maken met wat ik hierboven schreef: intelligentie wordt niet enkel ingeschat met behulp van de iq test.

Reageer