Sneeuw op weilanden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Sneeuw op weilanden

Vandaag weer een keer met de trein door het land gereden en daar viel mij het volgende op: Sommige weilanden waren geheel bedekt met sneeuw, en het weiland ernaast niet. Het volgende weiland weer wel, en zo wisselde het elkaar (onregelmatig) af.

Nu ben ik heel nieuwsgierig hoe dit komt. Wordt dit misschien veroorzaakt door de bodem, de bemesting, iets anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Sneeuw op weilanden

het zal vast iets temaken hebben met de bodem. Ik vermoed dat het te maken heeft met het bemesten van de weilanden.

Dat is het enige verschil wat ik kan bedenken tussen twee naast elkaar liggende weilanden (het viel mij ook al op)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Sneeuw op weilanden

Het enige effect van bemesting op besneeuwde weilanden dat ik me in zou kunnen denken is dat van een zoutstrooier-effect. Hiertoe zouden de boeren tijdens of vlak na de sneeuwbui moeten hebben meststrooien. No way.

Hier moet een andere verklaring gezocht....... :roll:

begrijp ik goed dat het een soort schaakbord-effect was?

hoe dik lag de sneeuw?

was het allemaal weiland, of lag er ook nog geploegd akkerland tussen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Sneeuw op weilanden

Niet echt een schaakbord, het was onregelmatig. Soms een weiland niet, dan weer een paar wel, dan weer een paar niet, etc. Er viel mij geen enkele regelmaat op.

Geploegd akkerland zeg je. Daar heb ik niet op gelet eerlijk gezegd. Maar dat zou natuurlijk wel een oorzaak kunnen zijn. Of dat het ook is... :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer