[Biologie] Woorden leren.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Biologie] Woorden leren.

Ik ben bezig met een profielwerkstuk voor biologie over woorden leren en aangezien wij op de middelbare school weinig tot bijna geen lessen hebben gehad hebben over de hersenen, ben ik een beetje de weg kwijt tussen alle informatie die op internet te vinden is.

Ik heb ook al vaker zien staan dat het verbeelden of horen van een woord de hersenen zou 'prikkelen'. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie] Woorden leren.

de taal centra

Afbeelding

De belangrijkste centra zijn de centra van Broca en Wernicke.

Broca staat in voor het produceren van spraak.

Wernicke staat in voor het ontcijferen van de taal (gehoor en lezen)

Geschreven tekst lezen

Afbeelding

Je ziet de tekste (visuele cortex) deze informatie wordt over gebracht naar Wernicke, hier worden die symbolen vertaalt naar woorden met betekenis, deze info wordt over gebracht naar Brocca die deze woorden dan weer codeert in klanken. De codatie van die klanken gaan naar de nek spieren, gevolg je spreekt.

Het gehoorde woord

Afbeelding

Hetzelfde is ook hier zo, maar nu komt de info van de oren en wordt deze weer vertaalt door het centrum van Wernicke.

Als het centrum van Broca kapot gaat dan versta je wat de mensen zeggen, je kan lezen en leren maar elk woord dat je probeert uit te spreken klinkt zeer raar.

Als Wernicke kapot gaat heeft dit als gevolg dat je niets meer verstaat, als je spreekt spreek je de woorden goed uit maar je maakt geen zin. je spreekt een wartaaltje dat duidelijk te horen is.

zie

http://faculty.washington.edu/chudler/lang.html

Reageer